Ga naar inhoud
  • 0

Ombouw stekkers airbags 3b/3bg


passatvw

Vraag

Hallo,

 

Na dat ik een poging heb gedaan om met iemand te ruilen van airbags, en niemand echt reageerde, heb ik een ombouw gewaagd.

 

Ik had van een mede forumlid een interieur overgekocht, die zijn airbags had overgezet omdat die hij had gekocht uit een 3B kwam.

Dus dacht ik, ik probeer het wel, de stekkers kwamen niet echt overeen overprikken van de stekkers kon ook niet.

2znpbb4.jpg

3BG stekker.

 

b4gvud.jpg

3B stekker.

Dus dan maar solderen, en hiervind je de ombouw

 

greetz,

 

Richard

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedankt Richard voor je duidelijke overzicht. Maar nu de tigduizend euro vraag: heb je toevallig de VW partnummers van de stekkers?

 

Het volgende is nl. het geval: Ik heb een 3B passat, en kan een 3BG interieur overnemen. Ik wil er echter graag eerst mee proefrijden, en wil dus niet gelijk gaan solderen... Dus het idee was: ik maak een verbindingskabeltje, dus met aan de ene kant de stekker van een stoel uit een 3B en aan de andere kant de stekker van de auto uit een 3BG. Dan kan ik dit verbindingskabeltje aan de ene kant in m'n auto prikken, en aan de andere kant in de nieuwe stoel, en hoef ik dus de nieuwe stoel niet aan te passen.

 

Dus, wel gekeken wat het partnummer van de huidige (male) stekker in m'n 3B auto is en gekeken wat het partnummer van het stekkertje van de 3BG stoel is. Zo van, dan vind de dealer snel de bijbehorende stekkers en maak ik even het kabeltje.

 

Nou, nee dus.

 

Dus, wie o wie kan me helpen:

1) Ik heb in mij auto een male stekker met partnummer 6N0972571 en zoek (het partnummer van) de femaie contrastekker.

2) ik heb op de nieuwe stoel een female stekker met partnummer 6X0972783 en zoek hier (het partnummer van) de male stekker voor.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo Rene,

 

Beide zijn 3-polig (zie foto's bij de eerste post van Richard).

Bedankt voor het uitzoeken van het eerste nummer, die was het belangrijkste want die kan iki zelf niet achterhalen.

Ik ga eens kijken of ik het andere nummer kan uitlezen onder m'n stoel kan uitlezen (maar dan moet de accu weer los, de stoel omhoog, gepruts. Je zou toich denken dat dit zo ergens te vinden is, maar niet dus :-(

 

Alsnog hartstikke bedankt!

 

Lambert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou daar komt de tip.....

Ga naar een sloop, maakt de comformodule los, haal dat kabeltje los en neemt die mee, als je er 10 euro voor kwijt ben, dan is dat niet veel voor een kant en klare kabel (of knip, knip)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lees ik dat nu juist, je kan de stekkers gewoon losklikken aan de comfortmodule, dus als ik nu toevallig een 3b heb staan kan ik gewoon zonder knip knip die luchtzakken aan het werken krijgen in mijn 3bg? Had al een mailtje gestuurd naar een bedrijf in NL, maar de 2 stekkertjes zouden me 37.70euro kosten, das mooi uitgespaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

"Google is your friend" zeggen ze... Maar dan moet je wel weten waar te zoeken.

 

Met behulp van het partnummer van Rene kon ik een "howto" vinden op http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... 000-car%29

 

Morgenochtend bij de VW dealer langs en kijken of ik deze ook echt kan bestellen....

 

Groet, Lambert

 

P.S. De post van meneer ShockWaveVT:

btw here's a list of parts...

 

'99 - early'00

Old Style Harness (complete, both plugs + harnesses ~$50) = 3B0 971 582 F

Old Style Male Connector Only (car side ~$5) = 6N0 972 571

Old Style Female Connector Only (seat side ~$5) = 6N0 972 575

 

late '00 -'05

New Style Harness (complete, both plugs + harnesses ~$60) = 6N0 971 499 A

New Style Male Connector Only (car side ~$8) = 6X0 972 773

New Style Female Connector Only (seat side ~$8) = 6X0 972 783

 

I don't know the P/N for just the type of wire used in the harnesses.

 

Purchasing the entire harness assembly gets you both plugs and plenty of wire but costs $$T

To e-z build 1 adapter harness via cutting & soldering/wrapping you'll need 1 new harness and 1 old harness. ($100+) This will allow you to build 1 New Car/Old Seat adapter as well as 1 Old Car/New Seat adapter. You can try & sell whichever of the 2 that you don't need to recoup some of the costs.

 

building an adapter from plugs + wires is much cheaper but you'll need to figure out the appropriate wire (ask the parts department!) that is used in the stock harnesses, etc. That legwork means you can prob build an adapter for $20 or less.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Korte update,

 

ik heb ook de kabeltjes kunnen achterhalen, en daarmee een kabeltje gemaakt. In bijgevoegd plaatje moeten de pinnetjes nog in het andere plastic stekkertje geprikt worden, maar het geeft een eerste beeld.

 

Plaatje als bijlage toegevoegd

 

Lambert

post-13275-1423826953,7262_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo Patrick,

 

Voor een conversiekabel om een 3BG stoel aan te sluiten in een 3B auto:

 

Old Style Female Connector Only (seat side ) = 6N0 972 575 : 1,80 excl.

New Style Male Connector Only (car side ) = 6X0 972 773 : 4,52 excl.

 

Voor verbinden aan 6X0 972 773 twee maal kabel 000 979 015 EA : 3,56 excl.

Voor verbinden aan de 6N0 972 575 twee maal kabel 000 979 019 EA : 3,63 excl.

Let op: ieder kabeltje heeft twee connectoren: knip het kabeltje doormidden en je hebt twee draadjes met een connector. Je hebt er 3 nodig dus twee kabeltjes kopen. (Als je voor beide stoelen een verbindingskabel nodig hebt heb je maar dire kabeltjes van elk nodig ipv. 4)

 

Dus voor totaal (1 conversiekabel) 1,80 + 4,52 + 2* 3,56 + 2* 3,63 = 20,70 Euri excl btw ofwel 24,63 inclusief btw.

Hierbij nog wat soldeertin en krimpkous, en je haalt makkelijk de 25 euro.

 

Ik zal later nog een overzichtje met foto's maken,

 

Lambert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hallo Patrick,

 

Voor een conversiekabel om een 3BG stoel aan te sluiten in een 3B auto:

 

Old Style Female Connector Only (seat side ) = 6N0 972 575 : 1,80 excl.

New Style Male Connector Only (car side ) = 6X0 972 773 : 4,52 excl.

 

Voor verbinden aan 6X0 972 773 twee maal kabel 000 979 015 EA : 3,56 excl.

Voor verbinden aan de 6N0 972 575 twee maal kabel 000 979 019 EA : 3,63 excl.

Let op: ieder kabeltje heeft twee connectoren: knip het kabeltje doormidden en je hebt twee draadjes met een connector. Je hebt er 3 nodig dus twee kabeltjes kopen. (Als je voor beide stoelen een verbindingskabel nodig hebt heb je maar dire kabeltjes van elk nodig ipv. 4)

 

Dus voor totaal (1 conversiekabel) 1,80 + 4,52 + 2* 3,56 + 2* 3,63 = 20,70 Euri excl btw ofwel 24,63 inclusief btw.

Hierbij nog wat soldeertin en krimpkous, en je haalt makkelijk de 25 euro.

 

Ik zal later nog een overzichtje met foto's maken,

 

Lambert

Thx voor de info, mijn pb wil blijkbaar niet doorgaan naar jou. Maar de male old style knip gewoon met kabel enz uit het wrak van mijn 3b ( dus die hoef ik niet te kopen ) ik moet enkel de female van de new style eigenlijk hebben. Maar hoe zit het met die ijzer pinnetjes in de stekkers, zitten die bij de stekker als je hem koopt?

Ik moet dus exact het tegenovergestelde van jou doen, namelijk een 3b zetel in een 3bg monteren :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi,

 

dat moet neerkomen op het volgende (voor twee stoelen):

2*New Style Female Connector Only = 6X0 972 783

3* kabeltje: ik weet alleen niet welke, zou je moeten vragen aan iemand die EKTA heeft: welke kabeltjes horen bij de 6X0 972 783. Het zijn wel andere dan hierboven genoemd want hij heeft platte pinnen (ipv. vierkante in mijn geval).

 

En dan je afgeknipte kabels solderen aan deze nieuwe stekkers

 

Lambert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dus die Pinnentjes voor in de stekker te prikken zitten aan de kabeltjes vast en niet bij de stekker. Alvast arg bedankt voor de info Lambert

Ja, zie bijgevoegde foto's. De stekker is alleen het plastic deel, daarna moet je het juiste kabeltje (dus met de juiste connector) erbij zoeken.

 

Lambert

post-13275-1423826961,7726_thumb.jpg

post-13275-1423826961,9757_thumb.jpg

 

en de andere stekker:

post-13275-1423826962,0226_thumb.jpg

post-13275-1423826962,0538_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden