Op dit moment rijd ik met een 3c Variant comfortline 1.4TSI bluemotion met dynamic pakket.
Deze is geleverd met Le Mans 17x7,5J velgen met Conti SportContact3 235/45R17 banden. Deze heb ik voor altijd rond de 2.2 bar gehad en achter zo'n 2.4.
Na ongeveer 40.000km zijn de voorbanden vrijwel versleten, achter nog vrij goed. Op zich niet slecht, maar wat me opviel is dat het midden van het loopvlak veel verder gesleten is dan de buitenkant (midden nog 2mm over, buiten nog 4-5mm)
De temperatuur van de voorbanden is na een langere rit handwarm, achter nog vrij koud. (buitentemperatuur ca. 22 graden)
Google geeft aan dat de mogelijke oorzaken van dit slijtagepatroon een te hoge banden spanning en/of een te smalle velg zijn. Dus een mail gestuurd naar Conti met de vraag wat de correcte spanning is en of ik smallere banden moet monteren op deze velgen. Zij gaven dit antwoord:
-----------
De toegestane velgbreedte voor deze band is van 7,5J t/m 9j.
De band valt hierbinnen.
De voorgeschreven bandenspanning bij weinig belading 2,1 voor en achter.
De voorgeschreven bandenspanning bij veel belading 2,3 voor en 2,8 bar achter.
Wij adviseren de hoge bandenspanning te hanteren.
Er zijn meerdere factoren van invloed op deze middenslijtage w.o.
- lange tijd berijden op hoge snelheden
- veel gebruik van de trekhaak (caravan, kar).
Een duidelijke oorzaak is daarom niet te benoemen. Een aanpassing van de bandenmaat is in onze ogen niet noodzakelijk.
----------
Op zich duidelijk, maar ik blijf twijfelen. De mogelijke oorzaken die zij noemen, lijken me namelijk niet van toepassing omdat ik geen trekhaak heb en vrijwel altijd in NL rijd, dus max 120-130 km/uur. Ook is de genoemde spanning lager dan de 2.6 en 3.0 die op de tankklep staat als max. spanning.
Voor de nieuwe voorbanden twijfel ik om een maatje kleiner te nemen: 225/45R17 aangezien dat volgens mij de normale maat is voor een passat en de 235's extra breed zijn. De iets smallere band past dan wat beter bij de vrij smalle velg.
Zou dit het probleem verminderen / verhelpen? En gaat dat goed, als ik voor 225 en achter 235 heb tot de achterbanden ook versleten zijn?
En kan iemand hier een (onderbouwd) advies geven wat een goede bandenspanning is voor deze banden? Want ik ben bang dat deze veel hogere geadviseerde spanning het probleem verergert en ik dan ook de achterbanden en nieuwe voorbanden versneld kan afschrijven.