Ga naar inhoud
  • 0

Achterlichten storing


Frankenstein

Vraag

Hallo,

 

Ik heb een vraagje over een storing in mijn auto mbt de achterlichten.

 

Nou is het een en ander veranderd aan mijn auto, onder andere de boordnetmodule. Deze is vervangen door een 3c8 exemplaar. En wat ik kan zien aan de elektrische schema's worden de achterlichten gestuurd door de boordnetmodule.

 

VCDS geeft de storing ''012 - Electrical Fault in Circuit'' aan voor zowel de linker als rechter achterlicht.

 

Bij het vervangen van de bnm heb ik niet de oude code overgenomen, maar gewoon zelf dingen aangevinkt, achteraf misschien dom, maar ik heb laatst even snel de oude er weer in gedaan om de codering over te nemen, en dan had ik alleen nog een storing in de rechterachterlicht en viel de buitenste ring (rechts) uit. Auto ook nog even gestart met de oude module en de storing zat er ook in.

 

Ik heb het een en ander gemeten. Boordnetmodule heeft goede massa. Geen spanningsverschil op pinnen bij module en stekkers van de achterlichten, achterlichten tevens ook goede massa. Achterlichten doen het trouwens gewoon goed, geen ledjes die kapot zijn. Bij de lamp ra meet ik een lagere spanning dan la, +- 2 V lager, bij de pin voor de normale verlichting, dezelfde spanning meet ik op de bnm.

 

Verder geen storingen in Central Electronics (bnm).

 

Wat ik zou denken is dat de boordnetmodule kapot is, maar can-bus enigszins kennende, denk/hoop ik toch dat het gewoon ergens foute codering is.

 

Of dat er iemand is die dit eerder heeft meegemaakt.

 

Hoe dan ook, als iemand nuttige informatie heeft hoor ik het graag. Ik wordt een beetje gek door dat lampje op de teller :lol:

 

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Herinnerde me ineens dat ik hier eens een avondje achter zitten zoeken heb voor enkele die soortgelijk probleem hadden.

Misschien is dit ook voor jou de oplossing, lijkt me wel aangezien je dezelfde foutcodes hebt en dezelfde symptomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nu de volgende puzzel.

Wat als je geen boordnetmodule hebt gewijzigd en ook geen coderingen maar:

 

Van het achterlicht gaat de buitenste ring uit 3 seconden na het aanzetten van de lampen (bij motor uit).

Je dan de lampen uitzet, de motor start en dan de lampen aandoet en hij dan wel blijft branden, wat kan dat dan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Enkel de buitenste ring van de hoeklichten ?

De binnenste bol blijft netjes branden ?

Fouten uit te lezen in het boordnet ?

Codering is nog nooit aangepast geweest ?

Wat gebeurt er wanneer je bij uitgeschakeld contact je knipper hendel omzet naar links of rechts,

Parkeerlicht inschakelen zeg maar, wat krijg je dan ? Hetzelfde fenomeen of het volledige licht dat brand en blijft branden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Enkel de buitenste ring van de hoeklichten ? ja

De binnenste bol blijft netjes branden ? ja

Fouten uit te lezen in het boordnet ? ja lamppie niet goed.

 

0984 - Left Tail Light (M4)

012 - Electrical Fault in Circuit - Intermittent

Freeze Frame:

Fault Status: 00111100

Fault Priority: 2

Fault Frequency: 88

Reset counter: 168

Mileage: 248328 km

Time Indication: 0

Date: 2014.05.15

Time: 22:28:00

 

Codering is nog nooit aangepast geweest ? jawel maar niet de afgelopen 18 maanden.

Wat gebeurt er wanneer je bij uitgeschakeld contact je knipper hendel omzet naar links of rechts,

Parkeerlicht inschakelen zeg maar, wat krijg je dan ? Hetzelfde fenomeen of het volledige licht dat brand en blijft branden ? ga ik uitproberen

 

Ik heb vandaag de units er beide uitgehaald en ze omgewisseld en dan blijft probleem links. Dus het zit niet in de lampen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Om uit te sluiten of het in de bedrading zit of in het boordnet zou je de desbetreffende draad op de stekker van de lichtunit kunnen afkoppelen. Ook op het boordnet uitpinnen (stekker C pin 10) .

Dan bvb langs buitenom een andere draad leggen en deze terug aansluiten op het boordnet en aan de stekker van de lampunit.

Dan kijken of het probleem nog steeds aanwezig is. Zo niet is het de bedrading, indien het er nog is zou je eens een andere boordnet kunnen nemen/lenen en uittesten met dat boordnet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoe worden de lampen links en rechts dan aangestuurd via een aparte uitgang of gecombineerd?

Links valt namelijk uit en rechts niet.

Ik wil niet weer de lampenunit eruit bouwen want dat krijg ik (links) niet voor elkaar zonder de kofferbekleding te demonteren en dat is effe werk.

Dan kan ik beter de uitgang van het boordnet meten om te kijken of daat spanning op blijft staan of dat hij het na een aantal seconden eraf gooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoe worden de lampen links en rechts dan aangestuurd via een aparte uitgang of gecombineerd?

Links valt namelijk uit en rechts niet.

Ik wil niet weer de lampenunit eruit bouwen want dat krijg ik (links) niet voor elkaar zonder de kofferbekleding te demonteren en dat is effe werk.

Dan kan ik beter de uitgang van het boordnet meten om te kijken of daat spanning op blijft staan of dat hij het na een aantal seconden eraf gooit.

 

Meten kan je inderdaad ook doen, kan je eventueel de draad wat strippen om beter te kunnen meten.

Maar ik denk dat ofwel het boordnet raar doet of dat het boordnet de verlichting uitschakelt omdat er iets mis lijkt te zijn.

Dus met spanning te meten kan je eigenlijk niks uitsluiten.

 

Links en rechts worden apart gestuurd.

Binnenste van de unit als de buitenring worden apart gestuurd.

Binnenste is eigenlijk het remlicht dat ook fungeert als achterlicht. Buitenste ring is enkel achterlicht (en ook knipperlicht maar dat is een ander deel van de led)

 

Wat je eventueel ook kan doen is de bedrading op het boordnet eens wisselen (links wisselen met rechts)

achterlicht links is stekker C pin 10

achterlicht rechts is stekker B pin 9

Als dan terug diezelfde kant uitvalt dan is er iets loos met het boordnet

Als terug links uitvalt dan heb je iets met de bedrading (zou de foutcode ook moeten veranderen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De bedrading op de boordnet links en rechts wisselen is wel een goed idee.

Zal ik eens proberen.

 

Verder is er wel mee te rijden zo, indien ik de verlichting geheel uitzet met draaiende motor en dan weer aanzet dan doet ie het weer en blijft het dan ook doen totdat je hem uitzet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja ik heb het signaal uit de boordnetmodule gemeten en deze stopt exact op de tijd dat het achterlicht er ook mee stopt.

Het is voornamelijk links, maar rechts begint ook al en van de week toevallig ook het knipperlicht achterzijde. Het lijkt erop dat hoe kouder het is hoe heftiger het voorkomt. Het truukje is nog steeds, lampenschakelaar op uit, rem intrappen, lampenschakelaar op auto en dan doet alles het weer.

 

Ik ga nog even proberen om de cold diagnose uit te zetten want ik denk dat het daar vandaan komt.

Mocht dat niet helpen dan zit er niets anders op dan de lichten te vervangen, weer een punt van vervanging waarvan ik van mening ben dat dit na 8 jaar niet kapot mag gaan.

 

Ik had met het uitkiezen van de nieuwe leaseauto ook een afspraak met de VW dealer gemaakt voor een proefrit met de passat, ik had een uitdraai meegenomen van de zaken die ik heb vervangen waarvan ik van mening ben dat dit niet zou moeten, hij vond het ook eigenlijk wel een beste lijst (maar ja dat zou ik ook zeggen als ik een verkoper was). Ik heb uiteindelijk voor een skoda octavia gekozen, de auto wil ik namelijk weer overnemen uit de lease voor prive, dat heb ik met de huidige passat maar even niet gedaan. even straf voor de VW vanwege hun hele goede coulance regelingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Martijn, je kunt als je wilt, altijd nog effe een ander boordnet proberen, ik heb er 2 liggen, dacht een High en medium end maar wel 24 bits, weet niet wat er bij jouw inzit?

Heb er zelf een 30 bits ingezet vanwege inbouw dubbele remlichten etc, het boordnet gaat niet vaak stuk maar ik had een gebruikte gekocht die defect was en een complete kerstboom aan de achterzijde veroorzaakte, kon hem omruilen en toen was het over.

 

Heb liggen:

 

adres 09: Cent. Elect. Labels: 3C0-937-049-30-M.lbl

Onderdeelnr. SW: 3C8 937 049 D HW: 3C8 937 049 D

Component: Bordnetz-SG H54 2602

 

en

 

 

Adres 09: Cent. Elect. Labels: 3C0-937-049-23-H.lbl

Onderdeelnr. SW: 3C0 937 049 J HW: 3C0 937 049 J

Component: Bordnetz-SG H37 1301

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Address 09: Cent. Elect. Labels: 3C0-937-049-23-H.lbl

Part No SW: 3C0 937 049 J HW: 3C0 937 049 J

Component: Bordnetz-SG H37 1301

Revision: 00H37000 Serial number: 00000006078517

Coding: E4888F2700041A0F000A00000000000000095D435C0000

Shop #: WSC 05311 123 12345

VCID: 30651442A3B5559E243-8065

 

Subsystem 1 - Part No: 3C1 955 119 A Labels: 1KX-955-119.CLB

Component: Wischer VW461 012 0503

Coding: 00063445

Shop #: WSC 05311

 

Subsystem 2 - Part No: 1K0 955 559 AE Labels: 1K0-955-559-AF.CLB

Component: RLS 160806 014 1201

Coding: 00471077

Shop #: WSC 05311

 

Deze heb ik (en jij ook zien ik).

Ik moet nog even kijken want mijn (langdurige) mod van de xenonkijkers moet ik ook nog uitvoeren maar het is mij nog niet duidelijk of ik daar een meerbits boordnetmodule voor nodig heb. De sensoren zitten er al onder en de kabels lopen tot in het dashboard kastje maar verder ben ik nog niet gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had met iemand even van achterlichten gewisseld omdat deze er makkelijker uit te halen zijn dan het boordnet (zie tip).

Bij deze lichten kreeg ik geen storing en bleven zij ook branden, dus toen maar een set nieuwe lampen besteld.

Deze kreeg ik gisteren binnen en heb ze vanmorgen even gemonteerd (20 minuten werk voor zowel links als rechts).

Daarna gelijk even de hele familie afgereden om iedereen het beste te wensen, dus dat was een mooie gelegenheid om de lampen even te testen.

Ze doen het, en blijven het doen.

Ik heb de lampen besteld bij mijnautoonderdelen.nl de lampen zijn niet origineel (Bosch of magneti marelli) maar Van Weezel.

De pasvorm is prima. De reden waarom ik geen oem heb besteld is gewoonweg omdat de originele onderdelen van VW ook rommel zijn, dus dan kan ik ook maar beter de rommelprijzen betalen nietwaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tip: Verwijderen buitenste achterlichten:

 

- Klep open

- kapje eruit wippen

- Kunststofmoer losdrraaien

- Dan met een zuignap op de lamp aan de zijkant de lamp naar buiten trekken en tegelijk naar voor bewegen.

 

Dan is je lamp er binnen 2 minuten uit, zonder de kofferbekleding te hoeven demonteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden