Ga naar inhoud

1.6 of 2.0 advies voor aanschaf


Ootzz

Aanbevolen berichten

Hallo forumleden.

Ik sta op het punt om eigenaar te gaan worden van een Passant variant uit 2012 met ongeveer 140.000-155.000km op de teller. Voor welke motor moet ik gaan; de 1.6 of 2.0 tdi? Met name voor de betrouwbaarheid.

En is een 1.6 tdi te (chip)tunen? (Eventueel uit te voeren bij vvt te Marum)

Dit voor meer koppel.

Graag jullie advies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nooit een 1.6 gereden, maar ik denk maar zo, loop liever op mijn gemak (2.0) dan dat ik op mijn tenen moet lopen (1.6)

Daar heb je helemaal gelijk! Kan beter over hebben dan tekort.

Zelf vind ik de 2.0 ook smeuïger lopen. En als je dan toch geld uit wilt geven aan chippen dan is t helemaal lekker. Qua betrouwbaarheid is t wel gelijk. Egr koelers waterpompen t gaat allemaal wel een keer.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb voorheen 2.0 gereden en 1.5 week een 1.6 in bezit.

 

Kan alleen zeggen dat beide prima is. Hangt vanaf wat voor een rijder je bent. Ben je veel van het gassen en hard acceleren, altijd links staan bij de stoplichten, drang om in te halen etc

 

Of niet per se de snelste willen zijn, vaak rechts staan bij stoplichten. Rustig optrekken (voor sommigen te traag) en niet per se willen inhalen overal.

 

Niks fout of slecht.

 

Maar als je een eerste type rijder bent neem dan geen 1.6 zul je alleen lopen ergeren want verschil is er degelijk. Je spreekt kracht aan maar het is er net niet. Weet nog niet hoe het na chippen is. Dit komt nog bij mij.

 

Als je een 2e rijder bent is 1.6 prima. De kracht spreek je immers toch niet aan. En die eeeeene keer dat je het zou willen, doe je het niet omdat je inmiddels weet dat het er niet is en dat boet dan niet.

 

Overigens ben ik (tegenwoordig) de 2e. Maar 10 jaar geleden was ik de 1e hahaha!!!

 

Speelde ook mee dat het aanbod bij 2.0 zeer beperkt was. Toen ik zocht 10 2.0 tegen 60 1.6. Zag er veel meer die in mn ogen opvielen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rij tegenwoordig ook een 1.6 na jaren 1.9 gereden te hebben. vermogen verschil is er wel maar vind het niet hinderlijk.

 

Het is zoals hier boven aangegeven door bjeli het aanbod 2.0 is niet zo hoog als de 1.6 ik kon geen mooie 2.0 vinden waar alles op en aan zat.

 

Je moet het ook in perspectief zien rij je veel snelweg dan is 2.0 wenselijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb voorheen 2.0 gereden en 1.5 week een 1.6 in bezit.

 

Kan alleen zeggen dat beide prima is. Hangt vanaf wat voor een rijder je bent. Ben je veel van het gassen en hard acceleren, altijd links staan bij de stoplichten, drang om in te halen etc

 

Of niet per se de snelste willen zijn, vaak rechts staan bij stoplichten. Rustig optrekken (voor sommigen te traag) en niet per se willen inhalen overal.

 

Niks fout of slecht.

 

Maar als je een eerste type rijder bent neem dan geen 1.6 zul je alleen lopen ergeren want verschil is er degelijk. Je spreekt kracht aan maar het is er net niet. Weet nog niet hoe het na chippen is. Dit komt nog bij mij.

 

Als je een 2e rijder bent is 1.6 prima. De kracht spreek je immers toch niet aan. En die eeeeene keer dat je het zou willen, doe je het niet omdat je inmiddels weet dat het er niet is en dat boet dan niet.

 

Overigens ben ik (tegenwoordig) de 2e. Maar 10 jaar geleden was ik de 1e hahaha!!!

 

Speelde ook mee dat het aanbod bij 2.0 zeer beperkt was. Toen ik zocht 10 2.0 tegen 60 1.6. Zag er veel meer die in mn ogen opvielen

 

Mooi verwoord!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks.

 

Heb beide gereden en beide rijstijlen zelf ervaren. Zelf verander je ook eventueel

 

Als ik naar mijzelf kijk mis ik eigenlijk alleen de koppel. Als je ff gas intrapt (tijdens het rijden) dat je paar tellen extra power hebt. Voor de rest heb ik persoonlijk het niet nodig. Moet nog testen maar als goed is kom je er ook over de 200 heen en dat hoeft ook niet zo snel mogelijk. Zelfs in D moet je hoe harder je rijdt steeds meer en harder van het gas af... ook irritant.

 

Helemaal vanaf Oberhausen de 3 naar Arnhem. Zet je hem 200 op cruise blijven gasten non stop van baan wisselen zonder te kijken. Bloed irritant. Nee nee, t zijn ook de mannen

 

Ja die 1.6 zijn er in overvloed. Zocht er niet specifiek op maar als je ze "vergelijkbaar" beschouwd kom je er haast automatisch op hahaha...

 

En de topic starter vroeg mbt betrouwbaarheid. Wat ik tot nu toe lees op ons forum en google is zijn ze allebei betrouwbaar en niet zo zeer eentje minder dan de ander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit eigen ervaring zijn de verstuivers bij de 1.6 tdi slecht, zijn ook best moeilijk te vinden, want ze gaan als warme broodjes. Lease-maatschappijen reserveren ze bij sloop/demontagebedrijven voordat ze ook maar binnen zijn. En de HD-pomp wil nog wel eens stuk gaan. Dit bij mij allemaal tot 123.xxx !!

 

Wat ik heb gehoord, maar niet zelf heb ervaren, is dat de versnellingsbakken ook slecht zijn en dan de DSG nog erger dan de handgeschakeld...

 

Ik weet nog heel goed mijn eerste keer dat ik de ANWB moest bellen door deze auto. Ik heb geen lidmaatschap dus deze keer had mijn broertje gebeld voor mij, omdat ik zelf geen lid was. En de beste man vertelde mij dat dit buitengewoon slechte motoren zijn, tezamen met de 2.0 tdi. Hij vertelde mij ook hetzelfde verhaal over de versnellingsbakken.

 

De Passat 1.6 tdi was de reden dat ik lid ben geworden van de ANWB, dit verdiende zich later ook terug.

 

Al met al geen leuk verhaal, maar wel wat ik heb ervaren en gehoord. Wil natuurlijk niet zeggen dat bij jou hetzelfde gaat gebeuren, echter is mijn auto tot heden bij een officiële dealer onderhouden, dus hij had wel alle wind mee.

 

Sorry als ik wat negatief overkom.

aangepast door Frankenstein
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, op zich kom je niet heel negatief over. Het zijn jouw ervaringen. Wie ben ik om jou te overtuigen dat het niet zo negatief was  :wink:

 

De beste man van de Anwb kan ook gewoon buitengewoon veel van die Passat's zijn tegen gekomen (voor zijn opgeroepen) en een andere collega juist heel veel bij merk XXX en over merk XXX negatiever zijn. 

 

Persoonlijk denk ik wel dat het losloop. Zie ook dit artikel van de Anwb zelf:

http://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/occasion/VOLKSWAGEN/PASSAT/2010-10-01/2014-10-01/1927

 

De website van TDI club (en de wiki) zie ik hier vaker gequote staan. Hierbij dan ook voor de 1.6:

http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:BekendeProblemen#1.6_cr_TDI

Dan zou je zeggen zet je EGR (nagenoeg) dicht en geen problemen.

 

Ik denk dat het erop neerkomt hoe je met de auto omgaat. Volgens mij worden ze niet meer zoals "vroeger" gemaakt. Je kan ermee raggen tot je een ons weegt en er gebeurd niets. Tegenwoordig zijn ze veel gevoeliger voor alles. Maar goed, wat willen we ook? De motoren gaan van 1.9 met 90 pk naar 1.6 met 105 pk en verbruik van 6, 7? naar 4 liter. Hoeveel mensen (die niet op ons forum zitten) weten dat je een diesel echt warm moet draaien voordat je gaat toeren. Of eigenlijk na hard gereden te hebben ff turbo laten afkoelen en dan auto uitzetten. Geen start/stop te gebruiken omwille van deze reden. En dan ben ik nog echt een leek met meer linkse dan rechtse handen  :mrgreen: En ook al weet je het wel. Als je een lease auto hebt boeit het je geen reet (meeste gevallen). Dus de occasion koper zit met de ellende.

 

Er zijn volgens mij heel veel Passat's in de omloop. Verhoudingsgewijs kom je ze dan vaker met pech tegen. Ook als een auto heeeeeel veel km maakt, kom je ze ook vaker tegen met pech. Tja, zo werkt het.

 

Maar volgens mij heeft elke merk en type wel wat. Er zijn geen probleemloze auto's. Anders kochten we die toch allemaal?

 

Nogmaals, neemt niet weg dat jouw ervaringen al vervelend genoeg zijn. 

Maar hopelijk valt het over de linie en gemiddeld genomen wel mee.

 

Al is het alleen omdat ik er zelf mee rijd  :mrgreen:  :angel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er nu 180.000km opzitten met de 1.6TDI. Geen enkel (groot) probleem mee gehad. 2 jaar geleden de waterpomp. Begin dit jaar motorstoringslampje gehad, dat was bij volle belading berg op en volle tegenwind. VW dealer heeft hiervoor een update uitgevoerd en sinds dien is het nooit meer voorgekomen.

 

Versnellingsbak heeft nooit een krimp gegeven, en schakelt nog prima.

 

De volgende wordt weer een 1.6TDI, vanwege het lage verbruik en hij is voor Nederland meer dan vlot genoeg.

 

Omdat het nu een eigen auto wordt, krijgt hij wel een kuurtje bij JD.

aangepast door bm-er
Link naar reactie
Delen op andere sites

1.6 TDI is wel zuiniger en lichter gewicht dan 2.0 TDI.

Voordeel bij 1,6 TDI:

Zuinig
licht gewicht

 

Nadeel bij 1.6 TDI:

EGR klep bekend bij storing

 

Een 2.0 TDI heeft 3 soorten blokken. 1: 140 pk 2: 170 pk 3: 177pk

 

Voordeel bij 2.0 TDI:

Sterke blok

Stil(rustig)
Snel

 

Nadeel bij 2.0 TDI:

Commonrail en oliepomp bekend bij storing

 

ik zou tip geven:

1.6 TDI is geschikt voor snelweg rijders/ lange afstanden/ zuinig rijden
2.0 TDI is geschikt voor aanhanger trekken/ zwaaromstandigheden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermogen is comfort! Een 1.6tdi is aan de lichte kant voor deze auto. 1.6 minder verbruik? Ik rijd nagenoeg 1200km op een tank en rijd veel autobaan. Denk dat mijn superb nagenoeg t zelfde deed met de 1.6.

 

ik zou dan liever voor een wat kalere 2.0tdi gaan en deze modden naar wens dan dan een 1.6tdi met meer opties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden