Ga naar inhoud
  • 0
Log in om dit te volgen  
R-line

Lekkage aircoleiding

Vraag

Hallo allemaal,

Gisteren bij de VW dealer geweest ivm lekkage van airco vloeistof/olie. Ik bemerkte een paar dagen geleden tijdens poetswerk in de motorruimte dat er tegen de bekleding van de motorkap een soort oliestreep zat, toen ik naar beneden in de motorruimte keek zag ik in lijn met de poeli van de aircocompressor een heel oliespoor over de motor en leidingen lopen.

 

Omdat de poeli van de compressor het natst was vreesde ik dat de compressor olie lekte via de as en dit zodoende rond slingerde door de motorruimte.

 

Bij de dealer hebben ze de wagen op de brug gezet en de bodemplaat van de motorruimte verwijderd om zo goed te kunnen zien waar het nu echt lekte.

 

Het blijkt nu dat er een minuscuul gaatje zit in het rubberen gedeelte van de airco-leiding en dit spuit precies op de poelie!

 

Volgende week wordt de leiding vervangen want deze was in NL niet op voorraad, kosten Euro 575.- :x

 

Mijn vraag, komt dit vaker voor bij de Passat 1.8 TSI van bj 2010 of bij andere types en zou hier geen coulance regeling voor zijn, volgens de dealer is het gewoon pech.

 

Groetjes Alfred.

 

Het kon trouwens geen kwaad om met de lekkage door te rijden zolang je de airco niet gebruikt, het systeem schakelt zich vanzelf uit bij te lage druk. Ik heb dit specifiek nog eens bij een andere dealer nagevraagd.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Dacht dat deze compressors geen vrijloop poulie meer hadden.

Dus ik weet niet of het verstandig is om er mee door te rijden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

rubber wat ze gebruiken is niet van het hoogste kwaliteit, vandaar ook de periodieke controles op voertuigen.

Als ik dit zo lees zou ik ook denken aan een ongelukkig samenloop van omstandig heden.

Kijk of er scherpe randen in de buurt zitten, misschien door gesleten.

Zou zelfs kunnen dat het er altijd al zat alleen nu pas tot uiting komt door een keer hogere druk.

 

De slangen die wij gebruiken worden in een bad gelegd en afgedrukt met helium of waterstof (veel fijnere molecule dan de meeste koude mediums) alle lekke plekken worden er tussen uit geknipt.

 

Wat betreft het doorrijden, idd kan je even doorrijden, maar schuif het niet te lang voor je uit. Anders zou er meer problemen kunnen komen.

Als ik die monteur was geweest had ik de lage druk sensor los gehaald. Komt de compressor zeker niet meer in.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
Dacht dat deze compressors geen vrijloop poulie meer hadden.

Dus ik weet niet of het verstandig is om er mee door te rijden.

 

dat is wat theo stek ook aangaf in het verleden, maar dan is een lage druk sensor ook nutteloos als beveiliging..

maar als hij alleen mee draait en niet echt hoeft te pompen is er niet meteen schade. Compressor blijft immers gesmeerd, maar zodra dit stopt.... :censor:...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Jeminee, wat een bedrag voor een stukkie slang!! Weet niet welk deel van het bedrag in de slang en in het arbeidsloon zit maar zouden er niet goedkopere oplossingen zijn? Is het dan een slang met speciaal VW schroefdraad of zo?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Volgens mij draaien die nieuwe compressoren altijd 5% mee, dus als je ermee doorrijd sloop je hem..(of is ie inmiddels al gesloopt..)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
Jeminee, wat een bedrag voor een stukkie slang!! Weet niet welk deel van het bedrag in de slang en in het arbeidsloon zit maar zouden er niet goedkopere oplossingen zijn? Is het dan een slang met speciaal VW schroefdraad of zo?

Rubber is ook nog eens :censor: van kwaliteit.

Meen dat een auto airco aan materiaal + uren nog geen €500,00 kost.

compressor alleen kopen ze bij sanden of calsonic voor de €100,00 of lager

 

off topic

Auto airco mag gewoon lekkage hebben...

Thuis draait je koelkast langer dan 10 jaar zonder service.

Dan die auto fabrikanten met hun groene koel mediums c.q. gas willen werken voor hun imago.

Nieuwe gassen zijn per gereden km onzuiniger in brandstof door de hogere werk drukken.

Hadden ze gewoon wat meer uitgegeven aan beter materiaal, zijn er minder kosten voor de eigenaar van de auto en minder belasting voor het milieu. :angry:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
Jeminee, wat een bedrag voor een stukkie slang!! Weet niet welk deel van het bedrag in de slang en in het arbeidsloon zit maar zouden er niet goedkopere oplossingen zijn? Is het dan een slang met speciaal VW schroefdraad of zo?

 

245 euro slang

150 euro opnieuw vullen

35 euro onderzoekskosten

rest arbeidsloon.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

@Antoine..

 

Wat zou er met een koelkast gebeuren als ie de ene keer in 35 graden omgevingstemp moet werken en de volgend keer weer bij 8 graden en om de haverklap volledig uitgezet word?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Niks. Leidingen zijn van koper of alu. Compressor zit in veren dus dat is zwakste punt.

Thermostaat schakelt ook de compressor helemaal uit.. is dus anders als bij de passat.

 

Grootste reden van onderhoud is de lekkage. Olie kan ook nog eens zuur worden door vocht. Dit heb je koelkast niet. Om dat hij beter lek dicht is. Bv de ns is anti slangen als de auto ivm onderhoud..

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

In dacht dat je op een beetje auto tegenwoordig 3 jaar garantie hebt.

Dit lijkt mij niet een slijtagegevoelig onderdeel wat van de garantie is uitgesloten.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Ik week een bedrijf waar ze oem airco leidingen en slangen voor u repareren :mrgreen: en niet veel euro;s

 

zie link Leiding

 

Gr Fai

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
Jeminee, wat een bedrag voor een stukkie slang!! Weet niet welk deel van het bedrag in de slang en in het arbeidsloon zit maar zouden er niet goedkopere oplossingen zijn? Is het dan een slang met speciaal VW schroefdraad of zo?

 

245 euro slang

150 euro opnieuw vullen

35 euro onderzoekskosten

rest arbeidsloon.

 

Afgelopen maandag is hij vervangen, kreeg Kerstkorting van 15% dus dat scheelde mooi 85 Euro, was nu rond de 500 Euro kwijt.

Heeft toch nog een klein voordeeltje, ik was van plan de airco in het voorjaar een grote beurt te laten geven maar dit hebben ze nu meteen meegepakt dus dat scheelt toch weer dik 100 Euro :D

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
In dacht dat je op een beetje auto tegenwoordig 3 jaar garantie hebt.

Dit lijkt mij niet een slijtagegevoelig onderdeel wat van de garantie is uitgesloten.

 

Helaas maar twee jaar heb nog geprobeerd of het onder coulance viel maar helaas. :cry:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
Ik week een bedrijf waar ze oem airco leidingen en slangen voor u repareren :mrgreen: en niet veel euro;s

 

zie link Leiding

 

Gr Fai

 

Bedankt, die link zet ik in mijn favorieten maar hoop hem voorlopig niet nodig te hebben.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Vandaag weer dezelfde lekkage, tenminste op dezelfde plekken zit aircovloeistof, morgen maar weer naar de VW ;-(

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
Vandaag weer dezelfde lekkage, tenminste op dezelfde plekken zit aircovloeistof, morgen maar weer naar de VW ;-(

had je indicatie middel laten toevoegen dan? veel oil zit er niet in en R134a is niet vloeibaar bij deze lucht druk. Maar wat een gedoe heb je er mee zeg, suc6. en hoop dat het snel opgelost is.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Gisteren is voor de tweede maal dezelfde aircoleiding vervangen, volgens de monteur zat er in de leiding een fabricagefoutje, hij lekte behoorlijk op het punt waar het aluminiumdeel overgaat in het rubber gedeelte. Het gaf wel een mooie fel groene kleur onder mijn motorkap doordat de vloeistof op de riem terecht kwam en zodoende vrolijk door de motorruimte werd verdeeld. :lol::wink:

 

Ik hoop dat de slang nu langer heel blijft.

 

PON is trouwens met een onderzoek bezig naar die lekkage, ik heb ze namelijk een verzoek gestuurd om evt tegemoetkoming in de kosten ivm de slechte slangen, ben benieuwd wat dit gaat opleveren.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Eind goed al goed, echt niet, Maandag 28 januari gaat hij voor de derde maal terug naar VW met wederom dezelfde klacht. Ik ga ze toch maar eens vragen of er een automonteur naar kan kijken ipv de schoonmaker.

 

Ik heb de eerste keer al aangekaart dat de lekkage volgens mij uit het lager van de compressor komt en op die manier via de poelie rondgeslingerd wordt maar dat was volgens de "schoonmaker" niet het geval want het kwam uit een klein gaatje in de leiding. Ik natuurlijk allang blij want dit scheelt in de kosten.

Maar nu bij de derde maal met dezelfde klacht ga ik dus steeds meer in mijn eigen diagnose geloven, waar ik aan de ene kant niet blij van wordt omdat dit waarschijnlijk veel geld zal gaan kosten.

En hoe gaan ze er mee om als ik gelijk blijk te hebben en dus de leiding misschien helemaal niet lek is geweest, zie het maar eens te bewijzen!

 

Wordt vervolgt......

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Mocht je er niet uit komen, pb me maar, dan zetten we je auto s'avonds bij ons op het werk en gaan we er gewoon met de UV lamp overheen. spoor is gewoon traceerbaar, als het maar donker genoeg is. effe wat foto's er van schieten.

Kan je daarna bij die koekenbakkers vertellen waar het echt zit. repareren kan ik het niet, anders had ik dat ook wel gedaan. maar onze R134a boekhouding is goed gesloten :embarassed: ivm oem status of zoiets (f gassen regels en zo)

 

p.s. moet er wel indicatie middel inzitten :wink: en met een blacklight kan je het zelf ook s'avonds op sporen. maar een verwarmde hal is wat prettiger.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Nou, na 4 dagen bij de dealer en een aircospecialist zijn ze er eindelijk uit; het is wat ik de eerste keer al opperde, lekkage langs de as van de compressor, het komt dan in de poelie en die slingert het lekker rond, het eerste punt waar het dan op komt is die beruchte leiding waardoor het lijkt dat hier de lekkage zit.

Vandaag wordt er dus een nieuwe compressor geplaatst, gelukkig krijg ik 50% coulance op de gehele reparatie.

Op het vervangen van de aircoleidingen had ik in eerste instantie al 75% coulance gehad, PON ging ook een onderzoek laten doen bij de leverancier van die leidingen. Maar hier ligt het dus helemaal niet aan.

Ik hoop dat het probleem nu eindelijk opgelost is ;-)

 

#Antoine, bedankt voor het mooie aanbod, ik hou het in mijn achterhoofd mocht ik het nog eens nodig hebben.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Log in om dit te volgen  

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden