Ga naar inhoud
  • 0

Automaat probleem


greenhorn

Vraag

Hallo allemaal,

Even een korte introductie : mijn naam is Rob en ik kom uit Rotterdam.

Ik heb een Volkswagen Passat 1.9 TDI 85KW met een 5 traps tiptronic automaat.

 

Nu heb ik het volgende probleem.

Als ik de auto start en van P naar R of D schakel dan is er in eerste instantie niets aan de hand.

Wanneer ik echter een minuut of 10 aan het rijden ben dan begint de automaat bij het op en/of terugschakelen een schok te geven.

Zodra dit begint dan geeft de bak ook bij het inleggen naar R en/of D een hevige schok.

 

Heb vervolgens de bakolie en de filter vervangen ( zonder testkast ), maar het probleem blijft.

 

Het vreemde is dat het probleem soms een hele dag niet voorkomt, en dat de bak gewoon vloeiend schakelt.

Een dag ( of een rit ) later komt het probleem weer terug en schakelt de bak weer met schok en klap

 

Ik ben bij de dealer geweest om uit te laten lezen, maar die kan geen foutmeldingen vinden ( De dag dat ik naar de dealer ging, schakelde de automaat juist op dat moment weer gewoon normaal).

Er werd mij verteld dat het probleem zich in de bak bevind, en dat zij wel een ruilbak voor mij hadden …kosten € 3000,-

 

Heb vervolgens Ganzeboom Transmissies gebeld en het probleem beschreven.

Zij vinden het heel vreemd dat het probleem soms wel en soms niet voorkomt.

En zij denken toch eerder aan een aansturingsprobleem ( dus niet gelijk een dure revisie proberen aan te smeren ).

 

Heeft iemand hier misschien een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn, of hoe kom ik daar achter ?

 

En is er misschien een goedkoper alternatief dan ?

- ruibak bij dealer : kosten € 3000,-

- revisie v/d bak : kosten € 2250,-

 

Alvast bedankt voor jullie reacties !

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik weet dat als er een sensor afsterft bij de 4 bak versie dat de automaat dan meteen in de 3-de versnelling valt... dit noemen ze de nood loop.

Als er een sensor afsterft dat is dit heel vaak de snelheids sensor.

En daar klinkt het bij jou niet echt naar.

 

Hebben ze bij het vervangen van de bak olie wel de juiste olie in gedaan ?

Als de juiste olie erin gegaan is dan zou ik idd ook maar eens iemand met VAG-Com op gaan zoeken.

 

succes ermee.

(vage niet altijd voorkomende problemen zijn altijd het irritandst.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De olie die erin is gegaan is : ATF G 052 162 a (via dealer)

 

We hebben er eerst 4 liter in gedaan.

Toen de motor even laten draaien 2 a 3 min., daarna nog een keer 3 liter.

 

Totdat de vulplug (met draaiende motor overschakelend van P naar R, D en N) overliep.

 

Het vreemde is dat ik nu de laatste twee dagen nergens last meer van heb, hij schakelt ogenschijnlijk weer normaal.

Maar dit is niet meer relaxed rijden.

 

Heb een afspraak met iemand met een VAG-COM, heeft iemand nog tips waar we speciaal op moeten letten ?

 

Bijv. m.b.t. tot die sensors.....waar zitten die, en hoe kun je daar het beste de fout in ontdekken ?

 

Kan een vervuild brandstofsysteem (filter) ook een verre oorzaak zijn (heb nl. de tank bijna een paar keer leeg gereden :embarassed: ) ?

 

Bedankt voor de reacties en tips, en na het uitlezen laat ik jullie het resultaat even horen ( hopelijk komt er licht in de duisternis 8) ).

 

 

Greetings Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden