Ga naar inhoud

LED binnenverlichting


Holomeus

Aanbevolen berichten

  • Reacties 71
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Erg mooi op de foto's zo!

 

met rood vind ik het wel lekkerder (heu) kijken. Met rode verlichting blijft je nachtzicht heel en met blauw vind ik dat minder. dus voor 'ambianceverlichting' is mooi rood niet lelijk zoals ze in audis en bmws doen.

 

Moet je naturlijk niet - zoals bij BMW - de ledjes in de knoppen knetterhard groen laten branden in het overigens zacht rood verlichte interieur........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk! Maar ik vraag me af wat de politie ervan vind als ze je deur open trekken :D

 

Hebben die daar ook al iets over te zeggen dan ? :P

 

Naar mijn weten is het niet verboden hoor, zolang je het niet onder het rijden aanhebt natuurlijk. En zelfs dan weet ik niet of het verboden is.

Het is gewoon de interieurverlichting, en ik denk niet dat er in de wet staat dat je die niet aan mag hebben tijdens het rijden, daar het geen achteraf in/opgebouwde verlichting is :)

 

Het lijkt mij ook dat de politie daar niet veel van te zeggen heeft. Het is in 1 kleur, knippert niet, en leidt dus ook niet af. Is er iemand op het forum die dit na kan vragen of het zeker weet?

 

Misschien dat onze forum agent Erik alias The Master dit kan vertellen...

 

Ik zag ergens voorbij komen dat The Master een internetprobleempje heeft, dus roep ik maar even wat:

 

Puur formeel gezien mag deze verlichting niet op de openbare weg. Het probleem zit 'm namelijk in het naar voren uitstralen van het blauwe licht. Zoals jullie misschien al eens gezien hebben, hebben vrachtwagenchauffeurs vaak ook een soort nachtverlichting in hun auto (In sommige vrachtwagens is een rode lamp zelfs standaard!), maar er zijn al de nodige bekeuringen voor geschreven helaas.

 

In de praktijk denk ik zelf dat het allemaal wel meevalt, zeker wanneer je ze niet allemaal tegelijk aan hebt staan. Maar het hangt dus toch wel af van hoe de pet van de agent staat. (met een moeilijk woord: opportuniteitsbeginsel) :evil:

 

Aan de andere kant: ik heb tijdens het rijden 's nachts nooit binnenverlichting aan. Het beperkt toch je zicht ietwat, want je hebt altijd wel reflecties van je dashboard in je voorruit. (Tenzij daar 1 cm stof op ligt) :-)

 

Ik vind het wel heel mooi ogen, ik zit er toch ook wel heel hard over te denken. En voor €35,- krijg ik vast nog wel toestemming van de directeur...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat ik mijn huidige auto had, heb ik een volvo s40 gehad, die ik had voorzien van deze led's. Het ziet er idd heel erg tof uit, alleen vond ik het altijd jammer dat ik niets kon zien.

 

Vandaar dat ik het op mijn passat niet ga doen, hooguit een w8 verlichting en/of rode neon bij de voeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

met blauwe verlichting lees je ook niet makkelijk een boek hoor, ik heb het er nu een weekje in en het is nog steeds mooi om te zien, maar inderdaad niet echt functioneel.

ik heb ook het probleem dat de leesverlichting heel erg zwak blijft branden, was hier nu een oplossing voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Dat was een van de eerste dingen die ik in mijn wagen bouwde :)

 

Gewoon neonstaven onder in de voetenruimte hangen.

 

es9v1e.jpg

 

Ik heb dus gekozen voor blauwe neon, maar je zou ook bijvoorbeeld een witte ledbuis neer kunnen hangen :)

 

Stelt echt niks voor...

 

2 LED (of neon) buisjes... schakelaartje ertussen... op de constante stroom en klaar.

Of desgewenst tap je het af van een van de lichtjes die aangaat als de deur open gaat als je dat mooier vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je mij weer..................

 

Nu nog iemand die voetruimteverlichting ontwikkeld voor de 3Bg

Lijkt mij geweldig, of is er al iemand die dat heeft ¿

Deur open---> pedalenruimte en passagiersvoetruimte in de (blauwe) schijnwerpers..........

 

Zie je bij volvo en renault laguna ook veel

 

:idea:

 

Dat doe je gewoon zelf, neon aansluiten op de instapverlichting/ binnenverlichting. Ik heb het ook zo als Roy, deze branden als de verlichting(vanaf stadslicht) aangaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had het idee om ook van die blauwe led lampen overal in te plaatsen, echter vond mijn vrouw dat een beetje te overdreven worden.

Wel heb ik zelf in de orginele binnen verlichting het ambiante licht nagebootst, dit is voor een beetje hobbyist redelijk makkelijk te doen hoor. Ik moest alleen nog een draad naar de binnenverlichting bijtrekken die schakelt met de knopverlichting(gewoon bij de nummerplaatverlichting in de zekeringkast aangesloten).

De leds heb ik achter het transparante glas erbij geplaatst en het werkt perfect, van buitenaf zie je niets alleen binnen een mooie zachte gloed op de pook en omstreken.

Het voordeel is hiervan dat de leeslampjes gewoon wit blijven.

Ik wil nu ook nog achter in de zijverlichting een rood ledje erbij gaan plaatsen zodat ook daar ambiante verlichting in zit.

Tevens wil ik nog rode leds gaan plaatsen in de deurvakken en bij de voetruimtes.

Kosten bijna niets Ledjes(transparante welke rood licht geven) kosten 40 cent per stuk en de bijbehorende 580 ohm weerstandjes 5 cent.

een beetje hobbyen en klaar is klara.

Zodra alles af is zal ik er wat foto's van maken en plaatsen.

 

Groetjes Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nog wel een aardig idee. Ambiente verlichting in de bestaande binnenverlichting. Heb ook even zitten denken aan het vervangen van de witte verlichting voor rode, maar het schijnt dat je daar geen boek bij kunt lezen achterin. Als je dan rode leds bij de bestaande verlichting plaatst heb je dat ook opgelost. Ben benieuwd hoe je dat gaat uitvoeren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Bij mij is de binnenverlichting ook in december van LED lampjes voorzien.

 

Ik heb daarbij gekozen voor de witte versies. Ik had ook de blauwe besteld maar die gaven veel te weinig licht. Nu heb ik overal een helder witte/licht blauwe kleur in mijn interieur. Geen gele kleur meer.....

 

Festoon in mijn interieur licht voor en boven de achterdeuren en bij de zonneklep. En W5 in de kaartlees verlichting en onderin de deuren.

 

Heb meteen ook mijn kentekenplaatverlichting voorzien van festoon LEDjes. Kunnen auto's achter mij ook genieten van helder wit licht :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Ik zag vandaag dat een van de Festoon LED vervangers van boven de achterdeuren stuk is, en dat die van de andere deur zwak begint te branden. Deze LEDs zijn dus wellicht niet zo super degelijk, of de spanning die door de accu/dynamo wordt afgegeven is af en toe te hoog geweest.

 

Daarnet even de volgende besteld:

http://www.ultraleds.co.uk/u36bl9-39mm- ... p-594.html

 

Het grappige aan deze Festoon LED vervanger is dat het bij deze niet uitmaakt op welke manier ze in de fitting geplaatst worden. Hoe het werkt weet ik niet, als het maar werkt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Ik wilde de onderstaande lijst bestellen, maar ik kan ze nergens vinden. Nou is dit al een oud topic, dus misschien is het allemaal veranderd, maar bij ledbuy zijn er bijvoorbeeld geen T11 43mm ledjes wit (alleen groen en oranje). Verder kan ik het op het internet ook niet echt vinden.

 

Iemand een idee?

 

1 x T11 x 43 mm festoon 9 LEDs blauw (2 stuks) (09-01-02-BL) -> voorste grote verlichting (1 over)

1 x T11 x 43 mm festoon 9 LEDs wit (2 stuks) (09-01-02-WI) -> kofferbak (1 over)

1 x T11 x 36 mm festoon 4 LEDs wit (2 stuks) (09-01-02-WI) -> opmaakverlichting achter zonneklep

1 x T11 x 36 mm festoon 4 LEDs blauw (2 stuks) (09-01-02-BL) -> boven de deuren

1 x T11 x 31 mm festoon 2 LEDs blauw (2 stuks) (09-01-02-BL) -> handschoenvakje (1 over)

2 x 1 Hyperflux Blauwe T10 LED vervanger (2 stuks) (09-01-06-BL) -> instapverlichting onder deur

1 x 1 x 8 mm Witte T10 LED vervanger (2 stuks) (09-01-02-WI) -> kaartlees verlichting

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden