Ga naar inhoud
  • 0

koppakking???? 3B 1999


trotse mama

Vraag

Even een vraagje. Onze Passat 1,8T variant uit 1999 lekt al weer een tijdje koelvloeistof. Niet als ie stil staat maar als je er mee rijd. En dan lekt ie een boel. Als we zeker 200km in de week rijden moet je zeker 1,5 liter bijvullen.

Ik heb al een paar keer gekeken of ik ergens kon vinden waar het vandaan kwam.

Nu moest ik net onder de motorkap kijken omdat het abs lampje steeds gaat branden tijdens het rijden (tegelijk met handremlampje) heeft ie sinds de remmen achter zijn vervangen.

 

Nu zag ik net dat op het blok (achterkant aan de onderkant) dat er koelvloeistof lag, maar ook zat het motorblok onder de olie aan die kant.

Als de motor loopt hoor je wel de kleppen goed. (wel genoeg olie met alle checks)

 

Dan ga je denken wat het misschien kan zijn en ik had misschien een vermoeden van een lekke koppakking.????

 

Maar eerlijkheidshalve het is alweer een tijdje terug dat ik met auto's ben bezig geweest dus ik weet het niet meer precies.

 

Heeft iemand van jullie een idee of wat het zou kunnen zijn. helaas hebben wij niet meer zomaar een monteur die er even naar wilt kijken. Om even te kijken zitten we al zo op €40,- En een neef van een vriend van ons die jarenlang VW monteur is geweest zit nu op Ibiza dus die kan ook niet even kijken. Dus even gewoon klote!!

 

(oja nog wel handig oliekoeler en stuurhuis zijn vervangen sinds vervangen van stuurhuis verbruikt hij zoveel koelvloeistof toeval of???????

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

1 1/2 liter is best veel, is lastig om dat op afstand te beoordelen of er moet iemand op het forum zijn die hetzelfde heeft meegemaakt met een 1.8.

Wat onderzocht moet worden is o.a.

 

- rookt ie erg uit de uitlaat, van die waterdamp?

- bij warme motor, en je hebt de dop van het expansievat er af, borrelt het dan wanneer je gas geeft en komt het vloeistofpeil meteen omhoog?

- als je de bougies eruit draait, zit er dan een duidelijk kleurverschil in de bougies?

 

Tenzij je natuurlijk duidelijk lekkage kunt ontdekken aan de buitenzijde van het blok, slangen, radiator etc.

 

Je zou bij warme motor een krant er onder kunnen leggen en bij stationair draaien controleren of ie op een bepaalde plek drupt, daarnaast, maar dat heb je al gedaan, controleren of er koelvloeistof in de olie zit, je moet dan van die kleine condensdruppels op je peilstok hebben, daarnaast moet de motor ook behoorlijk blazen uit het peilstokgat of olievuldop wanneer de koppakking is doorgeslagen.

 

Succes met onderzoek!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dank jullie wel. Hij lekt duidelijk ergens koelvloeistof, maar kan niet ontdekken waar het precies vandaan komt. heb alle slangen nagekeken, maar die zaten goed en waren niet nat.

Ik heb de bougies er nog niet uitgehaald om te controleren. en ik zal nog even checken of ie blaast.

 

 

Misschien iemand ook nog een idee hoe het kan dat abs lampje en handrem lampje gaan branden tijdens het rijden? hij brand dan even en gaat dan vaak ook zo weer uit. Remvloeistof is nog voldoende.

Dit is gekomen nadat de remblokken en remschijven achter zijn vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wanneer de motor verder goed loopt en en de temperatuur niet oploopt dan zou ik het eerst in lekkage aan de buitenzijde zoeken, misschien onderzijde radiateur lekkage, voelen of ie daar droog is? Je moet de auto bijna wel op een brug of put zetten om het goed te kunnen onderzoeken.

Vwb de ABS lampje en handrem zou ik toch even terug gaan naar de monteur die het heeft vervangen, is ie niet ook aan de voorzijde bezig geweest en heeft ie iets met het draadje van de slijtage indicator gedaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kachelradiator en oliekoeler (waar oliefilter op vast zit) zijn bekende externe lekken, de koppakking van de 1.8t staat niet bekend als een mogelijk probleem. Wellicht dat een slang bij de oliekoeler niet goed is afgesloten.

 

ABS + handrem indicator light is vaak electronica module

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden