Ga naar inhoud
  • 0

Wel of niet goed voor je automaat...


RuudC

Vraag

Ik vraag me wel eens af :roll: wat je nou het beste kan doen als je stilstaat voor bijv. een stoplicht, of in een file. Dus stilstaan voor een korte tijd.

Houd je dan zolang de voet op de rem, trek je de handrem aan (wellicht ten goede van de remlichten, zeker na de Jee13 mod) of zet je m in Neutraal... :?:

 

Voor elke manier valt wat te zeggen denk ik, maar welke van de 3 is het beste voor je automaatje.

 

Ben benieuwd... :o

 

Groet Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Al ik in een automaat rij gewoon poot op de rem. Is niet slecht voor de bak is hij ook op gemaakt. Er is ook extra slijtage omdat het een vloeistof overbrenging is dus geen slijtage.

 

Voor langer tijd stilstaan zet ik hem meeatal wel ff in de neutraal omdat ik zelf geen zin heb om op de rem te trappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik doe altijd gewoon voet op de rem... :)

Alleen kan het zijn dat sommige remschijven dan niet gelijkmatig afkoelen en iets krom trekken...

auto in D en dan handrem lijkt me helemaal geen goed idee... omdat de auto bij mij iig dan toch probeerd te rijden... dus de aandrijving wordt niet ontkoppeld. (voor zover je van ontkoppelen kunt spreken bij een automaat) :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gewoon de poot op de rem laten staan.

1. voet op de rem

groen licht!

2. voet van de rem en gas

 

 

Moet je eens zien wat je anders moet doen:

 

1. remmen

2. schakelaar in N

3. voet van de rem

Groen licht!

4. voet op de rem

5. schakelaar in D (4-3-of-2)

6. voet van de rem en GAS!!! (en veel, want achter je staan ze al te toeteren!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb dezelfde werkwijze als Dieseltje. Ik heb daar meerdere motivaties voor. Ten eerste is het lekkerder voor de spanning op de beentjes, LOL....zonder dolle, hoe je het ook went of keert constant in de D geeft permanent druk op aandrijflijn en remmen. Natuurlijk zit dit gedrag opgesloten in het fenomeen "automaat" maar feit blijft dat de auto constant vooruit wil en je dat tegen aan het houden bent. Onnodige slijtage en belasting dus.....Daarnaast zal marginaal het verbruik ook afnemen want de auto zakt in toeren in N tov D.

Voor de handige zoekers onder ons, ik ben er van overtuigd dt er al eerder een topic over is geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Okee guys, thx voor de reacties. Ik deed ook al gewoon de voet op de rem zoals veel te lezen is in de reacties.

De handrem doet bijna niemand blijkbaar. Naar mijn idee heeft dit dezelfde werkwijze als gewoon de voet op de rem. Alleen een beetje lastig op de handrem zetten en erweer afhalen met uitgeschoven armsteun.

De Neutraal spreekt idd voor zich, nadeel is het schakel oppak moment deze is trager dan de remmen los. :lol:

 

moraal... gewoon voet op de rem en eventueel in de N (of P)

 

Thx,

 

Groet Ruud

Zal toch nog eens speuren op het forum naar eerdere topics hierover

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
LOL....zonder dolle, hoe je het ook went of keert constant in de D geeft permanent druk op aandrijflijn en remmen. Natuurlijk zit dit gedrag opgesloten in het fenomeen "automaat" maar feit blijft dat de auto constant vooruit wil en je dat tegen aan het houden bent. Onnodige slijtage en belasting dus.....Daarnaast zal marginaal het verbruik ook afnemen want de auto zakt in toeren in N tov D.

 

Bij mij klopt jou verhaal niet helemaal...

Als je met je voet op de rem staat staat het schoepenrad van de koppelomvormer gewoon in de olie te roeren hoor....

Volgens mij valt de slijtage dan wel mee hoor.

 

Hier staat uitleg over de koppelomvermer:

http://auto.howstuffworks.com/torque-converter2.htm

Hier hoe een automaatbak werkt:

http://auto.howstuffworks.com/automatic ... ission.htm

Hier hoe de P stand werkt:

http://auto.howstuffworks.com/automatic ... ssion5.htm

 

Verder is het toeren verhaal bij mij ook niet zo... want als je de auto uit de versnelling haalt gaat het toerental net ietsie omhoog.

Dit omdat de motor minder belast is.

 

Ik vraag me af of je als je bang bent voor dit soort slijtages je ook de verlichting uit hebt over dag.... en je dash verlichting helemaal gedimmt hebt.... airco uit.... overdag lampjes van de deuren uit enz enz...

(beetje overdreven vergelijk natuurlijk.... maar je snapt mijn punt denk ik wel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@RuudC:

 

Kan ook op de handrem, in dat geval trek je de rem alleen aan op de achterwielen, en blijven de voorwielen/schijven (daar waar de meesteremkracht op zit, en dus warmer zijn dan de acherschijven) het meest gespaard. En dan bedoel ik kromtrekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit allemaal gelezen te hebben :shock: , wat denk je dan van als je in de File!!!! staat, en ook vaak stil staat , doe je dan ook alles in vrij of P,N handrem etc. Anders kan je net zo goed weer met de hand gaan schakelen

Ik verander niks als ik voor het stoplicht staat , gewoon voet op de rem...

 

 

Greets

Alain...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@RuudC:

 

Kan ook op de handrem, in dat geval trek je de rem alleen aan op de achterwielen, en blijven de voorwielen/schijven (daar waar de meesteremkracht op zit, en dus warmer zijn dan de acherschijven) het meest gespaard. En dan bedoel ik kromtrekken.

 

Klopt JurgenTDI en om eerlijk te zijn wissel ik de laatste dagen een beetje af met de 3 mogelijkheden (voetrem, handrem en N ). Al naar gelang de situatie. Mss is dat nog wel het allerbeste....

thx

 

Groet Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog een kleine reactie op een vermeende angst bij mij over slijtage..Uiteraard ga ik pragmatisch om met de D of de N. Iedereen schat de verkeesrsituatie in: file wel/niet zo rijden, verkeerslichten wel niet snel groen etc. Mijn verwachting bepaald vervolgens mijn keuze, D of N. Als ik bij het verkeerslicht niet vooraan sta en ik schat in dat het wel ff duurt, hoppa N. Je staat echt zo weer in D. De door mij aangehaalde slijtage was voornamelijk bedoeld voor aandrijflijn en remmen. Koppelomvormer uitleg geloof ik gelijk....Wat ik bedoel is dat er slijtage is die te beperken is. Verlichting is primair veiligheid, is dus aan. Airco is inderdaad niet constant aan, wel regelmatig natuurlijk...Dash verlichting inderdaad laag, vindt ik mooier.

Een ieder moet doen wat hij of zij prettig vindt....waar het omgaat is plezier in je passat!...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden