Ga naar inhoud
  • 0

Auto starten (piepende multiriem / Spanrollen / Omlooprol) ?


phearell

Vraag

Hallo , Tijdens starten van de auto krijg ik steeds een piepend geluid en schokkerig en haperende motor te horen . 1 keer lopend doet hij het wel goed maar een klein piepje blijft hoorbaar.

 

Volgende gedaan.

 

5 Garage's geweest

 

1 zegt er is niks aan de hand

2 zeggen dat het de spanrollen zijn (totaal onkosten 380 euro)

2 zeggen de omlooprol/vrijlooprol ?? (poeli) van de dynamo (totaal onkosten 150 euro)

 

Vw dealer monteur zei ook omlooprol omdat deze niet meer soepel veert naar onderen en boven ...

 

Wat moet ik nu doen , en wat moet je doen als je bijv. diagnose hebt voor 380 euro en het blijkt toch iets anders te zijn. (geld terug) ?

 

Heeft iemand ook nog eventueel een mening over dit probleempje wat zou het kunnen zijn (het geluid is beetje dat de multiriem vervangen moet worden) maar het is niet de m.riem

 

Groeten Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ik heb het zelde probleem.

 

Dachten ook aan de poelie van de dynamo.

Maar nu is het geluid weg. En heb net alle riemen laten vervangen.

Beetje wd40 er tussen en door rijden tot dat die vast loopt? of toch vervangen?

 

Dat is dan best duur wat kost alleen die spanner (poeli van de dynamo )?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Had dat ook vorig jaar was inderdaad poelie van de dynamo....

 

Tegen mij werd gezegd dat de poelie alleen niet vervangen kan worden, dus heb een dynamo bij de sloop gehaald voor rond de 100 euro, sindsdien geen irritante piepend geluid meer :D

 

Nieuw bij de dealer was die ronde 300-400 euro.

 

Let wel op met het doorrijden bij mij kon je de poelie zo van de dyanmo afschuiven :shock: dus de riem kon er ook zo vanaf vallen de gevolgen ervan weet ik niet maar het kan niet goed zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zou inderdaad een van de genoemde opties kunnen zijn.

 

Over dynamo kan ik het volgende vertellen (ervaring bij revisiebedrijf):

 

Vrijlooppoelie dynamo gaat wel vaak kapot inderdaad en die zijn te vervangen, heb je speciaal stukje gereedschap nodig om 'm eraf te halen en nieuwe op te zetten.

Valt eventueel ook zelf te controleren, maar dan moet je riem van de dynamo af zijn, oftewel zit je waarschijnlijk niet op te wachten.

 

Principe van vrijloop zit als volgt (doe m'n best 't uit te leggen):

Als de poelie ene kant uit wordt gedraaid zal het anker van de dynamo meedraaien, de andere kant uit niet.

is zo gemaakt, anker draait mee in de richting die hij door de motor wordt aangedreven. Op het moment dat het toerental van de motor inzakt gaat de poelie daarmee ook langzamer draaien. Het anker heeft nog flink snelheid en wil door blijven draaien, poelie wordt dan op vrijloop bedreven. Het anker kan dan 'rustig' in snelheid afnemen, met als winst veel minder slijtage en langer opwekken van energie.

 

Als je 'm zelf zou willen controleren, er staat een pijl op de dynamo voor de draairichting. Stel dat je riem los is, geef slinger aan dynamo in richting pijl. Pak snel draaiende poelie vast, anker moet dan door blijven lopen. Stopt je anker wel meteen met draaien, dan is je poelie defect.

 

Hoop dat het een beetje duidelijk was, uitleggen aan 'n leek is niet mijn sterkste kant :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook ik had dit probleem , volop piepen ,

 

Twee vrijloop poelie's vervangen, en riem vervangen ,vorig jaar was er al een nieuwe dynamo vervangen, monteur dacht eerst ook aan de aircopomp ,

na een tijdje ineens geen piep meer , nu weer een kleine piepje , wacht wel tot het erger word , anders kost het mij weer een hoop poen...

 

Greets

Alain

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

speciaal gereedschap is een grote dop sleutel met een hoop tandjes een soort torkx .

je kunt het zien als je aan de voorkant van de dynamo het beschermdopje weg neemt waar de schroef achter zit .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daar is de riemspandemper wel voor, alleen het kan wel zijn dat ie erg versleten is. Bij een D-riem wissel MOET daar ook na gekeken worden, en bij twijfel dat ding vervangen(180 euro helaas)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hallo ik ben nu ook de trotse bezitter van een passat vr5 uit 1999.... rijd goed alleen die vervelende piep die er in zit ...tijdends stationair hoor je em niet maar als je er bij staat en hij rijd weg dan wel . het zit niet voorin maar voor me gehoor meer achter in of mischien links ...... Monteur vertelde mij waarschijnlijk niet de multiriem ... het zou distributie ketting kunnen zijn .... maar als ik zo het forum lees en waar jullie over praten is het zelfde geluid ... kan het nog wel meer oorzaken hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is het gewoon een voorwielaandrijver?

eh ja .... VR5 variant ... zijn die er ook in achterwiel aandrijving ?

maar die van mij is zeker voorwiel aandrijving , ik ben bij de garage geweest die zegt waarschijnlijk de poelies ..... word een leuk klusje als dat zo is heb ik begrepen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is het gewoon een voorwielaandrijver?

eh ja .... VR5 variant ... zijn die er ook in achterwiel aandrijving ?

maar die van mij is zeker voorwiel aandrijving , ik ben bij de garage geweest die zegt waarschijnlijk de poelies ..... word een leuk klusje als dat zo is heb ik begrepen

 

Wat dacht je van een 4-wielaandrijver?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou het idd even melden. Ingeval van een 4motion zouden het nog geluiden uit de aandrijflijn kunnen zijn (omdat je dacht dat het van achteren kwam) maar bij een voorwielaandrijver kan dat dus niet (vandaar mijn vraag :wink:). Laat ons maar weten of ze wat gevonden hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik zou het idd even melden. Ingeval van een 4motion zouden het nog geluiden uit de aandrijflijn kunnen zijn (omdat je dacht dat het van achteren kwam) maar bij een voorwielaandrijver kan dat dus niet (vandaar mijn vraag :wink:). Laat ons maar weten of ze wat gevonden hebben.

 

nee nee niet van achter meer van achter het blok .. maar als je er met je hoofd in je klep zit lijkt het overal vandaan tekomen ... maar piepen komt (zoals ik het kan horen )van af de voorkant van het blok dus waar de poelies en de spanrollen zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ow, op die fiets. Typisch gevalletje van spraakverwarring :mrgreen:

 

tja kan beuren he hehehe

geen probleem

ik heb net bericht terug gehad van de volkswagen garage ..... moet nog al wat aan mij passat gebeuren .... het piepen is de spanrol bij de airco pomp.. ongeveer 280 euros .... rem schijven voor moeten worden vervangen en nog wat dingetjes ,,, plus de beurt ... kost aardig was euries maar dan heb heb je wel wat ... pfew .... zit ff niet mee ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden