Ga naar inhoud
  • 0

Luchtinlaat stop (vacuum lek opsporen)


rvandenb

Vraag

Ik kwam laatst een Youtube filmpje tegen waarbij iemand een vacuüm lek probeerde op te sporen door dikke rook in te blazen via de luchtinlaat(pijp). Hij gebruikte daar een soort van opblaasbare stop voor die hij plaatste in het gedeelte van de luchtinlaat direct na de LMM. Dat vond ik zo'n mooi idee dat ik besloot er zelf 1 te maken. Ik moest de vacuümslangen van mijn Passat toch nog op lekkage testen. Ik ben dus maar eens aan de slag gegaan. Bijgaand  een paar foto's van het eindresultaat. Doordat het met een fiets(hand)pompje opblaasbaar is past het altijd en kun je 'm flink ver oppompen. Het is verder een kwestie van dikke (sigaren)rook inblazen om te constateren waar uit de verbindingen evt. rook ontsnapt.

 

Hier de plaatjes van het eindresultaat.

 

Luchtinlaat stop (leeg)

In 'normale' toestand.

Luchtinlaat stop (vol)

Half opgeblazen

Luchtinlaat stop (voorkant)

De voorkant met aansluiting voor een luchtslang.

Luchtinlaat stop(achterkant)

De achterkant met de luchtuitgang.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

@@Vdub : De easy intake ken ik ook. Die is vast erg handig in gebruik ook. Kost wel iets van rond de 150 euro dacht ik. Zelf heb ik iets van 20 euro gespendeerd aan materiaal. Zo'n rookapparaat is ook een hele uitkomst. Ik zal iets anders moeten bedenken want zo'n geavanceerd apparaat heb ik niet.

 

@@EdB6CC : Is er soms ook een meeting in (de buurt van) Noord-Holland? Lijkt me leuk om andere liefhebbers te ontmoeten. Ik zal 'm dan zeker meenemen en uitleggen hoe 'm zelf te maken. Erg moeilijk is het niet. Het kost wel even tijd natuurlijk om het eerst uit te denken, materiaal te kopen en in elkaar te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Vdub : De easy intake ken ik ook. Die is vast erg handig in gebruik ook. Kost wel iets van rond de 150 euro dacht ik. Zelf heb ik iets van 20 euro gespendeerd aan materiaal. Zo'n rookapparaat is ook een hele uitkomst. Ik zal iets anders moeten bedenken want zo'n geavanceerd apparaat heb ik niet.

 

@@EdB6CC : Is er soms ook een meeting in (de buurt van) Noord-Holland? Lijkt me leuk om andere liefhebbers te ontmoeten. Ik zal 'm dan zeker meenemen en uitleggen hoe 'm zelf te maken. Erg moeilijk is het niet. Het kost wel even tijd natuurlijk om het eerst uit te denken, materiaal te kopen en in elkaar te zetten.

Er is in september een meet in 't Harde met heel veel test voertuigen :mrgreen:
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Vdub : De easy intake ken ik ook. Die is vast erg handig in gebruik ook. Kost wel iets van rond de 150 euro dacht ik. Zelf heb ik iets van 20 euro gespendeerd aan materiaal. Zo'n rookapparaat is ook een hele uitkomst. Ik zal iets anders moeten bedenken want zo'n geavanceerd apparaat heb ik niet.

 

Er bestaat "rook" uit een spuitbus, https://www.i4-muzique.nl/antari-magican-hazecan?gclid=CMXrpuySg9QCFZG6GwodJKQFcQ bijvoorbeeld, of als je meer wilt betalen zijn er ook spuitbussen waar rookmelders mee getest worden, vermoedelijk het zelfde spul maar dat weet ik niet zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Had al een tijdje het idee dat ie wat vermogen mistte. Maar vermogen went zegt men altijd. Af en toe een vage storing dus ik had mijn maatje Andries gevraagd af we eens met zijn rookmachine konden testen op lekkage. (Zelfde als die van VDub)

Duurde niet heel lang

De nylon afdichtingsring dichte niet echt meer. Nwe ring gemonteerd en een braampje verwijderd, ga er vanuit dat het niet weer gebeurd.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

aangepast door EdB6CC
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden