Ga naar inhoud
  • 0

Stelmotor elektronische handrem (en auto hold)


lonnebol

Vraag

Beste leden,

Ik had al een tijd op de planning staan om vandaag auto hold in te bouwen. Dit bleek voor mijn modules mogelijk.

Twee weken terug kreeg ik een melding van de handrem. Fehler. Bij het wegrijden ging deze er niet van af. Na wat proberen met het knopje kwam deze los. Dit is een wel goed gegaan. Toen ik op het werk de auto startte kreeg ik een melding, Parkbremse Fehler. Helaas lag mijn laptop met VCDS bij mijn ouders en kon ik niet uitlezen. De melding is niet weggegaan en ik heb sindsdien ook niet de handrem gebruikt.

Vrijdag kwam ik bij mijn ouders en uitgelezen. Melding over dat de kracht niet bereikt kon worden op de linker motor:

                Address 53: Parking Brake       Labels: 3C0-907-801-53.clb
Control Module Part Number: 3C0 907 801 E    HW: 3C0 907 801 E
  Component and/or Version: EPB  VC8HC003   013 0003
           Software Coding: 0000011
            Work Shop Code: WSC 05311 000 08193
                      VCID: 244074BFE7C8581E19-8070
2 Faults Found:

02428 - Left Parking Brake Motor (V282) Clamping Force Not Reached 
            000 -  -  - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00110000
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 141
                    Mileage: 254448 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 22:49:43

             Freeze Frame:
                    Voltage: 12.11 V
                    Count: 14

02430 - Left Parking Brake Motor (V282) Resistance to Movement 
            003 - Mechanical Failure - MIL ON
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 11110011
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 4
                    Reset counter: 98
                    Mileage: 254352 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 07:34:22

             Freeze Frame:
                    Voltage: 14.18 V
                    Count: 88


Vandaag begonnen met naar deze motor te kijken. Ook om te bepalen of het Torx of veeltand is. Helaas is een schroef dol en krijg ik deze niet 1-2-3 los. Daarop alles maar weer vastgezet, stekker eraan en wiel terug. Hierop begonnen met het inbouwen van Auto Hold. Dit ging prima. Enkel ben ik niet zeker of ik pin 4 of pin 9 op de module van de handrem moet hebben. Nadat het aansluiten gedaan was, met VCDS de codering aangepast. Hierop even gaan rijden en meteen kwam een melding, Parkbremse Fehler. Ik dacht iets van de Auto Hold, maar deze melding bleek het niet (melding die ook komt bij het testen of je de juiste module hebt). Het lampje van de Auto Hold gaat ook niet aan.

Eerst twee meldingen en daarna bleef continu een melding over Supply voltage komen. Ik krijg deze niet weg. De auto blijft piepen. Ik heb de stekker nog even gecontroleerd, of deze er goed op zit. Zit stevig vast.

Wat moet ik nu doen? Ik wil best een nieuwe motor bestellen. Ik denk dat dit sowieso nodig is. Maar ik ben niet zeker welke versie ik moet hebben: Torx of veeltand?
 

Logs van vandaag:

                Address 53: Parking Brake       Labels: 3C0-907-801-53.clb
Control Module Part Number: 3C0 907 801 E    HW: 3C0 907 801 E
  Component and/or Version: EPB  VC8HC003   013 0003
           Software Coding: 0000011
            Work Shop Code: WSC 05311 000 08193
                      VCID: 244074BFE7C8581E19-8070
3 Faults Found:

02432 - Supply Voltage for Left Parking Brake Motor (V282) 
            012 - Electrical Fault in Circuit - MIL ON
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 11111100
                    Fault Priority: 1
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 105
                    Mileage: 254672 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 15:53:20

             Freeze Frame:
                    Voltage: 13.15 V
                    Count: 86

02443 - Control Head 
            012 - Electrical Fault in Circuit - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00111100
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 145
                    Time Indication: 0

             Freeze Frame:
                    Voltage: 12.11 V
                    Count: 40

02430 - Left Parking Brake Motor (V282) Resistance to Movement 
            003 - Mechanical Failure - MIL ON
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 11110011
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 5
                    Reset counter: 98
                    Mileage: 254352 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 07:34:22

             Freeze Frame:
                    Voltage: 14.18 V
                    Count: 88

Sunday,13,August,2017,16:08:53:05031
VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator Running on Windows 7 x86
VCDS Version: 15.7.1.0
Data version: 20150904
www.Ross-Tech.com


VIN:    License Plate: 07XFVS
Mileage: 254672   Repair Order: 



--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


                Address 53: Parking Brake       Labels: 3C0-907-801-53.clb
Control Module Part Number: 3C0 907 801 E    HW: 3C0 907 801 E
  Component and/or Version: EPB  VC8HC003   013 0003
           Software Coding: 0000011
            Work Shop Code: WSC 05311 000 08193
                      VCID: 244074BFF7C8581E19-8070
Fault Codes have been Erased

1 Fault Found:
02432 - Supply Voltage for Left Parking Brake Motor (V282) 
            012 - Electrical Fault in Circuit - MIL ON
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 11101100
                    Fault Priority: 1
                    Fault Frequency: 3
                    Reset counter: 105
                    Mileage: 254672 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 15:53:20

             Freeze Frame:
                    Voltage: 13.15 V
                    Count: 86
aangepast door lonnebol
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Naar jullie mening: wat denken jullie dat het is? Is het enkel de motor of is de zuiger verroest en heeft deze te veel weerstand?

 

Dat met de ziet heb ik bij mijn 3B ook gehad en was echt een rotklus als je enkel de remblokken wil vervangen.

 

Dat de kracht niet bereikt wordt (zie log), waar kan dat op duiden?

 

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja daar kom ik weer pffff

 

Ik zou als ik jou was voor 30 euto de remklauwen reviseren.

 

Remleiding dicht drukken en remklauw compleet demonteren en uit elkaar halen. Keerring na grondige schoonmaak en stofhoes vervangen en zuigertje met heel fijn scotsbrite opsschuren.

 

De boel weer met remmenvet in elkaar zetten, nieuwe stelmotor erop en terug bouwen.

Remmen ontluchten en daarna voor paar tientjes bij garage remvloeistof service laten doen.

 

Hier ga je een hoop plezier van krijgen als je zelfs te passat niet van zijn handrem hoort gaan.

 

Uiteraard aks je dit nog nooit gedaan hebt, niet aan beginnen

 

Misschien heeft Peter @@wulfke nog foto's van zijn revisie

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja daar kom ik weer pffff

 

Ik zou als ik jou was voor 30 euto de remklauwen reviseren.

 

Remleiding dicht drukken en remklauw compleet demonteren en uit elkaar halen. Keerring na grondige schoonmaak en stofhoes vervangen en zuigertje met heel fijn scotsbrite opsschuren.

 

De boel weer met remmenvet in elkaar zetten, nieuwe stelmotor erop en terug bouwen.

Remmen ontluchten en daarna voor paar tientjes bij garage remvloeistof service laten doen.

 

Hier ga je een hoop plezier van krijgen als je zelfs te passat niet van zijn handrem hoort gaan.

 

Uiteraard aks je dit nog nooit gedaan hebt, niet aan beginnen

 

Misschien heeft Peter @@wulfke nog foto's van zijn revisie

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

 

@

 

Wat heb ik nodig voor een revisie uit te voeren (onderdelen, extra gereedschap)? Ik heb bij de 3B al met de remklauwen lopen stoeien, dus onbekend ben ik er niet mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@

 

Wat heb ik nodig voor een revisie uit te voeren (onderdelen, extra gereedschap)? Ik heb bij de 3B al met de remklauwen lopen stoeien, dus onbekend ben ik er niet mee.

- Remslang klemmetje of doek met griptang

- rem revisieset (keerring en stofhoes) bestellen op chassisnr bij dealer.

- schraaphaakjes voor schoonmaken gangen keerringen en O-ring.

- dot 4 remvloeistof

- remmenreiniger

 

Hou de rekening mee dat remklauw anders in elkaar zit dan bij een 3B BG

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de nieuwe motoren binnen. Ik durf en revisie van de gehele remklauw momenteel niet aan. Misschien binnenkort een keer met iemands hulp ????.

 

Om de motoren te vervangen, kan ik dat doen met de klauw gemonteerd of moet deze er per se af? De linker functioneert niet, dus deze kan ook niks in één of andere stand zetten.

 

Is het in dit geval oude er af, O-ring verwijderen en wat schoonmaken? Vervolgens nieuwe O-ring invetten, monteren en dan de nieuwe motor monteren. Als dat gedaan is de basic settings draaien zoals ook in het filmpje werd uitgelegd.

 

Klopt dit wat ik hier zeg? Zo nee, dan graag stap voor stap uitleggen wat ik moet doen. De piep in de auto werkt me zwaar op m'n zenuwen.

 

Bedankt alvast. ????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja gewoon in de volgorde zoals je aangeeft. Oude motor eraf, o ring van de oude halen. Het verval op de klauw mooi maken zodat er geen vuil zit waar de o ring komt te zitten. Likje vet eraan. Dan alles monteren en fouten resetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja gewoon in de volgorde zoals je aangeeft. Oude motor eraf, o ring van de oude halen. Het verval op de klauw mooi maken zodat er geen vuil zit waar de o ring komt te zitten. Likje vet eraan. Dan alles monteren en fouten resetten.

Moet de O-ring op de motor of op de remklauw gemonteerd worden? Bij het demonteren laatst zat de ring op remklauw.

Ik zie bij de nieuwe motoren dat er een groef in zit. Lijkt alsof daar een ring in kan. Deze ligt er dan meer in, nergens omheen geklemd heb ik het idee.

 

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De o ring zit op de klauw. Sorry had het mogelijks verkeerd verwoord maar. Motor schuift erover. Doordat vuil ertussen kruipt zet het wat uit en breekt de behuizing van de motor.

Dus o ring eraf en mooi proper maken. Ook de groef waar de o ring in komt ook netjes maken. Likje vet aan de o ring en dan de stelmotor terug monteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mag/ kan ik iets verdraaien in het geval dit niet goed aansluit?

 

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

je kan met een torx sleutel/bit de as van klauw wat bijstellen om ze uit te lijnen tov de as van de motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist eindelijk beide motoren gemonteerd. Het verwijderen van de bout die ik niet uit de klauw kreeg heeft wat tijd gekost.

 

Helaas blijf ik de melding over de linkermotor krijgen, m.b.t. faulty voltage. Ik merkte zojuist bij de rechter dat de stekker er heel moeilijk opgaat. Als de regen voorbij is kijk ik links of de stekker daar er strak opzit.

 

In het geval dat allemaal zo is, wat kan ik dan nog doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben net even stukje gaan rijden, het piepen binnenin is weg: op het dashboard knippert niet meer het rode uitroepteken en ook de parkeerremknop knippert niet meer.

 

Het verwijderen van de codes in de module lukt helaas nog steeds niet.

 

Gerritspeek (http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-02432.html) heeft het over op de knop drukken in intervallen e.d. Mag ik dit doen of juist zeker niet. De basic settings zijn nog niet gedaan.

 

 

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Accu pool er even 10 min af en dan opnieuw proberen.
Omdat de Voltage niet onder de 12.5V mag komen,  gooi ik de klauwen in service stand en de basic setting met draaiende motor.

 

GA er vanuit dat je een Originele Stekker hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden