Ga naar inhoud
  • 0

Koppeling + Massavliegwiel


linkemink

Vraag

Ga volgende week zaterdag de koppeling/drukgroep/2massavliegwiel en druklager vervangen. Heb vandaag de Repset van Luk vanuit Duitsland binnengekregen (525 incl. verzendkosten).

Las op het forum de topic van Willem Nunspeet over deze operatie dat het te doen is.

Ik gebruik zelf een twee kolomsbrug dus dan moet het volgens mij nog makkelijker gaan.

Ik las echter op de doos van de set dat het massavliegwiel met een speciaal stuk gereedschap onder spanning gezet moet worden ivm de zelfstellende eigenschap. Ik ben dit niet in de topic van Willem tegengekomen.

Wie weet wat hier mee bedoeld wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Speciaalgereedschap

 

Belangrijk bij het monteren van een zelfnastellende koppeling is het gebruik van speciaalgereedschap. Bij de montage van een LUk-koppeling kan namelijk veel mis gaan. Als dit gereedschap niet gebruikt wordt, is de kans zeer groot dat ongewone spanningen in het koppelingssysteem vrij spel krijgen bij het krachtenevenwicht in de koppeling. Hierdoor kan het functioneren van de koppeling negatief beïnvloed worden met ernstige storingen of zelfs beschadiging van het koppelingssysteem tot gevolg. Van groot belang is dat de koppeling spanningsloos gemonteerd wordt. Alleen door het gebruik van het speciale LUK-gereedschap is de monteur in staat dit type koppeling spanningsloos te monteren. De spanningsverhouding tussen de diafragmaveer, het drukgroephuis en de verstelelementen is dan ook het belangrijkste voor een feilloze werking van deze uitzonderlijke koppeling. Autofabrikanten schrijven het gebruik van speciaalgereedschap voor de montage van een luk koppeling expliciet voor. Een Luk-koppeling mag nooit worden gemonteerd zonder bijbehorende vliegwiel en koppelingsplaat, omdat anders de nastelring verdraait.

 

 

Groetjess

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Willem gaf in zijn Topic aan dat hij de speciale gereedschapset van Luk niet heeft gebruikt.

Misschien omdat hij net zoals ik alles vervang (vliegwiel, drukgroep en plaat).

MAW als ik dus alles vervang moet ik dan nog steeds de speciale set gebruiken of kan ik alles spanningsloos op elkaar monteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke, bedankt voor je reactie. Ga op zoek naar zo'n gereedschapset. Zou je mij nog uit willen leggen wat je dan precies met die set doet?

Je hebt het over spanningsloos monteren, bedoel je daarmee dat de drukgroep spanningsloos op het vliegwiel plaatst?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Oke, bedankt voor je reactie. Ga op zoek naar zo'n gereedschapset. Zou je mij nog uit willen leggen wat je dan precies met die set doet?

Je hebt het over spanningsloos monteren, bedoel je daarmee dat de drukgroep spanningsloos op het vliegwiel plaatst?

 

Voor de VAG groep heb je montageset niet nodig, staat ook op de site van LUK.

http://www.mijngrossier.nl/assets/files ... C_2011.pdf

 

Zie punt 5.4. Volkswagen.

 

Zorg dat je een passende dop neemt om de koppelings plaat te centreren en draai de 6 boutjes stuk voor stuk kruislings een halve slag rond tot alles vast zit. Voor het vliegwiel wel nieuwe rekboutjes monteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kijk dat is informatie waar ik op zat te wachten, Willem bedankt.

Ik heb bij de set ook nieuwe trekbouten geleverd gekregen dus dat moet goedkomen.

Ik zag in Elsawin dat er verschillende versnellingsbaknummers zijn en die weet ik nog niet van mijn auto.

Overigens denk ik niet dat er veel onderling verschil zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik neem daar ook altijd een lange dop 14 ofzo voor afhankelijk van de grootte van het gat.

NIET vergeten om de kant waar de koppelingsplaat het vliegwiel en drukgroep raakt goed te ontvetten met remmenreiniger ofzo.

 

LET erop als je de aansluiting van een hydraulische koppeling aan de bak eruit haalt dat er een rubber ringetje aan/om zit die eraf kan schieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb je nog overwogen om er een vast vliegwiel in te zetten met nieuwe koppeling?

 

Dat gaat bij een 2.0tdi niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gelukt, gisteren met mijn maatje in 7 uur alles vervangen. Op een tweekoloms brug is het goed te doen.

Geen noemenswaardige problemen tegengekomen.

Met Elsawin als leidraad en geduld is het goed te doen.

Auto rijdt weer heerlijk soepel zonder gerammel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooi dat alles goed gelukt is, zelf doen geeft toch altijd een beter gevoel dan de rekening betalen van het werk van een ander!

Denk dat 2 kolomshefbrug je ook wat meer bewegingsruimte geeft met sleutelen dan een smeer kelder.

Veel plezier ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden