Ga naar inhoud
  • 0

Olie verversing


Tee

Vraag

Binnenkort moet ik, volgens het onderhoudsboekje, de motorolie verversen. Dit op basis van km-stand en tijdsduur. De APK moet in maart 2014 weer gebeuren. Normaal combineer ik deze acties altijd, maar loop nu (nog) niet synchroon.

 

Kan ik de oliewissel met 4 maanden en enkele duizenden kilometers uitstellen?

 

In afwachting

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je op de long-life interval zit, krijg je vanzelf een melding in het scherm wanneer de olie ververst dient te worden. De auto bekijkt/berekent/bepaalt zelf aan de hand van gereden km's vervuiling etc, wanneer je aan 'de beurt' bent.

Andere mogelijkheid is naar de vaste interval van 15.000 km.

 

Persoonlijk vind ik 4 maanden uitstel wel wat veel en wat versta jij onder een 'paar' duizend km???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had het niet gedaan... APK duurd amper 15 minuten, tenzij er een steekproef is en die 4 maanden vind ik wel aan de lange kant, vooral met Longlife die bijna aan vervanging toe is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@3errors; had je reactie niet volledig gelezen. Ik verwacht circa 5000 km erbij te rijden in 4 mnd. De boordcomputer geeft nog ruim 400 dagen aan tot volgende beurt.

 

400 dagen en hoeveel km?

 

Longlife olie gaat 2 jaar mee (730 dagen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik zou zeker die interval aanhouden, longlife is al veel te lang, laat staan dat je van 30.000km of 2 jaar nu ineens 35.000km of 2,5 jaar gaat maken..

Beter is gewoon elk jaar of 15.000km afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hebben ze de juiste olie gebruikt? VW-spec 507.00 dacht ik uit mijn hoofd?

 

Ik begrijp je trouwens niet helemaal, je stelt hier een vraag of de oliewissel wat kan wachten omdat je dit het liefste met de APK in maart 2014 wil doen. Vervolgens zijn er wat mensen die je gerust stellen en aangeven dat je nog wel tot maart 2014 kan doorrijden met deze olie, en ineens heb je wel een oliewissel uitgevoerd. Notabene ook nog gewone jaarlijkse olie dus heb je ieder jaar dit probleem?? Ikke niet snappe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Idd de 507.00. Ik vond 5 maanden wachten toch wat aan de lange kant, daarnaast heb ik persoonlijk niet zo veel moeite met de jaarlijkse interval. Met mijn vorige auto deed ik dit icm de APK, vanaf nu dus met de bandenwissel. Quanta costa, maakt deze keuze geen verschil, enkel uitstel.

 

Quote "Notabene ook nog gewone jaarlijkse olie dus heb je ieder jaar dit probleem??"

 

Of ik een probleem heb, weet ik niet. Enkel geconstateerd dat de motor rauwer klinkt dan voorheen. De vraag was/is of dit normaal is?

 

Greetings

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zit momenteel ook te stechelen over de olie. Is het goed om van 5-30 naar 5-40 te gaan? Ik heb me eens laten vertellen dat als je op 15-40 zit naar 10-40 of 5-40 kan gaan. Altijd goed. Maar het slecht is als je dit omgekeerd doet.

 

Werkt dat zelfde ook bij 5-30 naar 5-40?

 

Ik heb longlife 5-30 maar wissel niet graag om de 30k. Alhoewel tot heden het prima gaat.... Zit nu aan de 20k. Ik zit erg te twijfelen what to do.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ligt eraan of ie wat olie verbruikt, De longlife olie is (normaal gesproken) stukken duurder dan de normale. Zelf wissel ik om de 20.000 kilometer (dat is bij mij jaarlijks). Ook gewoon met longlife olie.

Je kunt wisselen van longlife naar gewoon dan wordt het interval 15.000 kilometer of 1 jaar. Rij je meer dan moet het dus eerder.

Je moet even kijken bij www.kroon olie.

Ik kan me herinneren dat ik er een keer naar gekeken heb. Ik moet vanwege mijn BMP motor toch de 507.00 olie hebben en dat maakt dan geen verschil met gewoon en longlife.

 

Zakelijk rij ik iets meer en dat is gewoon 30.000 kilometer beurt, geen enkel probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Op die site staat motor BKP (PD).

 

Aanbevolen product Helar SP 5W-30 LL-03

Gebruik: Verlengde onderhoudsinterval (max.), ververs elke 30000 km / 24 maanden

 

Goede alternatieven Helar SP 0W-30

Gebruik: Verlengde onderhoudsinterval (max.), ververs elke 30000 km / 24 maanden

 

Specialsynth MSP 5W-40

Gebruik: Normaal, ververs elke 15000 km / 12 maanden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan zou je even kunnen kijken wat het prijsverschil per liter is om te zien of het wat uitmaakt.

Let op de BKP heeft 16 kleppen en geen roetfilter en de BMP heeft 8 kleppen maar wel een roetfilter.

Ik kan vanwege het roetfilter minder soorten olie kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik doe tegenwoordig overal 5W30 in, zowel voor korte als lange interval(al heb ik bijna geen LL-programmeringen rondrijden).

Voordeel is dat ik maar 1 vat olie hoef te hebben (en 1 vat 10W40) en niet nog 4 soorten meer.. voor enkele specifieke (non vw)merken haal ik losse bussen.

 

Omdat ik een vat wat goedkoper kan inkopen dan losse bussen profiteert zowel de LL als de niet-LL ervan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden