Ga naar inhoud
  • 0

Visco-koppeling/lager van de koelfan gebroken...


Blue Pearl

Vraag

Heb ik weer, was van het weekend in Duitsland.

Daar aangekomen dacht ik even mijn olie te peilen, zag ik inééns dat de Fan gewoon los tegen de radiator aan lag :bash:

Het lijkt erop dat de Fan bij het metaal is afgebroken.

Als je voor de auto staat is het de rechter Fan.

Is het mogelijk dat er iets is misgegaan tijdens het vervangen van de vrijlooppoulie?

Ik zal morgen een foto plaatsen van de Fan.

 

( Titel maar even aangepast )

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Volgens mij hebben ze allebei hetzelfde doel, gewoon voor de koeling. Maar 2 vinnen hebben meer capaciteit dan 1 vin. En één grote past niet.

Ik ben inderdaad benieuwd naar de foto. Ik ben geen deskundige maar het is wel heel toevallig dat dit gebeurt zo vlak na die reparatie. Ik heb er hier nog nooit eerder over gehoord...

In mijn onderhoudshistorie heb ik wel teruggevonden dat die van mij 2x opnieuw vervangen zijn onder de garantieperiode. Dus misschien wel een productiefout...

 

EDIT: ik lees net in een ander topic dat 1 vin voor de koeling van de motor is, de ander voor de airco...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De kleine elektrische fan is voor de aircocondensor te koelen.

 

De grote welke door de krukas wordt aangedreven middels een viscokoppeling koelt de koelvloeistof voor de motor.

 

Ja klopt inderdaad.

Ben langs de garage geweest en het lager van de Visco-koppeling is gebroken :shock:

De koppeling mist gewoon een paar koelribben, vandaar het gruis...

Lager van de koppeling is gewoon helemaal weg!

Onderdeelnr:058 121 350.

Kost 138,81 Eurie...

Morgen maar even kijken of ik wat kan regelen met de garage die de multisnaar en vrijlooppoulie heeft gemonteerd.

Aangezien de koppeling eraf is geweest voor de montage van de snaar, en poulie. 8)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nu ik het voor de tweede keer lees snap ik nu wat je bedoelt, het is idd raar dat vlak na een reparatie, waarbij de visco is losgeweest, de lager van de visco eraan is. Die lager zit trouwens in de "compact bracket" en is geen onderdeel van de visco-koppeling zelf, het onderdeel wat je noemt is de viscokoppeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

die visco koppeling zelf monteren is geen probleem als je het materiaal hebt.

maar de riem er op leggen is een ander paar mouwen .

als ge niet gezien hebt hoe de riem er op lag of ge hebt het niet nagetekent op papier hoe hij lag dan kunt ge wel even puzzelen dat verzeker ik u .

normaal kunt ge er goed aan of ge moest body builder zijn .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je krijgt de de viscokoppeling er volgens mij niet op zonder de voorkant los te halen en die in servicestand te zetten. Nog even een vraagje, is de lager nou ook stuk of niet, want dat is wel een stukje lastiger, ik heb even een foto gepikt van een ander topic, de lager is hier zichtbaar, net onder de dynamo:

 

fotos_distributie_riem_vervangen_034_188.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

visco koppeling vervangen zonder de neus af te breken doe ik met mijn ogen dicht zo gemakkelijk is het .

plaats zat .

heb overlaats nog die zware alternator gestoken bij appi ,heb toen de visco ook moeten demonteren anders krijg je de dynamo steun er niet af .

en als de visco er af is is die lager ook direct vervangen die zit vast met een borgclips aan de voorkant .

clips los en even uittikken aan de achterkant met een schroevedraaier of aangepaste tool .

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden