Ga naar inhoud
  • 0

[Opgelost] TDI 1.9 AHU houdt in


Mischa

Vraag

Goedendag,

de afgelopen weken lijkt mijn passat uit 2000 in te houden en dan met name vanaf 100 km per uur, hij is daarna niet vooruit te branden. Geef ik bijvoorbeeld bij 120 km/u plankgas dan kunnen er 2 dingen gebeuren, ofwel schiet die na een seconde of 5 pas vooruit of hij kruipt tergend langzaam naar de 140. Nu wil het geval dat we de afgelopen 3 tanken bij de supertank getankt hebben (een goedkoop onbemand station) en het lijkt daarmee samen te hangen. De vraag is of dit ook kan of dat het wat anders is.

Ik heb voor de zekerheid de auto rijdend uitgelezen met vagcom 3.11, misschien kunnen de experts hun licht erop laten schijnen.

Log 20120708.xls

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Het verbruik is niet te hoog (gemiddeld rond de 6,4 l per 100 km). Ik zal morgen eens voelen aan de remmen op de snelweg (uiteraard eerst stoppen bij een tankstation :). Het rare is dat ik vanavond naar huis reed, op de snelweg hield hij dus in, maar hier bij huis op een binnenweg waar je 80 mag en ik stiekem 110 reed was er weer niets aan de hand en trok die goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beetje gezocht via google en kwam bij de tdiclub op een persoon die hetzelfde leek te hebben, bij hem was de egr niet afgedopt (bij de mijne ook niet) en het bleek dat het inlaatspruitstuk erg vol zat met aangekoekt roet. Kan het zijn dat dit bij mijn passat ook het geval is en dat daarom het vermogen wegvalt bij zo'n 3000 toeren in zijn 4 en 5. Is het een beetje te doen om het inlaatspruitstuk zelf schoon te maken voor iemand met nog weinig sleutelervaring (ben op zich wel handig), de enige ervaring die ik tot nu toe heb is een grote onderhoudsbeurt zelf uitvoeren bij deze passat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

spruitstuk demonteren en monteren is heel goed te doen.

ik heb laatst bij de mijne de egr klep gedemonteerd en schoongemaakt, inlaatspruitstuk is makkelijk te demonteren, ook zonder sleutelervaring.

ik heb het er zelf niet vanaf gehad omdat ik op dat moment geen nieuwe pakking bij de hand had (zondag)

volgende week is ie aan de beurt.

tip: neem een spuitbus remmenreiniger en een oude tandenborstel, egr klep heb ik na het schoonmaken afgespoeld met white spirit.

het ding glimt weer als nieuw zowel van binnen als van buiten!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

gebruik die remmenreiniger dan ALLEEN als je de hele klep eraf hebt, niet als ie er nog op zit.. de motor loopt nl een beetje te goed op remmenreiniger en dat geeft heel vervelend nagelend geluid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar de vraag is of het hieraan ligt, ik zit er liever niet aan als dat het probleem niet is. Het lijkt met willekeur voor te komen, net op de snelweg was het er weer, ik hield toen in, waarna ik weer plankgas gaf waarbij de auto naar voren stoof. Terug laten zakken naar 120 en toen was het weer terug.

De remmen zijn het niet, ik heb even gevoeld maar die zijn gewoon koel, dus lopen niet aan ofzo.

Is het zinvol om in vagcom een log te maken op de snelweg als dit voorkomt? Ik weet niet of de kenners hier er dan iets mee kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zou kunnen. Het gekke is dat het zo af en toe voorkomt. Je zou hetgeen je hebt losgenomen of in de buurt bent geweest eens kunnen nakijken.

Lucht in brandstoffilter? Luchtfilter juist? Slangaansluitingen nog goed?

Ik zou de auto inderdaad rijdend uitlezen en kijken welke waarde er veranderd als het voorkomt. luchtmassa, turbodruk en brandstofhoeveelheid bijvoorbeeld?

 

Staat ie nog goed op tijd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had op websites gelezen over het brandstoffilter vervangen, er waren 2 manieren. Het brandstoffilter vullen met diesel en daarna monteren of na het monteren de auto een aantal malen op contact zetten en pas daarna starten (heb ik zo'n 10 keer gedaan). Ik heb dus de laatste methode gedaan, kan het zijn dat hiermee lucht in het brandstofsysteem is gekomen en dat die daardoor niet goed doortrekt, wel apart dan dat het alleen in een hogere versnelling gebeurd (namelijk in zijn 4 en 5 vanaf 90 km/u).

Met op tijd bedoel je de pomptiming, zal vandaag eens kijken of ik die kan uitlezen in vagcom, heb zojuist een beschrijving van Gerrit Speek gelezen hoe dat moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

normaal gezien als je je systeem niet goed ontlucht hebt en je hebt hem aan het draaien dan is de lucht er grotendeels uit.

zou er toch nog lucht in zitten net na het starten dan moet dit er na max 5 kilometer uit zijn.

dus lucht in het susteem kun je uitsluiten als je de filter al vanaf midden juni erin hebt.

wat wel een mogelijkheid kan zijn is dat de o ringetjes van de leidingen op de filter niet goed meer zijn, maar dan zou je daar een lekkage moeten hebben.

wellicht de moeite om even te controleren.

pomptiming zou ik me nu nog niet teveel van aantrekken, tenzij je er toendertijd aan hebt gewerkt.

eerst beginnen met de simpele dingen controleren voordat je veel te ver gaat zitten denken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag nogmaals maar bezig geweest met het uitlezen, met onderstaand resultaat:

Address 01 -------------------------------------------------------

Controller: 038 906 018 FQ

Component: 1,9l R4 EDC G000SG 3104

Coding: 00002

Shop #: WSC 05311

1 Fault Found:

17656 - Injection Start Regulation: Control Deviation

P1248 - 35-10 - - - Intermittent

Readiness: N/A

 

Ik heb verder 2 logs gemaakt, eentje in zijn 3 van 1200 rpm naar 4000rpm en eentje waarin ik vanaf 110 km/u naar 125 km/u ga (harder ging die simpelweg niet).

 

Ik heb net even gekeken of er een slangetje los zit, maar zie niets los zitten. Waar zit dat slangetje op het luchfilterhuis ongeveer (bovenin of onderin). Ben wat dat betreft nogal een leek op autogebied, maar begin er wel steeds meer van te snappen.

Log 20120711 van 110 naar 130.xlsx

Log 20120711 3e versnelling naar 4000rpm.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat ik zo lees ligt het niet aan je inlaat spruitstuk.

Bij mij heeft die toen bij 420000 km voor 50 procent verstopt gezeten.

Dus toen moest hij eraf om de aanslag er uit te halen.

Oook naar de inlaat kleppen, maar daar kun je goed bij dan als het spruitstuk eraf ligt!

Maar goed! Bij mij was hij dus erg traag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik las op de site van Gerrit Speek bij de foutcode dat als eerste de krukasbout gecontroleerd moet worden (of die niet los zit), is dat goed zelf te doen, ik weet absoluut niet waar ik die bout zou moeten vinden in de motor. Iemand advies hierover. Ik wil in de loop van de ochtend de pomptiming wel checken, maar is het verstandig om ermee te rijden (ik moet de motor op bedrijfstemp hebben om de pomptiming te checken). Ik las dat de problemen niet te overzien zijn als die krukasbout losschiet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net de pomptiming uitgelezen (hels karwei om de motor warm genoeg te krijgen, ben een uur bezig geweest). Ik krijg alleen een verticale gele lijn waar die normaal volgens mij horizontaal moet zijn, onderin valt te lezen 'timing is to advanced to be plotted'. Ik heb ook nog even gekeken naar de krukasbout, ik heb de afdekplaat aan de voorkant losgehaald en zag daar de distributieriem, volgens mij is het dan een van de bouten die daar te zien zijn (zijn er 3), ik heb ze allemaal even gevoeld en geprobeerd in beweging te krijgen (erg voorzichtig), maar ze zitten volgens mij muurvast.

Ook nog even het brandstoffilter nagekeken, de slangen zitten goed vast. Ook in het filter gekeken, hoort die helemaal gevuld te zijn of niet (hij zit namelijk niet tot de rand gevuld). Andere filters zitten ook goed.

 

Ik lees nu net dat de pomptiming veel en veel te hoog staat en dat ik daarom het horizontale streepje niet zie. De pomptiming zou zo tussen de 60 en 70 moeten liggen, klopt dat? En wat zou de oorzaak kunnen zijn dat dit zo plotseling optreedt, heeft het te maken met de onderhoudsbeurt die ik zelf gedaan heb, heb ik daarin wat verkeerds gedaan?

post-16547-1423827415,9808_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren had ik die dubbele slang van het brandstoffilter eraf gehaald (die bij elkaar komen in een plastic dop en dan in het brandstoffilter gedrukt moet worden), er weer opnieuw opgezet en vervolgens liep de motor weer goed. Van en naar mijn werk (ongeveer 10 km) niets aan de hand. Rijd ik vanmorgen op de snelweg, in het begin niets aan de hand, ik zet hem op cruisecontrol en haal hem er later weer af, begint de ellende weer opnieuw!!! Zit een beetje met mijn handen in het haar. Wat kan de oorzaak zijn dat die pomptiming zo hoog is, zou dat met het brandstoffilter te maken kunnen hebben (is er eentje van bosch, net nieuw erin). De distributieriem is ongeveer 15000 km geleden vervangen, kan het zijn dat de pomptiming daarmee te maken heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hmm dat wordt lastig, onderhoudshystorie is niet geheel bekend, weet dus niet wie de d riem gemonteerd heeft. Is dit een duur geintje om te laten herstellen (neem aan dat het voor een halve leek niet zelf te doen is)? Kan het kwaad om ermee door te rijden of is het een no go. Wat ik dan wel vreemd vind is dat er ongeveer 15000 km niets aan de hand is en de auto het gisteren een aantal ritten normaal deed (tot op de snelweg), is dit mogelijk als de poptiming niet goed ingesteld is? Het heeft dus op zich niets met het brandstoffilter te maken maar met de brandstofpomp of kan het zijn dat het ventiel op het brandstoffilter lek is, toen ik daar wat aan rommelde deed hij het heel even goed?

 

Update: het ventiel bovenop het brandstoffilter vervangen maar dit was het ook niet, maandag gaat die naar een monteur, die gaat in ieder geval de pomptiming nakijken. Zal de logs voor hem uitdraaien, misschien dat hij eruit komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden