Ga naar inhoud
  • 0

Dieselverbruik plots hoger


lonnebol

Vraag

Sinds een week of twee is het verbruik van mijn Passat (2.0 TDI BKP) met zeker een liter op de 100 km omhoog gegaan, maar vanochtend op de rit naar kantoor viel het mij echt sterk op. Ik had hier afgelopen zomer/herfst ook last van, maar op eens was het verbruik weer normaal.  Gemiddeld zo 6,3-6,5 liter/100 km. Op dit moment is het zo 7,5 liter/100 km. Dat is toch een stijging van ruim 15% en vind ik wel (lichtelijk) zorgwekkend. Ook heb ik het idee dat de auto minder goed trekt. De auto is gechipt en lekker vlot, maar het lijkt nu toch of hij er meer moeite mee heeft als ik het gas intrap.

Ik heb VCDS, dus ik kan het een en ander (rijdend) uitlezen. Ik heb nog geen foutcodes kunnen uitlezen, ga ik proberen straks te doen.

Nu heb ik al even zit googelen en ik lees tig zaken, maar wat is nu slim om te checken en in welke volgorde? Ik zou graag een soort van stappenplan/checklist willen om af te werken. De auto heeft geen roetfilter en de km-stand is nu ongeveer 345.000 km.

aangepast door lonnebol
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
46 minuten geleden, Willem nunspeet zei:

Zou sowieso ff controleren of er geen remklauwen vastzitten, bij een motorstoring zou je toch een foutmelding krijgen.

 

34 minuten geleden, dieseltje zei:

Zat ik ook als eerste aan te denken. Vast zittende of aanlopende rem.

na een rit ff langs alle 4 wielen lopen en voelen of je temperatuur verschil hebt per band/ wiel.

Goede, maar dat had ik al gecontroleerd. Ze zijn niet warm/ik kan er niks bijzonders aan voelen of zien. Als de auto in z'n vrij staat kan ik de wielen draaien. Niet een volle slag, maar ze draaien wel vrij.

In ieder geval zojuist even de computer eraan gehad en geen enkele foutcode bij de motor.

Wat zijn volgens jullie de volgende stappen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
44 minuten geleden, PatrickDS zei:

Of defecte thermostaat...

De meter geeft na het opwarmen netjes 90 graden aan en de auto wordt ook lekker warm van binnen. Geen grillig verloop van de temperatuur, te laag of te hoog. Wel moet ik om de zoveel tijd koelvloeistof bijvullen, maar wat ik daarover heb kunnen vinden is dat dit zou kunnen zijn door kleine scheurtjes in het blok. Een bekend euvel bij de BKP zo het schijnt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ken de onderhoudsgeschiedenis niet maar het brandstoffilter vervangen en dan meteen een flesje dieselreiniger van Forté o.i.d. rechtstreeks in het filter kan soms wonderen verrichten.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
7 minuten geleden, Willem nunspeet zei:

Ik ken de onderhoudsgeschiedenis niet maar het brandstoffilter vervangen en dan meteen een flesje dieselreiniger van Forté o.i.d. rechtstreeks in het filter kan soms wonderen verrichten.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk
 

De auto wordt goed onderhouden. Dieselfilter is afgelopen zomer vervangen en doe ik om de 30.000 km (vaste beurt) mee vervangen, ook al is het dieselfilter normaal pas na 90.000 km aan de beurt. Voor het geld en de moeite hoef ik het niet te laten. Dit filter zit er nu 15.000 - 20.000 km in. Auto krijgt dus ook altijd netjes z'n olie en andere filters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja maar dieselfilter op tijd wisselen zegt niks over de vervuiling in de verstuivers. Ik deed bij de BKP en nu bij de BKD iedere 60.000 km een flesje dieselreiniger in het filter.

Daarnaast moet je koelvloeistofverlies wel oplossen, wanneer het alleen een paar haarscheurtjes betreft (heel weinig koelvloeistof verlies) dan kun je dat nog wel verhelpen met een additive,

Heb zelf toen succes gehad door Nigrin toe te voegen, hierna geen koelvloeistofverlies meer gehad bij de BKP.       https://products.nigrin.com/74178/NIGRIN-K--hlerdicht  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur terug, Willem nunspeet zei:
Ja maar dieselfilter op tijd wisselen zegt niks over de vervuiling in de verstuivers. Ik deed bij de BKP en nu bij de BKD iedere 60.000 km een flesje dieselreiniger in het filter.
Daarnaast moet je koelvloeistofverlies wel oplossen, wanneer het alleen een paar haarscheurtjes betreft (heel weinig koelvloeistof verlies) dan kun je dat nog wel verhelpen met een additive,
Heb zelf toen succes gehad door Nigrin toe te voegen, hierna geen koelvloeistofverlies meer gehad bij de BKP.       https://products.nigrin.com/74178/NIGRIN-K--hlerdicht  

Ik tank om de zoveel tijd BP Ultimate. En dik half jaar geleden ook inderdaad zijn flesje dieselreiniger erin gedaan. Ergens in november ook nog de waardes van de verstuivers gecontroleerd. Deze waren allemaal in orde, maar ik zal ze nog eens controleren deze week.

Zo'n flesje dichtingsmiddel had ik inderdaad al op de planning staan. Ik ga het bestellen! Bedankt.

En het schiet me nu te binnen: afgelopen zaterdag de zomerbanden weer onder de auto gezet en de bandspanning gecontroleerd. Deze staat nu op 2,5 bar. Ik had zelf een lage bandenspanning in eerste instantie namelijk ook op het oog.
 

aangepast door lonnebol
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Normaal zou ik zeggen. Niet extreem vervuild.
Hoe zijn de lambdasensoren het beste te testen? Kan het dan ook de katalysator zijn?

Alles wat met lucht en mengsel te maken heeft kan mogelijk zijn. Maar je weet dat s’winters wen auto duurder loopt dan zomers... iets met luchtweerstand


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Alles wat met lucht en mengsel te maken heeft kan mogelijk zijn. Maar je weet dat s’winters wen auto duurder loopt dan zomers... iets met luchtweerstand


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Dat is mij bekend, maar in de jaren dat ik de auto heb was dat niet een verschil van dik een liter. Onder de 7 is/was toch de norm.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

7 a 7,5 liter/100km is voor een 3C 2.0tdi bkp wel erg extreem in mijn optiek. Die van mij haalde, voordat ie werd ingeruild in november, nog met gemak 5,5 liter/100km. Met de 3C reed ik ook niet bepaald rustig, altijd vlot doortrekken enz.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
7 a 7,5 liter/100km is voor een 3C 2.0tdi bkp wel erg extreem in mijn optiek. Die van mij haalde, voordat ie werd ingeruild in november, nog met gemak 5,5 liter/100km. Met de 3C reed ik ook niet bepaald rustig, altijd vlot doortrekken enz.

 

Klopt mijn bkp liep ook 5.6L/100.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
7 a 7,5 liter/100km is voor een 3C 2.0tdi bkp wel erg extreem in mijn optiek. Die van mij haalde, voordat ie werd ingeruild in november, nog met gemak 5,5 liter/100km. Met de 3C reed ik ook niet bepaald rustig, altijd vlot doortrekken enz.

 
Precies! Dat was het bij mij ook ongeveer toen ik de auto net had. Is over de tijd steeds iets meer gaan verbruiken. Heel sluimerend. Zegt dat nog iets?

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toevallig zojuist even de kans gehad op de katalysator te slaan tijdens het uitlijnen van de wielen. Daar hoor ik wat getik in. Alsof je een pot met muntjes schud zou ik het omschrijven.

Ik ga vanavond even de lambdasensoren en katalysator testen. Turbodruk zal ik ook nog even meten. Nog iets wat ik moet testen/meten?

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk
 

aangepast door lonnebol
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist even een log gemaakt van de turbodruk. Ik wilde ook de lambdasensoren en katalysator testen (ik had ergens gelezen dat dat ook kan), maar ik kon er niks over terugvinden in VCDS. Zie ik iets over het hoofd of kijk ik op de verkeerde plek? Engine lijkt mij toch?

Grafiek.jpg.2186144dc9f4ac92f1579fa8c176caa4.jpg

 

LOG-01-091-101-116-13F-18F.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zomerbanden al op 2.7 gezet? Heb je brede banden?
Als je winterbanden bijv. op 2.7 stonden en je zomerbanden (maatje 235 of zo) staan op 2.3 kun je meer dan 20% verschil in verbruik hebben.
Nog niet. Zal ik vanavond doen.

Winterbanden stonden vrij laag denk ik. Die had ik al een tijd niet meer geconcentreerd. En het verbruik was ook hoger met de winterbanden er nog onder. Ik ben er zeker van dat het niet in de banden zit. In het verleden ook altijd deze spanning aangehouden en toen wel 'normaal' verbruik.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een diesel heeft geen lambda sensoren, alleen benzinemotoren vzv ik weet en zeker de BKP niet.

Denk dat je het allemaal wat te ver zoekt.

Ik heb nu 417.000 km gereden met mijn BKP/BKD met nog steeds dezelfde katalysator. Ik heb de banden altijd op 3.0 achter en 2.8 voor. Ik rijd al jaren gemiddeld 1:16 over het gehele jaar en met 1500 kg caravan aan de haak 1:8 tot 1:10. Ik vind de genoemde waardes van alle deelnemers wel heel erg enthousiast, natuurlijk is het mij ook weleens gelukt om 1:20 te rijden maar dan moet je echt met 90 achter een vrachtwagen blijven hangen. En ik tank altijd de goedkoopste Tango diesel, heb wel een die dure super Shell super V getankt maar merkte niks van zuiniger rijden.

Katalysator kan natuurlijk defect zijn / voor een deel verstopt. Weet dat ze weleens worden opengesneden en leeggeklopt.

Zou het toch eerst wat dichterbij zoeken met koelvloeistof verlies oplossen en verstuivers effe reinigen. Gasklephuis kan natuurlijk ook nog dichtgekoekt zitten, weet niet ook niet of je de EGR rommel er nog hebt zitten, heb koeler en leidingen er al jaren geleden van afgesloopt en de foutmelding bij JB laten wegschrijven.

 

 

aangepast door Willem nunspeet
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden