Ga naar inhoud

haldex filter


jean-claude

Aanbevolen berichten

heb men passat vandaag voor eenbeurt weg gebracht, alle filters laten vervangen + nieuwe olie geen long life meer erin maar half syntetisch van esso. nu vertelden ze mij dat er ook een haldex filter was vervangen maar, ik heb geen flauw idee wat dat nu eigenlijk is en waar het voor dient. wie weet het wel?

 

voor de beurt was moest ik overigens €273,15 betalen,een kleine beurt bij de vw garage koste me €299,00 zonder alle fitlers te vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt een Passat 3BG begrijp ik? Dan heb je geen Haldex-filter o.i.d. Als je 4Motion (vierwiel-aandrijving) hebt, is dat met een Torsen-differentieel en niet met een Haldex-koppeling. Dus dan kan men ook niet het oliefilter van een Haldex-koppeling vervangen.

 

Als die wel in rekening is gebracht zou ik eens ff een praatje gaan maken met die garage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat V6-4motion schrijft klopt precies,

 

Passat 3C , VW Bora en Golf 4 en 5 (motor dwars geplaatst) hebben een Haldex-koppeling en moeten dacht ik om de 60.000 km de olie en filter daarvan vervangen.

 

De Passat 3B(G) (motor in de lengte geplaatst). hebben een torsen-differentieel en die hebben geen onderhoud.

 

(De Golf 2 en 3 hebben een visco-koppeling, wat weer anders is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij in het onderhoudsboekje (ook 3BG) staat ook dat de haldexolie en haldexfilters onderhoud behoeven om de zoveel tijd.

Dat bracht mij ook weer aan het twijfelen, aangezien hier op het forum word gezegd dat er een torsen in zou zitten.

Toch lijkt het mij geen foutje dat dat in het boekje staat en ook elke keer afgestreept is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik van van een VW monteur wel vaker gehoord dat er naar die dealer gebeld wordt met: "Ik heb hier een Passat 4Motion, maar waar zit die Haldex nu? Want ik moet het Haldex-filter vervangen volgens het service-boekje..." en die dealer elke keer weer uit leggen dat De Passat 3B en 3BG gebaseerd zijn op een Audi A4 en dus een Torsen-differentieel hebben en geen Haldex-koppeling.

 

De regel binnen VAG is heel simpel:

 

Motor in lengte richting voorin geplaatst:

Torsen-differentieel

 

Motor in dwars richting voorin geplaatst:

Haldex-koppeling, en voor oudere VW Syncro modellen een Visco-koppeling

 

 

Geldt voor alle modellen behalve de R8 (dat is een Lamborghini VT-systeem), Q7 en Touareg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog even een update. heb van de week gebeld met de vw garage en idd het is een filter bedoeld voor een automaat. heb daarna onschuldig gebeld met mijn garage om eens te vragen hoe of wat. de monteur wist niet te vertellen hoe het intrieur filter genoemd werd en heeft dus voor de haldex gekozen. het betreft hier een garage dat geen merk vertegenwoordigt en waar jan en alleman hun auto komt brengen, zelf kom ik er al 20 jaar zowat. enfin raadsel opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog even een update. heb van de week gebeld met de vw garage en idd het is een filter bedoeld voor een automaat. (...)

 

Lekkere VW garage dan, als zij zeggen dat het oliefilter van een vierwielaandrijvingskoppeling bedoeld wordt als een filter van een automaat... :?

 

Maar goed, het is opgelost :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden