Ga naar inhoud
  • 0

ISA (Intelligent Speed Assistance)


pe2aab

Vraag

Hoi Allen,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ben nog geen topic tegen gekomen. Mijn vraag of topic gaat over ISA. Voor de meesten onder ons wellicht een onbekende term.
In 2022 is deze functie verplicht gesteld op alle nieuwe voertuigen welke in de EU worden verkocht. Stilletjes is deze wet er doorheen gedrukt terwijl de meesten vermoedelijk nog niet van het bestaan weten.

Wat is ISA? Intelligent Speed Assistance. Ofwel Piepen en trillen op het moment dat de maximum snelheid wordt overschreden.
Vooralsnog is de techniek nog niet toereikend wat betekent dat op dit moment bij assistance blijft. Bij het detecteren van een snelheidsbord wordt bij een overschrijding van die snelheid een piepsignaal afgegeven én in sommige gevallen ook haptic feedback gegeven. Denk aan trillen van het stuur en/of gaspedaal.
Omdat de techniek nog niet 100% foolproof is blijft het dus bij deze assitance voorlopig maar in de toekomst wil de EU naar het volledig onmogelijk maken van snelheidsoverschrijding. Op dit moment is het systeem nog uit te zetten, per rit. (zoals Lane Assist en Start/Stop) maar dat moet je dus elke keer opnieuw doen.

Ik heb afgelopen week een proefrit gemaakt met een nieuwe Passat waar deze optie al in zit. Ik kan jullie verzekeren dat zelfs de braafste chauffeur zich hier aan gaat ergeren. 31 waar je 30 mag is een snelheidsoverschrijding. Dat betekent dus al piepen.

Lang verhaal maar kort samen gevat; hoe denken de VagCom virtuozen hierover? Zou dit uit te programmeren zijn? Het Start/Stop systeem van mijn Passat B8.5 is al niet meer uit te programmeren en heb dat dus 'hardwarematig' moeten doen. Lane Assist schakel ik voor elke rit uit. Het is een soort opstart riedeltje. Knopje op de richtingaanwijzer indrukken, OK klikken en weer knopje op de richtingaanwijzer indrukken. Maar prettig is het niet.

Foto's van de nieuwe Passat? Zie hier:
 

C2E7FC58-D0A7-4368-BC7F-A67CF469898E.jpeg

DF845E6E-9D79-4A3B-AF19-FA85FC693E7F.jpeg

aangepast door pe2aab
Photos added
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb het in mijn passat B8 zitten maar denk dat VW het een andere naam geeft.  Verkeersborden herkenning en weergave en melding wanneer deze "gelezen" snelheid overschreden wordt. In te stellen of je optische melding wil of optisch en akoestisch. 

Je kan met een schuifbalk instellen welke tolerantie het systeem gebruikt. Je kan dus instellen hoeveel kilometer/u je erboven mag vooraleer het systeem mekkert.

Ook kan je dit systeem combineren met de ACC en dan krijg je pACC (predictive adaptive cruise control)

Waarbij de adaptieve cruise control zal aanpassen volgens de "gelezen" snelheidsborden. En ook de snelheid minderen bij bvb een scherpe bocht of naderen aan een rond punt.

Voor deze systemen heb je een camera in de voorruit nodig voor verkeersborden herkenning met de juiste software en TJA (traffic jam assist) en dit in combinatie met de juiste ACC radar in de front grille. 

De lane assist kan je volgens mij wel coderen dat deze de laatste ingesteld setting onthoud.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Neen, systeem neemt de status van de voorgaande setting aan. Heb je het ingeschakeld staan met 5km/u tolerantie dan zal bij de volgende opstart dit ook zo zijn. Heb je het uitgeschakeld staan dan zal dit ook uitgeschakeld zijn bij de volgende opstart. Het systeem is nu zo werkende in mijn 2016 passat dus dit kan nog niet voldoen aan de nieuwe wetgeving. En de nieuwe wetgeving spreekt steeds voor nieuwe wagens en niet voor het bestaande wagenpark.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 29-3-2024 om 09:26, wulfke zei:

Neen, systeem neemt de status van de voorgaande setting aan. Heb je het ingeschakeld staan met 5km/u tolerantie dan zal bij de volgende opstart dit ook zo zijn. Heb je het uitgeschakeld staan dan zal dit ook uitgeschakeld zijn bij de volgende opstart. Het systeem is nu zo werkende in mijn 2016 passat dus dit kan nog niet voldoen aan de nieuwe wetgeving. En de nieuwe wetgeving spreekt steeds voor nieuwe wagens en niet voor het bestaande wagenpark.

Bij de meeste nieuwe auto's staat het gewoon aan of aan, herinneren waar die op stond is er meestal niet bij gezien hoe vaak ik bij auto's bijv de Laneassist moet uitcoderen/aanpassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
23 minuten geleden, Vdub zei:

Bij de meeste nieuwe auto's staat het gewoon aan of aan, herinneren waar die op stond is er meestal niet bij gezien hoe vaak ik bij auto's bijv de Laneassist moet uitcoderen/aanpassen.

Is misschien verwarrend maar mijn reactie sprak op de situatie hoe het nu in mijn wagen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In mijn nieuwe Audi A3 heb ik gelukkig de meeste zaken welke predictive zijn kunnen uitschakelen. Het werkt idd verschrikkelijk slecht. De meeste wegen kaarten zijn niet actueel dus als je het systeem z’n gang laat gaan rijdt je 100 waar je 70 mag of er staat ergens een verkeersbord op de parallel weg iets verkeerd en je gaat 50 rijden op een snel weg. I. Theorie een prachtig systeem in praktijk levensgevaarlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden