Ga naar inhoud
  • 0

Gedrag na koppeling en vliegwiel vervanging


MarcelTDI170

Vraag

Ik heb mijn koppeling en vliegwiel laten vervangen bij DSGdokter. Alles leek prima tot ik tijdens de rit naar huis vanalles begon te merken. Ze vertelden me al dat de bak zal moeten adapteren en dat hij wat kan schokken, maar ik vraag me toch af of dit normaal is. Ze zijn zelf maandag pas bereikbaar, dus kan het hun nu niet vragen. Wat denken jullie:

 

1) bij afremmen (vooral als ik het op de motor doe) schokt de bak een paar keer best wel hard op het einde van de 2e versnelling.

2) bij rustig optrekken schokt de bak in zn 1. Voelt alsof je in een handbak de koppeling te snel op laat komen

3) voorheen ging de auto rollen als ik de rem losliet. Nu doet hij dit ook wel, maar vele malen langzamer en het duurt langer voordat hij in beweging komt.

4) bij stilstand voel ik kleine periodieke schokjes. Motor draait contant en soepel, maar de schokjes zijn voelbaar als je in de auto zit. Dit had ik voorheen nooit.

5) als ik de auto in R zet en iets van 5 seconde niets doe piekt het toerental even een beetje. Daarna kan ik gas geven wat ik wil, maar de auto rijdt niet. Als ik de auto dan uit en weer aan zet is dit probleem weg, zolang ik maar niet te lang wacht met gas geven na het in z'n achteruit zetten.

 

Ben benieuwd wat jullie hier van denken. Zou ik dit weekend veilig kunnen rijden? Ik zal sowieso maandag DSGdokter maar contacten.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Zo en de oplossingspost voor degene die ook ooit tegen dit probleem aanlopen: dat de DSG na koppeling/vliegwiel vervanging nog niet lekker werkte lag inderdaad aan de mechatronica. Deze bleek niet goed te adapteren met de nieuwe onderdelen.

 

Toch was ik, na vervanging hier van, nog steeds niet helemaal tevreden en heb DSG dokter weer benadert. Met in mijn achterhoofd de angst dat de bak nu misschien ook nog vervangen (of gerepateerd) zou moeten worden.

 

Over het traject wat volgde kan ik echt niet minder dan zeer positief zijn.

 

1) Ze lichtte telefonisch toe dat wanneer de bak ook vervangen zou moeten worden, ze er voor zouden zorgen dat ik qua totale kosten niet duurder uit zou komen dan een volledige nieuwe DSG.

 

2) Toen ik langs kwam voor diagnose namen ze mijn terugkoppeling erg serieus en gingen de klachten puntsgewijs af. Ze hebben 3.5 uur besteed aan het oplossen van mijn klachten. Na 4 proefritten door diagnosten en tussendoor diverse software aanpassingen bleek met de bak gelukkig niets mis. Mijn klachten bleken te maken te hebben met minimum en maximum schakelmomenten. Na het op maat aanpassen hiervan doet de DSG voor mij helemaal zijn werk. Blijkbaar heb ik wat andere persoonlijke wensen dan gemiddeld :).

 

Deze service is zoals je het tegenwoordig helaas nog maar zelden ziet van commerciële bedrijven. En dit alles zonder bijkomende kosten.

 

Ps: ik krijg niets voor dit betoog, maar wilde na wat negatieve berichten over DSGdokter toch ook een zeer positieve ervaring delen.

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dus de dokter is meer een kwakzalver.

Ik mag het toch niet hopen ;)

 

Maar hopelijk wordt t snel en kundig opgelost.

Ja, of het moet zo horen en vanzelf weggaan. Maar vooralsnog heb ik er weinig vertrouwen in. Zeker vanwege dat R probleem.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag weer drie ritten (60km, 60km en 40km) gemaakt.

 

1) Tijdens de eerste rit merkte ik nog wel tikken, vooral op onverwachtse momenten en ook op bovengenoemde momenten.

 

2) Bij de tweede rit was het al minder (vooral een groot verschil met gisteren).

 

3) En bij de derde rit heb ik helemaal niets meer gemerkt. Alleen achteruit gaat nog een beetje hakkerig, maar het probleem van niet achteruit kunnen rijden heb ik niet meer ervaren.

 

Enige verschil met gisteren is dat dat een erg langere rit was (120km) met veel lege snelwegstukken en dus veel gas. Dus goed warme motor. Dat moet ik dus nog eens proberen.

 

Maar vooralsnog lijken de problemen dus vrijwel weg te zijn.

 

Wel bizar als het zo is dat de dsg dit soort klappen er uit kan filteren!! Het is wel zo dat mijn koppelingen erg ver weg waren en dat de koppelingsdruk verlaagd is van 2.8 bar naar 0.15 bar. Misschien dat de dsg daar echt even voor nodig heeft om in te zien??

 

 

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

vreemd verhaal... koppelingsdruk is in vollast ca 10bar bij een DSG6, waar dit dan gemeten is EN wat dat met slijtage van doen heeft weet ik niet

Hmm, ik zal het eens navragen. Ik heb de waarden zelf in het rapport gezien, maar weet niet precies wat het betekende.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag na en tijdens mijn ritten (2x110km) weer weinig tot niets gemerkt. Alleen achteruit gaat nog niet altijd soepel.

 

En dsgdokter gesproken. Ze zijn er niet geheel gerust op gezien de bak vorige keer vooral ging schudden toen hij heel warm was. Ik moet hem nog een keer heel warm rijden en terug komen als de bak dan weer schokt. In dat geval vermoeden ze solenoids in de mechatronica die toch op gaan spelen. Ze boden aan te kijken wat ze dan voor me kunnen doen gezien je verwacht dat het goed zou zijn als je 2mvw en koppelingen laat vervangen en daarvoor eigenlijk ook nooit problemen hebt gehad (behalve dan het vliegwielgeluid).

 

 

koppelingsdruk is in vollast ca 10bar bij een DSG6, waar dit dan gemeten is EN wat dat met slijtage van doen heeft weet ik niet

Ook nagevraagd van de druk. De druk die zij meten is de druk die nodig is om net weg te kruipen. Dus idd niet onder vollast. Ze gebruiken dit als maat voor koppelingslijtage aangezien je bij 3 bar voor deze waarde blijkbaar ook foutmeldingen krijgt (bij mij zat het op 2.8 bar).

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat als je opnieuw de bak in basissettings zet dat die waarde dan aanzienlijk minder is omdat dan de aangrijppunten weer opnieuw ingesteld worden.

Volgens mij zeiden ze dat idd ook. Dat de benodigde druk nu 0.15 bar was ipv 2.8, maar dat deze nog wat zal stijgen komende tijd.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net nog een proefrit gemaakt en hem op stukken echt flink belast. Olietemp zat op gegeven moment op 120gr (zo warm heb ik m nog niet vaak gezien). Maar helemaal geen tikjes oid meer. Achteruit gaat ook steeds beter. Ik gooi het dus maar op adaptatie... nu hopen dat t zo blijft!

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij zeiden ze dat idd ook. Dat de benodigde druk nu 0.15 bar was ipv 2.8, maar dat deze nog wat zal stijgen komende tijd.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

DUS betekend het dat je koppelingsset eigenlijk voor jan met de korte achternaam vervangen is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ze hadden me verteld dat ik wel door kon blijven rijden op deze koppelingset, maar dat hij dan wellicht binnen een jaar aan de beurt zou zijn. Ik heb daarom, ivm 500 euro kostenbesparing door te combineren, gekozen voor direct vervangen.

 

Wel is idd de adaptierit niet uitgevoerd. Ze hebben wel een testrit gedaan, maar met koude motor. Ze gaven aan dat adaptie ook tijdens het rijden gebeurd en dat klopt volgens mij ook wel.

 

Daarnaast boden ze aan mij tegemoet te komen als er nu iets met mechatronica mis zou zijn. Maar dit lijkt niet zo te zijn aangezien ik nu niets meer merk (maar nog even afwachten of het niet terug komt).

 

Al met al best wel netjes volgens mij.

 

Enige is dat ze vertelden dat ik er niet zo veel van zou merken, vandaar dat ik wel geschrokken was van het zeer goed merkbare effect tijdens de eerste ritten.

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helaas is mijn DSG avontuur nog niet voorbij. Vorige keer vertelde ik dat ik niets meer merkte, maar na er nu een tijdje mee gereden te hebben rijdt hij toch echt minder comfortabel dan vóór de koppeling/vliegwiel vervanging. Wat ik merk bij warme motor (langer dan 30 minuten ritten ongeveer):

  1. Wanneer ik vanuit stilstand optrek, zit er regelmatig een schok in het oplopen van de toeren in de eerste versnelling (net of hij nog eens extra aangrijpt).
  2. Deze zelfde schok heb ik bij het vanaf stilstand achteruit rijden.
  3. Bij langzaam optrekken 'twijfelt' de bak bij schakelen van 3-4 en 4-5. Hij schiet soms, wat lijkt, een paar ms in z'n 4, dan weer 3 om vervolgens alsnog in 4 te gaat (zelfde gebeurd af en toe tussen 4 en 5). Dit geeft kleine merkbare schokjes wat zwaar irritant is ;).

Dus... vrijdag weer naar DSGdokter. Ze gaven via whatsapp al aan dat het waarschijnlijk aan de Mechatronica ligt wat weer een rekening van ten minste €1000,- gaat zijn :bash:

 

Jullie toevallig andere ideeën.

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden