Ga naar inhoud
  • 0

Welke bandenmaat en spanning op een 3C variant?


Passat14TSI

Vraag

Op dit moment rijd ik met een 3c Variant comfortline 1.4TSI bluemotion met dynamic pakket.

Deze is geleverd met Le Mans 17x7,5J velgen met Conti SportContact3 235/45R17 banden. Deze heb ik voor altijd rond de 2.2 bar gehad en achter zo'n 2.4.

Na ongeveer 40.000km zijn de voorbanden vrijwel versleten, achter nog vrij goed. Op zich niet slecht, maar wat me opviel is dat het midden van het loopvlak veel verder gesleten is dan de buitenkant (midden nog 2mm over, buiten nog 4-5mm)

De temperatuur van de voorbanden is na een langere rit handwarm, achter nog vrij koud. (buitentemperatuur ca. 22 graden)

 

Google geeft aan dat de mogelijke oorzaken van dit slijtagepatroon een te hoge banden spanning en/of een te smalle velg zijn. Dus een mail gestuurd naar Conti met de vraag wat de correcte spanning is en of ik smallere banden moet monteren op deze velgen. Zij gaven dit antwoord:

 

-----------

De toegestane velgbreedte voor deze band is van 7,5J t/m 9j.

De band valt hierbinnen.

 

De voorgeschreven bandenspanning bij weinig belading 2,1 voor en achter.

De voorgeschreven bandenspanning bij veel belading 2,3 voor en 2,8 bar achter.

Wij adviseren de hoge bandenspanning te hanteren.

 

Er zijn meerdere factoren van invloed op deze middenslijtage w.o.

- lange tijd berijden op hoge snelheden

- veel gebruik van de trekhaak (caravan, kar).

 

Een duidelijke oorzaak is daarom niet te benoemen. Een aanpassing van de bandenmaat is in onze ogen niet noodzakelijk.

----------

 

Op zich duidelijk, maar ik blijf twijfelen. De mogelijke oorzaken die zij noemen, lijken me namelijk niet van toepassing omdat ik geen trekhaak heb en vrijwel altijd in NL rijd, dus max 120-130 km/uur. Ook is de genoemde spanning lager dan de 2.6 en 3.0 die op de tankklep staat als max. spanning.

 

Voor de nieuwe voorbanden twijfel ik om een maatje kleiner te nemen: 225/45R17 aangezien dat volgens mij de normale maat is voor een passat en de 235's extra breed zijn. De iets smallere band past dan wat beter bij de vrij smalle velg.

Zou dit het probleem verminderen / verhelpen? En gaat dat goed, als ik voor 225 en achter 235 heb tot de achterbanden ook versleten zijn?

 

En kan iemand hier een (onderbouwd) advies geven wat een goede bandenspanning is voor deze banden? Want ik ben bang dat deze veel hogere geadviseerde spanning het probleem verergert en ik dan ook de achterbanden en nieuwe voorbanden versneld kan afschrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik snap ook niet waarom ze 235 om die 17'' doen, maar 225 lijkt me beter eigenlijk...

 

Op een 235 mag je eigenlijk best wel een bandenspanning hebben van 2.8 (of ietsjes hoger zelfs), hierover kunnen andere je wel meer over vertellen. De 235 banden van onze Passat hebben een bandenspanning van 2.6 bar, maar dat wou me vader, omdat het ook in de tankklep stond, maar iets hoger kan wel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had dezelfde banden eronder zitten en rijd altijd met de spanning die in de tankklep aangegeven staat (2.3 voor en achter bij onbeladen auto) en mijn voorbanden waren bij 32000 km kaarsrecht afgesleten. Heeft de pomp die jij gebruikt geen afwijking zodat je eigenlijk altijd teveel spanning er in hebt, in het midden meer afgesleten duidt toch echt op te hoge bandenspanning.

Ik heb er nu Pirelli P7 Cinturato CI banden onder zitten, deze schijnen iets minder hard te slijten, ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Naast goed advies worden er ook wat vragen gesteld, dus wel zo netjes om daarop te antwoorden:

 

Goed advies over de bandenspanning vind ik wat lasting, maar 235 is wel de standaardmaat voor passatbanden om 17" OEM VW velgen.

Het gaat hier om de originele VW velgen genaamd Le Mans die in het dynamic pakket werden geleverd, niet om de BBS velgen met (ook) de naam Le Mans. Volgens mij worden deze inderdaad altijd met 235 uitgerust.

 

Als je smaller neemt bij een gelijke hoogte percentage (45) veranderd wel je wieldiameter en zal je snelheidsmeter en aanverwante gaan afwijken.

Dat is een van de redenen om naar 225 te gaan, want dat is volgens mij normaal bij een passat en wijkt VW nu af door 235 te monteren.

 

Ik had dezelfde banden eronder zitten en rijd altijd met de spanning die in de tankklep aangegeven staat en mijn voorbanden waren bij 32000 km kaarsrecht afgesleten. Heeft de pomp die jij gebruikt geen afwijking zodat je eigenlijk altijd teveel spanning er in hebt, in het midden meer afgesleten duidt toch echt op te hoge bandenspanning.

Ik heb er nu Pirelli P7 Cinturato CI banden onder zitten, deze schijnen iets minder hard te slijten, ben benieuwd.

 

Over de duur van 2 jaar heb ik bij allerlei pompen de spanning gemeten en lucht bijgevuld. Dus daar zal waarschijnlijk het grote gemiddelde wel werken. Maar ik weet zeker dat ik nooit de 2.6 bar van de tankklep heb gehaald, terwijl dat het advies is bij zware belading.

Heb jij alle 4 de banden tegelijk vervangen of rijd je nu met voor andere banden dan achter? En als dat zo is: Hoe bevalt dat qua weggedrag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De voorbanden heb ik vervangen door de Pirelli P7, achter waren nog pas half versleten dus die zitten er nog op, Qua wegligging merk ik geen verschil alleen lijkt het of de Pirelli's iets meer geluid maken terwijl dat volgens de testen juist minder zou moeten zijn. Tot nu toe wel tevreden over de banden. Spanning 2.3 voor en achter bij lege wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De voorbanden heb ik vervangen door de Pirelli P7, achter waren nog pas half versleten dus die zitten er nog op, Qua wegligging merk ik geen verschil alleen lijkt het of de Pirelli's iets meer geluid maken terwijl dat volgens de testen juist minder zou moeten zijn. Tot nu toe wel tevreden over de banden. Spanning 2.3 voor en achter bij lege wagen.

 

Eigenlijk hebben Pirelli's altijd al geluid gemaakt als je het mij vraagt..

 

Bij aankoop van de 3C zaten er 4 pirelli's onder, voorkant vervangen door Michelin primacy HP en het was stukken stiller.. :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden