Ga naar inhoud
  • 0

Penetrante chemische lucht, wat is het?


Hayawim

Vraag

Hallo, ik ben al lang lid van dit forum en ben meer een mee lezer dan een poster. Maar nu heb ik toch echt een vraag waarbij ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik rijd al 7 jaar een Passat 2.0 TDI 140 pk 3AA uit 2013 met ondertussen meer dan 300.000 km op de klok, zonder noemenswaardige problemen. Echter heb ik nu een 

verschrikkelijke penetrante chemische lucht in de auto die ogen en luchtweg irriteren. Dit zijn de feiten op een rijtje. het begon 4 weken geleden

* S'ochtends weggereden niets aan de hand, auto staat 2 uur, daarna weggereden en binnen 4 á 5 honderd meter ineens die verschrikkelijke stank die gelijk op de ogen en luchtwegen werkt.

* De thermostaat was stuk dus de redenatie was: komt niet op temperatuur--->kan niet regenereren--->stank

* Thermostaat laten vervangen, en de stank was zo goed als weg

* Vervolgens een weekje Oostenrijk. Ruim 2000 km gereden stankvrij.

* Daarna weer eerste week naar werk op en neer, nog steeds niets aan de hand.

* Afgelopen zaterdag pak ik de auto weer, en direct ruik ik die zelfde chemische lucht.

* Op advies van een VW-specialist eens onder de paravan  gekeken en daar de bladeren en andere troep verwijderd, waar precies dezelfde stank vanaf kwam. Dus ik dacht dat de oorzaak gevonden was. Echter de stank is er nog steeds.

* Net nog bij een airco-specialist geweest die mij verzekerde dat het niet uit de airco komt en hij de geur ook niet herkende als zijnde airco gerelateerd.

Kortom ik ben eigenlijk een beetje radeloos. Het is geen zwavel/rotte eieren lucht maar echt een penetrante irriterende chemische lucht.

Er zit ook weinig logica in het hele verhaal. Hoe kan de stank 2 weken weg zijn en ineens weer terug?

Hopelijk kan iemand hier een verklaring voor geven zodat het opgelost kan worden.

Alvast bedankt

Gr. Wim

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
5 hours ago, PlushRidah said:

Heb je misschien antivries ruitenwisservloeistof in het reservoir zitten die overkookt door een koelprobleem onder de motorkap? 

Heb ik ook gecheckt,  is allemaal in orde. Alles werkt ook normaal, geen storingsmelding op het dashboard,  airco werkt normaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 hours ago, martijn v o said:

Niet de katalysator?

Had ik ook al aan gedacht. Het gekke is dat je onder de motorkap de stank niet ruikt ..........

Zou een katalysator storing ook niet ander (extra) "klachten" geven? Lampjes die gaan branden of zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geen idee. Ik heb alles aan de auto al kapot gehad maar nog nooit een katalysator. Uitlezen met VCDS om mee te beginnen en als je het wel ruikt direct aan de uitlaat snuffelen?

Als hij gaar regenereren dan is dat ook een chemisch luchtje, maar omdat je schreef direct 500 meter na het starten lijkt me dat niet mogelijk dan moet je eerst alles op temperatuur hebben namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
8 hours ago, martijn v o said:

Geen idee. Ik heb alles aan de auto al kapot gehad maar nog nooit een katalysator. Uitlezen met VCDS om mee te beginnen en als je het wel ruikt direct aan de uitlaat snuffelen?

Als hij gaar regenereren dan is dat ook een chemisch luchtje, maar omdat je schreef direct 500 meter na het starten lijkt me dat niet mogelijk dan moet je eerst alles op temperatuur hebben namelijk.

Uitlezen geeft geen bijzonderheden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden