Ga naar inhoud
  • 0

Storing parkeersensoren


Vraag

Geplaatst (aangepast)

Sinds 2 weken last van niet werkende parkeersensoren.

Bij versnelling in achteruit zetten komt er een lange piep van de zoemer rechtsachter in de kofferruimte. Het lampje naast de versnellingspook begint ook snel te knipperen. De camera geeft geen beeld.

- Uitgelezen met VCDS

1 Fault Found:

1079828 - Supply Voltage for Parking Aid Sensor(s) 
          B107A 14 [009] - Open or Short to Ground

- Bij resetten foutmelding komt deze direct weer terug.

- Zekering (zekering 4 bij de stuurkolom) is in orde.

 

Lees links en rechts op het forum ook nog wel over een defecte PDC module (vocht) maar dat was dan bij (nog) oudere modellen.

Iemand bekend of dat bij de 2012 versie ook een issue is of een tip voor de volgende stap?

Alvast dank voor jullie reacties.

aangepast door Harrynak63

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Geplaatst

kan ook een draadbreuk zijn of een defecte sensor, dat wordt dus even ouderwets storing zoeken. Sensoren kunnen soms ook wat vocht hebben en daardoor piepen, maar dat geeft geen fout melding. Als t alleen een vocht probleem in de sensor is, dan zou ik beginnen met WD40 op de sensor te spuiten. WD40 heeft de eigenschap dat t water verdrijft. (WD=Water Displacement)

Als in je log een specifieke sensor aangeduid wordt, Sensoren wisselen met een goedwerkende. Als de fout mee verplaatst, is de sensor stuk. Blijft de fout op dezelfde plaats, dan is de bedrading de veroorzaker.
Alle sensoren hebben 3 draden voeding (12Vdc) / Massa / signaal draad.
Voeding en massa zijn naar alle sensoren gelijk. vanaf iedere sensor gaat een separate signaal draad naar de PDC/OPC module

  • 0
Geplaatst

Helaas geen specifieke sensor. Enige wat de log aangeeft is wat ik geplaatst heb.

Is redelijk algemeen, vandaar mijn vermoeden van een algemene centrale storing ipv 1 specifieke sensor.

Bedankt voor de info in ieder geval. Ik ga eens kijken of ik wat verder kom door wat sensoren los te peuteren.

  • 0
Geplaatst (aangepast)

Achter de achterbumper zit er 8-polige koppel stekker welke naar de sensoren kabelboom gaat welke in de bumper zit. Misschien is daar wat vocht in gekomen waardoor de 12V of massa niet meer tot aan de sensoren komt. 

aangepast door wulfke
  • 0
Geplaatst

Vandaag wat tijd gehad om verder te troubleshooten. Ben begonnen aan de voorkant.

Ik kan de fout reproduceren maar er nog geen conclusie aan verbinden, wellicht iemand van jullie wel.

 

Als ik 2 sensoren lostrek en ik wis de foutcodes komt er op dat moment precies in de log te staan welke sensoren ik los heb getrokken.

Zodra ik de 3e sensor aansluit komt de volgende foutmelding in de log: B107A 16 [009] - Voltage Too Low

De 4e sensor hangt dan nog los maar daar wordt met geen woord meer over gerept in de log, alleen het voltage verhaal.

 

Exact ditzelfde gedrag doet zich voor in welke combinatie ik de sensors ook lostrek. Bij elke keer dat ik de 3e sensor aansluit krijg ik de low voltage melding en niet meer te zien welke sensor er nog los hangt.

In alle gevallen werkt het hele PDC systeem niet meer. Ik krijg ook geen metingen van andere sensoren binnen in VCDS. Alle nog aangesloten sensoren hebben een oneindige afstand. Wellicht is dit normaal gedrag omdat het systeem zichzelf heeft uitgeschakeld.

Vreemde is dat ook in alle gevallen de achterste PDC module de piep geeft. De voorste nooit, wel als ik die met VCDS test. Iemand nog suggesties, ben het even kwijt.

Alvast dank weer.

  • 0
Geplaatst

Ik zou eens de 3de sensor los laten hangen dan en de overige sensor 1,2 en 4 aansluiten. Dan zou het systeem enkel nog een fout mogen geven ivm een ontbrekend signaal van sensor 3. Als dat zo is verdenk ik sensor 3 van een interne fout/defect waardoor hij sluiting maakt naar massa. Door de fout met massa zal hij het systeem van de voorzijde uitschakelen en hierdoor ook geen fouten meer geven van eventueel overige andere afgekoppelde sensoren. 

Als test zou je eens sensor 3 kunnen wisselen van plaats en uitwisselen met een sensor van een andere positie en kijken of dan het massa probleem op positie 3 blijft of mee opschuift met de sensor welke normaal op positie 3 zat. Indien de positie blijft zit er iets in de connector aansluiting van positie 3, zoniet is de sensor van positie 3 defect. 

  • 0
Geplaatst (aangepast)

Let wel op met wisselen dat de partnummers het zelfde zijn, het kan zijn dat er 2 types gebruikt worden. weet niet of de werking van de 2 types het zelfde is. Meen zelfs dat de stekkertjes anders zijn, het nokje zit op een andere plek

aangepast door Diver
  • 0
Geplaatst
4 hours ago, wulfke said:

Ik zou eens de 3de sensor los laten hangen dan en de overige sensor 1,2 en 4 aansluiten. Dan zou het systeem enkel nog een fout mogen geven ivm een ontbrekend signaal van sensor 3. Als dat zo is verdenk ik sensor 3 van een interne fout/defect waardoor hij sluiting maakt naar massa. Door de fout met massa zal hij het systeem van de voorzijde uitschakelen en hierdoor ook geen fouten meer geven van eventueel overige andere afgekoppelde sensoren. 

Als test zou je eens sensor 3 kunnen wisselen van plaats en uitwisselen met een sensor van een andere positie en kijken of dan het massa probleem op positie 3 blijft of mee opschuift met de sensor welke normaal op positie 3 zat. Indien de positie blijft zit er iets in de connector aansluiting van positie 3, zoniet is de sensor van positie 3 defect. 

Ik heb al diverse combi's geprobeerd, maar het maakt niet uit welke volgorde ik hanteer. Probleem is telkens hetzelfde, zodra sensor 3 wordt ingeplugd komt de "Low Voltage" melding.

Overigens had ik een tijdje terug bij het uitlezen nog een "Open or short to ground" melding. Er is dus wel wat veranderd in de situatie. Dat doet me denken aan een probleem met de kabelboom, daar lees ik meer over op duitse fora.

Ik zie in Etka maar 1 module voor de PDC. Er is me eerst verteld dat er voor en achter een module zit, maar in Etka zie ik de module voorin en een speaker achterin.

Kan ik de kabelboom naar de voorsensoren lostrekken uit de PDC module en blijft achter dan nog werken? Dan weet ik in ieder geval aan welke kant ik het moet gaan zoeken.

  • 0
Geplaatst (aangepast)

Er zit maar 1 module in, links onder het dashboard, er zijn 2 types modules, eentje voor gewoon PDS een eentje vooe 360 PDS/OPS. Dat hangt maf van het aantal sensoren in de bumper. 

Als je de stekker er uit trekt werkt alles niet meer

aangepast door Diver
  • 0
Geplaatst

Er zit ook nog een stekker ( links in rijrichting ) achter onder de koplamp. Die kan je loshalen als de voorbumper er af moet.

 

2022-03-26 09.32.06.jpg

  • 0
Geplaatst

Als je bvb sensor 1 op de plaats van sensor 3 plaatst en aansluit met de connector van sensor 3 en sensor connector 1 los laat liggen dan zou je melding moeten krijgen dat sensor 1 niet aanwezig is. In deze situatie lijkt me dat sensor 3 defect is. Zeker als je dan sensor 3 aansluit aan de sensor 1 connector en terug de short to ground fout krijgt.

  • 0
Geplaatst

Bedankt voor de info Jan.

Maar dat alles ermee stopt ga je toch ook krijgen als je de stekker onder de koplampunit (foto) lostrekt?

Heb overigens maar 4 sensoren dus geen parkeerhulp. Simpele variant.

Simpelste zou module uitwisselen zijn natuurlijk, dan heb je dat uitgesloten. Dan is mijn verdachte de kabelboom, op basis van mijn eerdere bevindingen verdenk ik even geen sensoren.

Als ik de kabelboom onder de koplamp lostrek kan ik natuurlijk wel eenvoudig de kabelboom doormeten toch?

  • 0
Geplaatst
5 minutes ago, wulfke said:

Als je bvb sensor 1 op de plaats van sensor 3 plaatst en aansluit met de connector van sensor 3 en sensor connector 1 los laat liggen dan zou je melding moeten krijgen dat sensor 1 niet aanwezig is. In deze situatie lijkt me dat sensor 3 defect is. Zeker als je dan sensor 3 aansluit aan de sensor 1 connector en terug de short to ground fout krijgt.

Dat is dus het probleem. Als ik 3 sensoren aansluit (welke 3 dat dan ook zijn) dan krijg ik geen enkele foutmelding meer over een los liggende sensor. De enige melding die ik dan nog krijg is een "low voltage" melding. 

  • 0
Geplaatst (aangepast)

Je kan dan inderdaad de kabelboom gewoon doormeten. Je hebt dan 6 draden. Gemeenschappelijke plus en massa, en dan per sensor een signaaldraad.

aangepast door wulfke
  • 0
Geplaatst

klopt waar je hem ook loshaald het werkt niet meer, maar om bij de stekker te komen is nog een werkje. Kan je beter bij de module meten. 

  • 0
Geplaatst

Top, dat schema. De PLA sensoren heb ik idd niet maar hier kan ik weer wat verder mee.

Dat het hele systeem stopt bij het loshalen van de voor of achter sensoren strookt alleen niet helemaal met de Ross-Tech Wiki:

Special Notes

  • One faulty sensor can cause this DTC and drop the Sensor Voltage Supply MVB reading. Unplugging the front -or- rear wiring harness to eliminate 4 sensors at a time is advised during the diagnosis. Make sure to cycle the ignition off and back on before evaluating the MVBs. After the front -or- rear of the vehicle are determined to be problematic it is recommended to unplug the senors one at a time to see which one crashes the Sensor Voltage Supply MVB reading.
  • 0
Geplaatst

Unplugging the front -or- rear wiring harness to eliminate 4 sensors at a time is advised during the diagnosis. 

  • 0
Geplaatst

Bedankt Jan voor het schema. Kan ik verder mee als ik weer tijd heb om de boel even los te gooien.

Heb er vandaag nog even VCDS aan gehangen omdat ik in een YT filmpje iemand de  "Supply voltage for park assist sensor" (IDE01166) uit te lezen.

Deze is bij mij 9V. Is er iemand die kan aangeven of dit de juiste waarde is of dat het ergens anders een hogere waarde heeft?

Ik heb PDC module 3AE919475B

  • 0
Geplaatst

Nieuw licht op de zaak.

Ik wilde even wat metingen verrichten aan de bekabeling waar ik al bij kon. Mistlicht links dus gedemonteerd en aan het meten geslagen.

Niks geks ontdekt maar wat denk je? Ben net ff onderweg voor een boodschap en alles werkt als een tierelier.

Laptop er aan gehangen. Foutmeldingen komen niet meer terug en van alle sensoren krijg ik ook weer de afstanden terug in VCDS.

Mjin voorzichtige conclusie: Sensoren en module mankeert zoveel niet aan. Denk meer aan een los contact. Ben linksvoor aan het knutselen geweest en dat is precies de plek waar de kabelboom de motorruimte in gaat. Denk dat ik het daar ergens ga zoeken als het ding er de volgende keer mee stopt.

In ieder geval bedankt voor jullie support.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden