Wouter Geplaatst 20 juli, 2013 Rapporteer Geplaatst 20 juli, 2013 Bij stationair draaien hoor ik af en toe de ketting rammelen onder het deksel. Bij warme motor juist niet.. Ik wil deze gaan vervangen incl. ketting. Vraag..moet ik daarvoor de nokkenas(sen) lichten ? Of is er net genoeg ruimte de spanner te verwijderen en ketting van tandwielen te halen..
0 lowrider x Geplaatst 21 juli, 2013 Rapporteer Geplaatst 21 juli, 2013 hoeveel km heeft de motor gedraaid ??? en wanneer heeft hij voor laatst olie en oliefilterwissel gehad ?? Waarom vraag ik dit ben afgelopen week ook bij de dealer geweest voor de kettingspanner geweest en hij zei doe eerst deze dingen omdat ik niet wist wanneer dit gebeurd was. olie en filtervervangen en euvel is bij mij weg. Ben toen verder gaan vragen om toch eventueel later de spanner en ketting te wisselen ketting hoeft zo goed als nooit en spanner schrik niet ruim 600 euro incl zonder ketting. Ja distributie moet los kan je ook net zo goed gelijk vervangen en je nokkeassen moeten los kostenplaatje totaal rond de 1000 euro en moet je het nog zelf doen ook anders word het nog duurder
0 Wouter Geplaatst 21 juli, 2013 Auteur Rapporteer Geplaatst 21 juli, 2013 Dat is nu 225k en uiteraard (!) altijd op tijd zijn beurten gehad. Ik zou me anders niet durven vertonen op dit forum.. De spanner + ketting kosten bij elkaar €140,- Arbeidsloon is veel meer..vandaar de vraag in hoeverre demontage van de nokkenas..
0 lowrider x Geplaatst 21 juli, 2013 Rapporteer Geplaatst 21 juli, 2013 prijsverschil zal wel in motortype zitten als het goed is moeten wel de nokkeassen los
0 IHC966 Geplaatst 21 juli, 2013 Rapporteer Geplaatst 21 juli, 2013 Spanner is bruto +/- € 470 excl. BTW voor een V6. Daar komen dan nog een kleppendeksel pakking en andere onderdelen bij. En natuurlijk montage kosten.
0 Lucas Geplaatst 21 juli, 2013 Rapporteer Geplaatst 21 juli, 2013 APU heeft een nokkenaskettingspanner zonder verstelling dus is niet zo duur. 1
0 Wouter Geplaatst 22 juli, 2013 Auteur Rapporteer Geplaatst 22 juli, 2013 Oke... maar de vraag is er nog, moet ik de as(sen) verwijderen of is er net ruimte om spanner en ketting te verwijderen ?
0 Lucas Geplaatst 22 juli, 2013 Rapporteer Geplaatst 22 juli, 2013 schreef Wouter: Oke... maar de vraag is er nog, moet ik de as(sen) verwijderen of is er net ruimte om spanner en ketting te verwijderen ? Volgens mij moet je de nokkenassen los halen om de ketting te kunnen vervangen, dacht dat de spanner er wel tussenuit komt. Let op bij terug monteren: je moet de schakels van de ketting tellen; niet zomaar afgaan op de markeringen.
0 Wouter Geplaatst 23 juli, 2013 Auteur Rapporteer Geplaatst 23 juli, 2013 Dank voor je reactie ! Dat met de aantal schakels wist ik, anders zou je maar zo de assen t.o.v. van elkaar gaan verdraaien.. Die ketting laat ik maar even, hoor deze ook niet konstant. De spanner lijkt me daarom belangrijker, zal het gaan bekijken zonder de assen te lichten.
0 Vdub Geplaatst 23 juli, 2013 Rapporteer Geplaatst 23 juli, 2013 Ik heb destijds bij een ADR alleen de nokkenas iets gelicht aan de kettingkant, is voldoende om de boel te vervangen.
0 DM Geplaatst 23 juli, 2013 Rapporteer Geplaatst 23 juli, 2013 De uitlaatnokkenas, die rechtstreeks door de distributie wordt aangedreven moet niet los, alleen de inlaatnokkenas. Waarom ook de ketting vervangen, de tandwielen + ketting zijn op elkaar ingesleten.
0 Wouter Geplaatst 27 juli, 2013 Auteur Rapporteer Geplaatst 27 juli, 2013 Dat wilde ik horen..! Kan me voorstellen dat een niet goed werkende spanner voor meer ellende gaat zorgen, te beginnen met lawaai bij koude start. Moet een nieuwe spanner zich eerst vullen met oliedruk voordat je de motor laat lopen ?
0 Vdub Geplaatst 27 juli, 2013 Rapporteer Geplaatst 27 juli, 2013 Ja, ik heb dat toen wel even gedaan door de stekkers van de injectoren en de bobine af te halen en even een paar keer rondstarten, paar minuten wachten en nog een keer starten, daarna alle stekkers erop en weer starten.
0 Wouter Geplaatst 11 augustus, 2013 Auteur Rapporteer Geplaatst 11 augustus, 2013 Inmiddels spanner vervangen door alleen inlaatnokkenas te lichten; spanner met tool 3366 geklemd. Ging vrijwel probleemloos, spanner kwam er zo tussen uit. Nieuwe spanner er in met tool, lukte ook. Daarna lagerkappen gelijkmatig vastgezet. 16 schakels geteld tussen merktekens, ook astiming klopte met merktekens na diverse rotatie's met hand. Wat mij bevreemde is nadat ik de tool met de nieuwe spanner opnieuw aanspande, de ketting snaarstrak bleef staan. Dus zonder kettingspeling met de oude spanner.. hoe kan dit ? Timing blijft kloppen met merktekens en ook aantal schakels. In principe kan de ketting toch nooit te strak staan ?
0 Wouter Geplaatst 15 augustus, 2013 Auteur Rapporteer Geplaatst 15 augustus, 2013 Wie weet dit..? Dus kortom, het ene moment kan je de kettingspanner ontspannen, het andere moment weer niet.. Overigens loopt de motor prima na de vervanging. b.v.d.
0 Vdub Geplaatst 19 augustus, 2013 Rapporteer Geplaatst 19 augustus, 2013 dan hangt de motor op een compressieslag bovenin om weer makkelijk naar beneden te gaan
0 Wouter Geplaatst 20 augustus, 2013 Auteur Rapporteer Geplaatst 20 augustus, 2013 Heb alles weer ingebouwd en weer gaan rijden met dat ding.. Met vervanging van spanner en pakkingen weer rustig(er) draaien en geen enkel oliezweten meer. Inmiddels vrijwel alles vervangen aan het blok dat inmiddels nu heel fraai loopt en trekt als een lier..! Op naar de volgende 220k ! Dank voor alle reactie's !
Vraag
Wouter
Bij stationair draaien hoor ik af en toe de ketting rammelen onder het deksel. Bij warme motor juist niet..
Ik wil deze gaan vervangen incl. ketting.
Vraag..moet ik daarvoor de nokkenas(sen) lichten ? Of is er net genoeg ruimte de spanner te verwijderen en ketting van tandwielen te halen..
16 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten