Ga naar inhoud
  • 0

Hulp gevraagd bij storing aan EYF tiptronic


bandenman

Vraag

Hallo medeforummers, ik ben vanmiddag in het bezit gekomen van een Passat 3BG uit 2003 131PK tdi met een kapotte automaatbak.

 

De automaat geeft als foutcode's:

 

1 gear 2 incorrect ratio en

2 incorrect gear ratio

 

het probleem is als volgt: wanneer je de auto start en hem in zijn achteruit zet, dan rijd hij achteruit maar met veel slip.

zet je hem in D dan kun je een aantal keren gas geven, hij reageert dan totaal niet...tot hij ineens

"in de versnelling klapt" waarbij het fis display van de automaat helemaal oplicht (foutcode's), hierna

kun je met de auto rijden, hij staat dan volgens mij vast in de 3e of 4e versnelling. je kunt gewoon

120 rijden zonder problemen, achteruit rijden kan dan niet meer.

 

Dit hele verhaal begin weer opnieuw zodra je de auto afzet en weer opnieuw start...

 

Wie kan mij zeggen wát het probleem is, en wil eventueel helpen de pan er onderuit te nemen om te kijken of er iets te zien is?? In maart 2012 is de olie en filter compleet ververst bij een gedeeltelijke revisie (de achteruit is toen compleet vervangen)

 

Wie wil mij helpen?? groet Twan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Even nog een update.

 

Inmiddels rijdt Twan alweer een tijdje rond met de passat.

In de versnellingsbak was zoals verwacht wat afgebroken van de D/G koppellingsbehuizing.

 

Bij het losmaken van de versnellingsbak en wat schudden met het filter kwam ik een paar stukjes alluminium tegen. Toen wist ik eigenlijk al wat er aan de hand was :embarassed:

post-2158-1423828502,7776_thumb.jpg

En de oude en de nieuwe D/G koppellingsbehuizing naast elkaar.

post-2158-1423828503,3244_thumb.jpg

Er zijn dus stukjes alluminium afgebroken die een "snapring"op zijn plaats moet houden waar de koppelingsplaten tegen aan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is dat metaalmoeheid of gewoon ouderdom?

 

Van beide een beetje, maar heb ook wel eens idee dat het ook wel wat versneld wordt door sommige bestuurders. Door bijvoorbeeld terwijl men nog achteruit rijd en hem dan alvast weer in de D zet.

 

Ik heb er alweer een kleine 1200km opzitten met de gereviseerde bak en ben nog steeds DIK tevreden....

Nogmaals bedankt Eric...

 

En nog steeds graag gedaan Twan :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Van dat "helpen" weet ik alles, een klant van mij vond het nodig om met zn tandemasser in hetg weiland vast te gaan zitten en te gaan jojo-en met de bak zoals je dat met een handbak kan doen.. niet met een automaat dus.. overigens pakt ie de volgende keer gewoon de tractor..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden