Ga naar inhoud
  • 0

Xenonverlichting vervangen door halogeen


lonnebol

Vraag

Beste leden,

 

Op mijn tweedehands Passat zit (voor zover ik het kan zien) aftermarket Xenonverlichting. Misschien dat het licht aan het feit dat het aftermarket is, maar ik vindt het alles behalve mooi. De kleur van het licht bevalt me niet en ik heb ook het idee dat de lampen heel laag staan ingesteld. Daarnaast is het grootlicht halogeen en dat maakt het lichtbeeld helemaal niet mooi. En de units zelf zijn bovenaan bekrast, dof en geel.

 

Nu is mijn vraag of het mogelijk is weer halogeenverlichting in te bouwen. Ik denk dat dit voor het grootste deel niet zo'n probleem zou moeten zijn, maar op het dashboard zit geen hoogteverstelling (meer). Nu staat de oude 3B Passat van mijn vader nog op de oprit en die kan ik gebruiken als donor. Hier zit de hoogteverstelling nog op.

 

Dus, is dit makkelijk te doen, zonder speciale kennis, of kan ik beter kijken naar betere xenonlampen? In dat laatste geval, waar moet ik dan opletten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zou eerst beginnen met de koplampen te polijsten zodat de aanslag weg is.

 

Als je geen hoogte regelaar hebt op je dashboard, zou het wel eens kunnen zijn dat je origineel xenon hebt. In dat geval zou je de pitten kunnen vervangen naar een gewenste K.

Heb je misschien foto's van de koplampen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik geloof niet dat de auto origineel met xenon kwam. Het mark dat op de koplampunits en de ballast staat is Hella. Dit merk ben ik ook al geregeld op eBay tegengekomen.

 

Zouden de lampen zich bij het starten van de motor niet automatisch moeten instellen? Bij de BMW van mijn vader zie je bij het starten de koplampen even op en neer gaan. Ik las in dit bericht dat dit eventueel kan worden gereset? Helaas heb ik zelf geen vagcom. Wel zag ik zojuist een aantal tandwieltjes zitten die je middel een inbus kunt verdraaien. Is dit dan de hoogte-instelling voor deze units?

 

Wat bedoel je met "pitten" naar gewenste "K"?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Wat bedoel je met "pitten" naar gewenste "K"?

 

Als je dus wel origineel xenon erin hebt kan je dus de lampjes "pitten"vervangen. Meende DS2 ofzo.

Hella is idd origineel en als je geen hoogte regeling hebt moet er haast wel automatische hoogte regeling in zitten.

Mogelijk is deze defect en de vorige eigenaar heeft zitten knutselen.

 

Met gewenst K bedoel ik de licht kleur. Oem (origineel) is 4300K (Kelvin) dan heb je 5000K. Dier zijn geel en geel/wit.

6000K is wit-blauw. 8000K is meer blauw\paars(sjonnie gehalte onmeetbaar)10.000K is echt paars maar let op geen E keurmerk en apk afkeur.

De regel is, hoe lager de K waarde hoe meer zicht.

 

Hopelijk is het duidelijk zo.

 

Maar, nogmaals als je een foto plaatst kunnen deskundigen wat meer vertellen van je lampen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is inderdaad duidelijk.

 

Toevallig zag ik vanmiddag dat de rechterlamp niet aan gaat. Ik ben niet 100% zeker, maar toen ik de auto vorige week kocht deden wel alle lampen het. Even uit de behuizing gehaald, maar ik zie er niet direct iets aan. Is het er aan te zien of de lamp echt defect is, zoals bij een halogeen? Het dimlicht doet het wel en is ook halogeen, dus de ballast kan het niet zijn lijkt mij.

 

Ik zag vanmiddag dat de lampen 6000K zijn, maar dat vond ik direct al niet mooi. De kleur die veel moderne auto's met xenon hebben vind ik wel mooi. Is dat dan 4300K of 5000K?

 

Ik zal morgen foto's maken bij daglicht. Waar willen jullie foto's van?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In je andere topic lees ik over koplampsproeiers die niet aangesloten zijn.

We kunnen onomstotelijk vast stellen dat je af fabriek xenon units zou moeten hebben!

Waar zitten de ballasten? Zit er een aftermarket setje in?

Maak anders maar een paar foto's van de units vooraanzicht en achter. De lampjes en bedrading.

Ben wel heel erg benieuwd nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als je naar de dealer een email stuurt of gewoon langs gaat dan kunnen die de gehele onderhouds geschiedenis EN opties van je wagen zo uitprinten of als pdf mailen.

Heb ik eergisteren gedaan omdat het een ex lease wagen is en ik geen onderhoudsboekje heb.

 

Kan ik dat bij iedere VW dealer navragen of moet dat bij de dealer waar de auto oorspronkelijk vandaag komt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als je naar de dealer een email stuurt of gewoon langs gaat dan kunnen die de gehele onderhouds geschiedenis EN opties van je wagen zo uitprinten of als pdf mailen.

Heb ik eergisteren gedaan omdat het een ex lease wagen is en ik geen onderhoudsboekje heb.

 

Kan ik dat bij iedere VW dealer navragen of moet dat bij de dealer waar de auto oorspronkelijk vandaag komt?

 

Ik denk dat iedere dealer dat kan.

Meeste kans maak je denk ik bij diegene waar ie vandaan komt. Ze moeten iets doen waar ze niet direct iets voor terug krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
mooi opgeknapt.

 

Is het probleem met de lamp al opgelost?

 

Opgelost? Helaas niet. Zojuist m'n nieuw bestelde xenons van Philips binnengekregen. Meteen installeren uiteraard. Links werkt, maar rechts gaat de lamp niet aan. Ook nog de lampen omgewisseld, zelfde resultaat. Ik had gehoopt dat het de lamp was, maar nu blijft er niet veel over dan de ballast. Of niet? Dat is wel echt zwaar k*t :x . Kost me een hoop geld en ik kan het niet niet doen, want ja, dan heb ik dus geen licht.

 

Is naar jullie idee ook de ballast kapot of kan ik het probleem nog ergens anders zoeken? Als het de ballast is, beter een nieuwe of kan een gebruikte ook? Ervaringen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vanmiddag de koplampen gepolijst met Meguiars. Ben zeer tevreden over het resultaat. Zie de before en after foto's.

 

Ze zien er niet als nieuw uit, maar dat zie je alleen als je met je gezicht voor de koplamp zit. Het lichtbeeld was vanavond in ieder geval beduidend beter.

Hoe heb je het gedaan? Ook geschuurd?

 

Of alleen Mequiars op de hand of met machine?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vanmiddag de koplampen gepolijst met Meguiars. Ben zeer tevreden over het resultaat. Zie de before en after foto's.

 

Ze zien er niet als nieuw uit, maar dat zie je alleen als je met je gezicht voor de koplamp zit. Het lichtbeeld was vanavond in ieder geval beduidend beter.

Hoe heb je het gedaan? Ook geschuurd?

 

Of alleen Mequiars op de hand of met machine?

 

Eerst met de hand met schuurpapier 1200 en daarna de schuurpadjes uit de Meguiars set gepolijst, daarna het spul met de borstel uit de set en daarna nog Meguiars UV protection.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist toch eens even de ballasten gewisseld en verdorie, nog steeds niks rechts en links wel. Conclusie: de ballast is in orde.

 

En toen kwam mijn kippenbrein ook in actie: "misschien is het wel een zekering van een paar cent? Zou toch zonde zijn dat je net ruim €100 aan nieuwe lampen hebt uitgegeven."

 

En ja, zekering voor dimlicht rechts kapot. Dadelijk even een nieuwe halen, want ik heb de juiste niet hier liggen en dan zou het in principe opgelost moeten zijn.

 

Nu heb ik wel nog een extra setje Philips lampen van 6000K over. Op dit moment kan ik het geld dat die opleveren beter gebruiken dan de lampen zelf, dus als iemand interesse heeft en ze voor een goede prijs wil overnemen, stuur me een PB'tje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden