Ga naar inhoud
  • 0

Problemen/storing met PDC


beyellow2

Vraag

Beste allen,

 

Ik zit met een probleem met mijn PDC van mijn Passat 3.2FSI 4 motion DSG variant uit 2008 en is uitgerust met parkassist met camera.

Deze heb ik sinds vier weken.

Vorige week had ik drie dagen achter elkaar dat deze met regelmaat de voor en achter sensoren tegelijk niet werkte, toen regende het wel veel, maar de auto was wel vaker al kletsnat geweest en de PDC werkte wel gewoon.

Ik kreeg geen toon voor/achter en de schakelaar/knop naast de DSG hendel stoorde ook de schakekaar verlichting zelf doet het wel.

Na drie dagen deed niets het meer geen toon voor/achter evenals de schakelaar/knop.

Wel kreeg ik de melding,"optische parkeerhulp niet beschikbaar".

Vandaag ben ik bij de VW dealer geweest om het uit te lezen maar na een dik uur werd er gezegd dat ze het niet konden vinden en dat ik op 15-12 moet terugkomen voor verdere onderzoek maar dit gaat waarschijnlijk volgens de opgave 240,- kosten, en wanneer de regelaar/unit zelf vervangen moet worden zal het zo'n 700,- kosten.

Ik heb zelf de sensoren aan de voorzijde schoongemaakt en ingespoten met contactspray met vochtverdrijver en beschermer dit helaas heeft niet geholpen.

Ik heb er 6 voor en 4 achter.

Wat mij opviel is dat de voorsensoren aan de achterzijde (plastic afdichting)aan de randen licht gescheurd waren maar dit leek opervlakkig.

Wat ik ook vreemd vind dat sinds ik deze auto heb en toen de PDC wel werkte nog nooit een afbeelding van de auto in mijn scherm heb gezien of is dit normaal voor dit bouwjaar?

En waar zit de PDC unit en kan het aan de camera liggen?

Is er iemand die mij kan verder kan helpen met eventueel uitlezen of verhelpen van de storing?

Dit in de buurt van Alkmaar of Noord-Holland voor uiteraard een vergoeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

700eur + 240eur is veel teveel geld !

goed dat u hier de vraag stelt.

Bij uitlezen moet volgens mij toch wel wat naar boven komen ivm een of andere foutmelding.

Uit uw verduidelijking van hoeveel sensoren er geplaatst zijn leid ik af dat uw wagen ook is uitgerust met de PLA systeem (automatisch inparkeren)

 

Weergave van de wagenafbeelding incl de sensoren hangt af van welk type stuurdoos er geplaatst is - PDC stuurdoos of OPS stuurdoos.

 

PDC doet enkel het parkeersysteem werken

OPS doet hetzelfde als PDC maar geeft ook de afbeelding weer op de RNS - enkel loopt dit via een ander deel van het bus systeem.

 

Als 1 van de 2 parkeerhulpsystemen faalt zal geen van beide werken.

 

De beste optie in uw geval is eens langs te gaan bij iemand die in het bezit is van VCDS om uw wagen te laten uitlezen op fouten dit om een analyse te maken van wat er mis gaat/is en welk systeem er geplaatst is (OPS of PDC)

Ombouw van PDC naar OPS, indien PDC aanwezig zou zijn, kan maar dan moet er zowel softwarematig als hardwarematig ingegrepen worden.

 

De stuurdoos zit achteraan rechts in de kofferbak achter de kofferbekleding - hier zit ook de camera stuurdoos gemonteerd (indien high end - meedraaiende inparkeerlijnen).

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vond het bezoek aan de VW dealer teleurstellend, omdat ze gezegd hadden dat ze vandaag de storing zouden opzoeken en moet nu dus weer terugkomen om wederom de storing op te sporen... ☹

Ze konden vandaag ook niet vertellen of er een sensor(en) defect was/waren en vond dit verhaal nogal vaag.

Het bezoek vandaag kost 40,- wel duur voor 1 bakje koffie....

De volgende zou 240,- gaan kosten en dan is er nog niets gemaakt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

700eur + 240eur is veel teveel geld !

goed dat u hier de vraag stelt.

Bij uitlezen moet volgens mij toch wel wat naar boven komen ivm een of andere foutmelding.

Uit uw verduidelijking van hoeveel sensoren er geplaatst zijn leid ik af dat uw wagen ook is uitgerust met de PLA systeem (automatisch inparkeren)

 

Weergave van de wagenafbeelding incl de sensoren hangt af van welk type stuurdoos er geplaatst is - PDC stuurdoos of OPS stuurdoos.

 

PDC doet enkel het parkeersysteem werken

OPS doet hetzelfde als PDC maar geeft ook de afbeelding weer op de RNS - enkel loopt dit via een ander deel van het bus systeem.

 

Als 1 van de 2 parkeerhulpsystemen faalt zal geen van beide werken.

 

De beste optie in uw geval is eens langs te gaan bij iemand die in het bezit is van VCDS om uw wagen te laten uitlezen op fouten dit om een analyse te maken van wat er mis gaat/is en welk systeem er geplaatst is (OPS of PDC)

Ombouw van PDC naar OPS, indien PDC aanwezig zou zijn, kan maar dan moet er zowel softwarematig als hardwarematig ingegrepen worden.

 

De stuurdoos zit achteraan rechts in de kofferbak achter de kofferbekleding - hier zit ook de camera stuurdoos gemonteerd (indien high end - meedraaiende inparkeerlijnen).

Jouw antwoord ga ik opslaan deze is erg informatief.

Bedankt voor het antwoord!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geen probleem, daar dient het forum voor. Als je een bezoek aan Ronald kan regelen komt het zeker in orde. Ook voor een eventuele upgrade van het systeem moest dit nodig zijn. Je bent daarbij aan het goede adres qua vaardigheid en kennis. Succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wel opletten dat de TS een PLA systeem heeft en dat dus een gewone 8K module niet zal werken bij hem, althans zal het automatisch inparkeren niet meer werken aangezien de voorste 2 sensoren op de zijkant van de bumper dus niet aangesloten kunnen worden.

Een 10K module is hier nodig,

1T0 919 475M of P zijn al zeker PLA 1.5 met OPS ondersteuning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Geen probleem, daar dient het forum voor. Als je een bezoek aan Ronald kan regelen komt het zeker in orde. Ook voor een eventuele upgrade van het systeem moest dit nodig zijn. Je bent daarbij aan het goede adres qua vaardigheid en kennis. Succes ![/quote

 

Ik kijk er naar uit, sowieso om mijn auto beter te leren kennen en te zien hoe echte kenners hiermee omgaan.

Bedankt totzover allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wel opletten dat de TS een PLA systeem heeft en dat dus een gewone 8K module niet zal werken bij hem, althans zal het automatisch inparkeren niet meer werken aangezien de voorste 2 sensoren op de zijkant van de bumper dus niet aangesloten kunnen worden.

Een 10K module is hier nodig,

1T0 919 475M of P zijn al zeker PLA 1.5 met OPS ondersteuning.

Klopt ik snap hem.. gaat goed komen..

Sensoren kunnen we zowiezo testen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag bij Fappie langsgeweest en hij heeft me zeer goed en vriendelijk geholpen.

Hij is er achtergekomen wat de oorzaak was van het probleem.

Het bleek dus de PDC/PLA module te wezen waar water in gekomen is en dus niet meer werkt...

Verder heeft hij mij wegwijs gemaakt met andere zaken en een aantal zaken veranderd met de VCDS.

Ook kwam er maar boven dat de luchtkwaliteit sensor van het interieur defect is.

Dus beide net besteld, Fappie heeft me toch zo'n 800,- Euro bespaart!!!

Ik zeg topper!

Wanneer ik thuis ben post ik de foto's van de verzopen module.

 

Word vervolgd.

aangepast door beyellow2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo zag de module eruit.

1 pootje  van de chip is zelfs helemaal weggeroest.. :blink2:

Volgende actie, waar kwam het water vandaan??? :?:

Bij mij zat de module niet achterin maar voorin, achter de lade/vakje bij de handel van de motorkap.

post-25485-0-13680700-1480276821_thumb.jpg

aangepast door beyellow2
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden