Ga naar inhoud
  • 0
Log in om dit te volgen  
HansCo

Oorzaak P2563?

Vraag

Beste gebruikers van dit forum,

Hopelijk kan iemand mij verder helpen met een technisch probleem. Bij mijn Passat CC 2.0 CR-diesel uit 2009 (215.000 km) ging onderweg het oranje voorgloei lampje knipperen en brandt het lampje van het roetfillter. Een VW dealer heeft de volgende foutmelding uitgelezen 09571 en P2563. De onderdelen waren niet op voorraad en ik mocht naar huis rijden. Ik vind op dit forum één vergelijkbaar geval, maar dat is bij een oudere tdi:

009571 - Turbocharger Boost Control Position Sensor Circuit
P2563 - 000 - Implausible Signal - MIL ON

Wat is hier precies aan de hand? Is die 'vacuum actuator' bij mij ook defect of speelt er meer? Welke onderdelen  / handelingen zijn nodig om dit te fixen?

Alvast veel dank voor de reacties!

Groeten, Hans

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0

Ga er gerust vanuit dat met het vervangen van het vacuumpotje op de turbo het opgelost is. Deze is wel te testen met de laptop en een onderdrukpompje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Lucas, bedankt voor de reactie! Mijn buurtgarage heeft inmiddels het vacuumpotje getest en vastgesteld dat ie nog goed is. Oorzaak bleek 'slechts' een vastzittende hevel van de wastegate (vermoedelijk door interne vervuiling / koolafzetting). Dit schijnt ook met regelmaat bij andere automerken voor te komen. De hevel is weer gangbaar gemaakt. Storingen zijn nu weg. Deze behandeling is meestal afdoende, zo is de ervaring. Mochten het euvel op korte termijn terugkeren, dan zal de turbo er af moeten.

Groeten,

Hans

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

vastzittende hevel van de variabele geometrie dan.. ik denk dat je op een stuk vals plat de storing wel terugkrijgt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Kan iemand mij vertellen hoe deze test werkt ? Moet ik iets aanzetten in vagcom of kan ik gewoon een vacuum pompje op de vacuumpot zetten en kijken of hij zijn druk houdt ? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

VCDS.

Engine 01

Outputtest uitvoeren of sequentieel dan komt ie vanzelf voorbij of selectief dan moet je de juiste procedure kiezen met de trekbalk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Dus zolang je die test niet uitvoert, houdt die pot zoiezo geen vacuum ? Of moet die vacuumpot op de turbo altijd vacuum behouden als je met een vacuum pompje vacuum trekt ? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

moet idd vacuum houden met vacuumpomp, ik weet uit het hoofd niet of deze meteen na het starten al aangetrokken wordt zoals de vroegere potjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden