Ga naar inhoud
  • 0

Dynaudio versterker in B7 3AA ?


josman

Vraag

Ik heb een Passat Variant van 2012 met RNS510 navigatiesysteem en VW soundsystem.

 

Ik ben teleurgesteld in dit geluidssysteem en overweeg

 

- het vervangen van de VW soundsystem versterker met de Dynaudio versie

- het vervangen van de VW soundsystem boxen vooraan en achteraan in de portiers met de Dynaudio versie

 

Ik vind hiervoor voldoende informatie voor een Passat B6. Voor de Passat B7 vind ik deze info echter niet.

 

Op http://www.partsbase.org/vw/passat-4motion-santana-pa-eu-2012-03535-electrical-parts-for-audio-system/ vind ik de partnumbers terug van de VW soundsystem versterker die ik reeds heb (3AA035456 versie A,B of C) maar er staat geen partnumber bij voor de Dynaudio versterker. Is deze dan niet verkrijgbaar? In de carconfigurator op de VW website kon ik deze optie nochtans aanklikken?!

 

De enige partnumbers die ik terugvind, zijn die van de tweeters vooraan: 3AA837973 en 3AA837974.

 

Op "ETKA" vind ik dezelfde informatie terug.

 

Wat doe ik fout?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

De dynaudio van de 3C kan gewoon gebruikt worden in de B7. Je hebt alleen achteraan andere tweeters.

 

Zelf zit in mijn 3C alles van de B7, inclusief Dynaudio. Alleen achter met de originele gewone tweeters, maar dat stoort me niet, die hoor je vooraan toch niet echt.

 

Partnummer van mijn versterker :

 

Address 47: Sound System Labels: 3C0-035-456.lbl

Part No SW: 3C0 035 456 J HW: 3C0 035 456 J

Component: DSP 10 Kanal 0030

Revision: 00H05001 Serial number: 75815000430202

 

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb straks in de B7 ook een dynaudio systeem. Volgens mij zit er onder de passagiersstoel een versterker en zijn er andere boxen geplaatst.

Maar wat me wel opviel is dat ik voor het regelen van de tonen, niet uitzonderlijk veel mogelijkheden heb. Ik had verwacht dat er naast de driebands equalizers meer mogelijkheden zouden zijn.

 

Weet iemand of er wellicht nog een verborgen menu ergens zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, geen verborgen menu. Er is ook niet zo veel correctie nodig, zeker niet voor het laag. Het laag is juist erg goed qua volume en juist goed gecontroleerd en loopt ook nog eens erg ver door naar beneden, maar verwacht geen 'spektakel' zoals bij een (grote) sub-kist in de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben begonnen met de installatie van mijn dynaudio speakers.

 

De voorste tweeter en bas speaker passen perfect. Helaas moet ik vaststellen dat de stekker die op de VW soundsystem versterker zit, NIET past op de dynaudio versterker!

 

51afxj.jpg

 

2mnf5fs.jpg

 

- De VW soundsystem versterker blijkt er 1 van het merk Panasonic te zijn.

- De Dynaudio versterker die ik heb gekocht: Passat 3AA variant 2012 3C0035456L.

 

Wat klopt er niet ?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Eerst en vooral bedankt voor de reacties!

 

Ik heb ondertussen de stroomschema's gevonden en blijkbaar heeft Dreke gelijk.

 

http://www.4shared.com/office/zanabSI6b ... audio.html

http://www.4shared.com/office/BlGSZ0nhb ... _Soun.html

 

De enige verschillen die ik zie tussen beide schema's:

 

- B219 - pluslas 4 (30a) in kabelstreng interieur

- 366 - massalas 1 in hoofdkabelstreng

- R14 - hogetonenluidspreker linksachter

- R16 - hogetonenluidspreker rechtsachter

 

1)

Waarvoor dient de (extra?) plus-las?

Waarvoor dient de (extra?) massa-las?

 

2)

Ik heb de achterste Dynaudio tweeters niet kunnen kopen (ik vond ze niet) dus zal het niet nodig zijn om daarvoor extra kabels te trekken.

 

3) vervangen van de connector van de versterker

 

Ik zie op het schema dat niet alle draden een verschillende kleurencombinatie hebben

 

- 4 zwarte draden komende van de radio

- blauw/bruin naar middentonen links vooraan + blauw/bruin naar lagetonen links vooraan

 

Zal ik de connector dan moeten open prutsen zodat ik de exacte positie van elke draad in de connector kan bekijken alvorens ze 1 voor 1 op de nieuwe connector aan te sluiten?

 

En waar kan ik zulke connector kopen? Moet ik hiervoor naar een VW garage?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jos,

 

Je kan de achterste bestaande tweeters ook afzonderlijk aansluiten, zo krijg je geen foutmelding in je versterker en heb je ook nog een betere geluidskwaliteit (ik heb zelf ook langs één kant een 'gewone' tweeter zitten)

 

De Dynaudio versterker heeft 3 pinnen met + 12 Volt, en 3 massapinnen, vandaar die extra plus en massalas.

 

Die 4 zwarte draden van de radio zijn in paar getwist met de bijbehorende gekleurde draad, en zodanig te herkennen.

 

Die blauw/bruine kan je afleiden uit de huidige stekker, of gewoon met een 1.5 vlt batterijtej uitzoeken.

 

Stekkers kan je kopen bij de dealer. Let op : als je de pinnetjes koopt met een draad aan komt dat duur uit... je kan beter losse pinnetjes kopen en deze aan de bestaande draad krimpen.

1J0 962 623 B (stekker 23 polig, groen) en 1J0 962 624 A (stekker, 24 polig, grijs) +/- 3 Euro per stuk.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thx Dré!

 

Alle speakers zijn succesvol geïnstalleerd. Het is helemaal niet moeilijk om de wandbekleding van de deuren te halen, eens je weet hoe ze vastgeklemd zitten, én je het juiste gereedschap hebt!

 

Alle onderdelen voor het vervangen van de connector van de versterker zijn besteld. Moest er iemand interesse hebben, hier de VW partnumbers voor de contacten zonder draad. Je kan ze simpelweg in een VW garage bestellen.

 

- N10335807: klein contact 1.0 mm²

- N90684405: groot contact 1.0 mm²

- N90684505: groot contact 2.5 mm²

 

Tenslotte heb ik nog 1 vraagje over de tweeters achteraan:

 

Bij de Soundsystem middentonen speaker werkte de tweeter, maar nadat ik deze vervangen heb door de Dynaudio middentonen speaker werk de tweeter niet meer.

 

Klopt mijn veronderstelling dat

 

- bij de Soundsystem speaker: het signaal van de speaker wordt doorgevoerd naar de tweeter (eventueel met een high pass filter ertussen)

- bij de Dynaudio speaker: het signaal niet naar de tweeter wordt doorgevoerd

 

??

 

Zal ik dan 2 kabels moeten trekken van de tweeter naar de versterker? Of zijn deze toch reeds voorzien in de kabelstreng?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt dat bij het soundsystem achter basspeaker en de tweater op dezelfde amp zitten en dus passief gefilterd zijn. De tweeters in de achterportieren kan je laten zitten, die hoef je niet per se te vervangen, maar je moet ze wel aansluiten.

Dynaudio heeft alles aktief, wat inhoudt dat er in total 10 luidsprekers op de eindversterker aangesloten zitten en die luidsprekers zijn allemaal individueel bedraad.

Het zou heel goed kunnen dat je er dus draden bij moet trekken. Let ook op de fase, het zijn veel luidsprekers en dus veel draden, maar belangrijk om die overall goed aan te sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Thx Dré!

 

Alle speakers zijn succesvol geïnstalleerd. Het is helemaal niet moeilijk om de wandbekleding van de deuren te halen, eens je weet hoe ze vastgeklemd zitten, én je het juiste gereedschap hebt!

 

Alle onderdelen voor het vervangen van de connector van de versterker zijn besteld. Moest er iemand interesse hebben, hier de VW partnumbers voor de contacten zonder draad. Je kan ze simpelweg in een VW garage bestellen.

 

- N10335807: klein contact 1.0 mm²

- N90684405: groot contact 1.0 mm²

- N90684505: groot contact 2.5 mm²

 

Tenslotte heb ik nog 1 vraagje over de tweeters achteraan:

 

Bij de Soundsystem middentonen speaker werkte de tweeter, maar nadat ik deze vervangen heb door de Dynaudio middentonen speaker werk de tweeter niet meer.

 

Klopt mijn veronderstelling dat

 

- bij de Soundsystem speaker: het signaal van de speaker wordt doorgevoerd naar de tweeter (eventueel met een high pass filter ertussen)

- bij de Dynaudio speaker: het signaal niet naar de tweeter wordt doorgevoerd

 

??

 

Zal ik dan 2 kabels moeten trekken van de tweeter naar de versterker? Of zijn deze toch reeds voorzien in de kabelstreng?

Naar z'n gereedschap setje was ik nog opzoek, meteen even een besteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Tenslotte heb ik nog 1 vraagje over de tweeters achteraan:

 

Bij de Soundsystem middentonen speaker werkte de tweeter, maar nadat ik deze vervangen heb door de Dynaudio middentonen speaker werk de tweeter niet meer.

 

Klopt mijn veronderstelling dat

 

- bij de Soundsystem speaker: het signaal van de speaker wordt doorgevoerd naar de tweeter (eventueel met een high pass filter ertussen)

- bij de Dynaudio speaker: het signaal niet naar de tweeter wordt doorgevoerd

 

??

 

Zal ik dan 2 kabels moeten trekken van de tweeter naar de versterker? Of zijn deze toch reeds voorzien in de kabelstreng?

 

Dat klopt, voor de tweeters moet je kabels bijleggen (ook in de deurbekabeling zelf) en aansluiten aan de Dynaudio versterker.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De versterker is intussen ook geïnstalleerd.

 

Voor wie het ook wil proberen: zorg dat je de correcte nijptang hebt. En Zorg dat je de pinnetjes ZEKER op de plastiek van de draden nijpt en niet enkel op het koper! Wanneer de connectors op de versterker aangesloten waren, en ik de versterker op zijn plaats duwde om definitief vast te zetten, brak de koperdraad namelijk af bij sommige pinnen. En aangezien deze pinnen voorzien zijn van weerhaken, heb ik de draad moeten solderen. NIET makkelijk!

 

Maar bon, het is dus gelukt! Ik heb de achterste tweeters niet aangesloten. Projectje voor de toekomst :)

 

 

Na enkele weken uitbundig luistertesten, vind ik dat de bassen en hoge tonen overheersen, en de middentonen niet voldoende tot hun recht komen. Ik probeer dit te corrigeren met de equalizer in de RNS510, maar de invloed hiervan is gering.

 

Is het mogelijk dat het instellen van de VAG-COM instellingen i.v.m. de RNS-510 (http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/VW_Radio_Navigation_System_%28RNS510%29#Coding) hier verandering in brengen? Vooral byte 01 (= Sound System Correction) doet me vermoeden dat deze aanpassing de moeite waard is?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooi dat het gelukt is! Ik zelf ben nog steeds blij met deze mod.

 

Voor wie het ook wil proberen: zorg dat je de correcte nijptang hebt. En Zorg dat je de pinnetjes ZEKER op de plastiek van de draden nijpt en niet enkel op het koper! Wanneer de connectors op de versterker aangesloten waren, en ik de versterker op zijn plaats duwde om definitief vast te zetten, brak de koperdraad namelijk af bij sommige pinnen. En aangezien deze pinnen voorzien zijn van weerhaken, heb ik de draad moeten solderen. NIET makkelijk!

 

Krimptang is inderdaad altijd belangrijk! Maar om pinnetjes uit de connectoren te halen heb je speciale setjes. Zonder zo'n setje is het inderdaad een crime, en eigenlijk niet te doen.

Ik heb deze gekocht, kost wel wat maar zonder is gewoon geen doen.

VW connector pin removal tool:

190122_x600.jpg

 

Maar bon, het is dus gelukt! Ik heb de achterste tweeters niet aangesloten. Projectje voor de toekomst :)

 

Nog wel even een keertje doen, dan is het system toch iets meer in balans. Maar na aanpassen van de RNS kan je al genieten van je systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoewel de leden uit België met VCDS zich nog niet zo massaal hebben gemeld als de leden uit Nederland, kan je hier vinden welke leden VCDS hebben:

https://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8 ... b6242b9ddb

 

Komt hiervandaan:

viewtopic.php?f=126&t=19056

 

 

At your service 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Iemand met een VCDS kit in België (Oost-Vlaanderen? Vlaams-Brabant?) die mij wil helpen met het corrigeren van die ene byte??

 

Ik zie het niet zitten om enkel hiervoor een kit aan te schaffen :embarassed:

 

Alvast hartelijk bedankt!

 

Als Mechelen niet te ver is....

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden