Ga naar inhoud
  • 0

CAN bus problemen?


Keimpe.van.Willigen

Vraag

Wellicht kan iemand mij helpen.

 

 

Het begon een aantal jaren terug:

mijn kessy aanraaksensor portiergreep buitenzijde l achter deed het soms wel soms niet.

regelmatig ging spontaan mijn alarm af (fijn voor de buren)

 

na een tijdje hield dit op.

Portier deed het niet meer en volgens mij mn alarm ook niet meer. Het gekke is dat het als portier R op storingslijst staat?

 

toen deden al mn lage toon speakers het niet meer.

Vervolgens ging mn dakraam niet meer open (dit kan ook een ander probleem zijn: proberen te openen terwijl het vastgevroren zat)

 

Ook beweegt de regelklep van mn airconditioning onder het stuur regelmatig (waarschijnlijk niet gerelateerd aan CAN)

toen begaf mn ACC het. In het begin was dit nog te resetten door de auto opnieuw te starten. Maar na een tijdje hielp dat niet meer en nu drukt de storingsmelding (ACC Failure)  alle andere meldingen weg.

 

Ik heb bij een dealer de storingen laten uitlezen: zie bijlage. Met het idee om er eerst zelf naar te kijken. Maar dat was er nog niet van gekomen.

 

Nu reed ik gister op de snelweg en begint opeens de P12345DS te knipperen, melding iets met handrem en motor blijft draaien, maar aandrijving valt weg.

Ben naar de kant gereden, uitgezet en weer aangezet en alsof er niets was gebeurd deed alles het weer.

 

Probleem is ook dat ik geen elektra tekeningen heb om het eea te controleren.

Wellicht gewoon kortsluiting (zie bijlage) of 1 onderdeel (hoorn of portier?) dat de CAN bus plat legt?

Ik hoop dit iemand bekend voorkomt en tip kan geven waar ik moet beginnen?

(Ik heb HTS Elektro en heb verstand van bussystemen)

 

Alvast bedankt!

 

 

Storingen0002.PDF

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Zowieso zou ik de alarm hoorn al vervangen. Dit is een bekend probleem dat de interne accu open breekt en leeg loopt op de print. Deze geeft storing op het alarm systeem welke de alarmlichten en het alarm uit het niets kunnen laten afgaan. Ook zie je de knipper led in de bestuurders deur even een paar seconden branden om dan pas over te gaan naar knipperen.

 

Als deze vervangen is zou ik afwachten en kijken hoe de comfort module hierop reageert aangezien het alarm via de comfort module verloopt.

 

Verder denk ik dat de ACC radar overleden is

 

Verder denk ik dat je best de deuren eens controleert op kabelbreuk. Dit ivm fouten in Kessy, dynaudio luidsprekers en deursloten.

 

Maar zoals ik aangaf zou ik beginnen bij de alarm hoorn.

Schema voor dynaudio kan ik je wel geven dan kan je dit al doormeten tot aan de versterker die onder de bestuurder stoel zit.

 

Ow ja,

CCM kan je niet zelf vervangen omdat hier de wegrijblokkering in geprogrammeerd zit. En de sleutel aanleren aan je ander CCM gaat niet zomaar. Er zijn wel forumleden die wel jouw oude Eeprom/info kunnen overzetten naar het donor CCM.

De dealer kan jouw CCM wel vervangen (mits je de nodige euro's neertelt) en deze wordt dan op jouw chassisnummer en sleutel nummer besteld.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

kan ik de ccm zelf vervangen of repareren?

Mocht je de CCM willen vervangen dan zou ik, als ik jou was contact opnemen met Bonny want die doet dit soort werk.

 

Desnoods heb ik mischien een CCM over die je kan uitproberen .

 

Neem eerst de advies van Wulfke aan en check eerst dit voor je verder gaat met het andere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

 

Mocht je de CCM willen vervangen dan zou ik, als ik jou was contact opnemen met Bonny want die doet dit soort werk.

 

Desnoods heb ik mischien een CCM over die je kan uitproberen .

 

Ik denk dat je een gewone CCM liggen hebt Rachid. De TS heeft Kessy en dit is een ander type CCM wat erin moet dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die can bus gateway, ja die geeft onverklaarbare problemen en storingen.

Overigens geen last meer gehad martijn.

 

Zo erg zat ik 3 weken terug met de handen in het haar,

en ben ik nu weer super blij met de wagen!

 

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

aangepast door killerbean
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat je een gewone CCM liggen hebt Rachid. De TS heeft Kessy en dit is een ander type CCM wat erin moet dan.

Heb er een aangeschaftem alles werkte behalve de deuren Wulfke en denk zelf dat het een kessy systeem is anders zouden de deuren wel werken....kofferbak ging wel open en dicht en de deuren niet.

 

En het was een VIRGIN (nieuwe) CCM

aangepast door Rachid17
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@wulfke:

 

Zowieso zou ik de alarm hoorn al vervangen. Dit is een bekend probleem dat de interne accu open breekt en leeg loopt op de print. Deze geeft storing op het alarm systeem welke de alarmlichten en het alarm uit het niets kunnen laten afgaan. Ook zie je de knipper led in de bestuurders deur even een paar seconden branden om dan pas over te gaan naar knipperen.

Als deze vervangen is zou ik afwachten en kijken hoe de comfort module hierop reageert aangezien het alarm via de comfort module verloopt.

Verder denk ik dat de ACC radar overleden is

Verder denk ik dat je best de deuren eens controleert op kabelbreuk. Dit ivm fouten in Kessy, dynaudio luidsprekers en deursloten.

Maar zoals ik aangaf zou ik beginnen bij de alarm hoorn.
Schema voor dynaudio kan ik je wel geven dan kan je dit al doormeten tot aan de versterker die onder de bestuurder stoel zit.

Ow ja,
CCM kan je niet zelf vervangen omdat hier de wegrijblokkering in geprogrammeerd zit. En de sleutel aanleren aan je ander CCM gaat niet zomaar. Er zijn wel forumleden die wel jouw oude Eeprom/info kunnen overzetten naar het donor CCM.
De dealer kan jouw CCM wel vervangen (mits je de nodige euro's neertelt) en deze wordt dan op jouw chassisnummer en sleutel nummer besteld.

 

 

Hoi Wulfke,

 

Kun je het schema voor dynaudio geven? dan kan ik alvast wat doormeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij BM-parts hebben ze m voor 25 euro verzendkosten komen daar nog overheen. Dan heb je m snel in huis

Enige is dat je wat geluk moet hebben gezien het een gebruikte is en je niet weet hoe het met deze interne batterij gesteld is. Ik heb zelf ook een 2de handse gekocht en deze was perfect in orde en werkt nog steeds. Een andere forumlid had ook een 2de handse gekocht en een kleine tijd erna terug hetzelfde probleem. Maar na deze dan terug te hebben vervangen ook opgelost.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
  • 0

Alarm sirene vervangen.

Bij mij zat het omhulsel vast met potnagels.

ff de slijptol erop en het omhulsel was los. Rest stukjes er met de nijptang uitgetrokken.

Module vervangen, beetje kit, tiewraps door de potnagel gaatjes en het spatscherm er weer op.

Oude omhulsel was erg schoon, dus ik ga ervan uit dat nieuwe module ook schoon en droog blijft zonder omhulsel.

Alarm werkt weer en volume is nu erg hard :wohow:

 

Oude printplaatje was op meerdere plekken zwart geblakerd. Batterij leek nog wel goed en niet te lekken.

 

Maar helaas, de overige problemen zijn niet veranderd.

Denk dat ik toch maar opzoek ga naar kofferbak deksel sluit schakelaar en nieuwe portier grepen.

Heeft iemand ook nog een aansluitschema van de speakers om door te meten?

aangepast door Keimpe.van.Willigen
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden