Ga naar inhoud

  • 0

noodloop bij volgas (bkp)


jeroentje78

Vraag

hallo, sinds kort gaat de auto in noodloop als ik hem op zijn staart trap,

de noodloop komt dan pas na 120 km/h ,is wel te resetten daarna! motor loop goed verder, turbootje fluit lekker.

 

verder geen schokken of inhouden

het is een 2.0 tdi (140pk) eind 2005. kmst 200000.

motorcode bkp.

 

wel af en toe een zwart pluimje uit de uitlaat.

gisteren de egr schoongemaakt. was trouwens niet erg vies, maar dit mocht niet baten

 

suggesties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 102
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Klopt het, als ik zeg dat je dan je vermogen kwijt raakt en niet harder dan ongeveer 100 kan gaan rijden? en als je em effe stil zet en daarna weer rijd dat die het goed doet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmm.. heb je em al laten uitlezen?

 

Ik ken wel iemand, die (ongeveer) hetzelfde probleem had, die was toen naar de dealer geweest en die kreeg daar te horen dat 1 van de 4 pompverstuivers niet meer goed was. (hij kreeg toen wel 100% coulance, alleen onderzoek-kosten betaal je zelf)

 

Tot 7 jaar en 200.000km heb je recht op 100% coulance (maar ze kunnen ook moeilijk doen, waardoor je het misschien niet krijgt), daarna zakt het aantal percentage coulance af, dat hangt wel van het (bouw)jaar en km stand af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor zover ik weet is het echt 200.000km.. en dat vertelde Vdub (Matthijs) me ook nog, als die kerel het verkeerd heeft, vergaat de wereld :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
hallo, sinds kort gaat de auto in noodloop als ik hem op zijn staart trap,

de noodloop komt dan pas na 120 km/h ,is wel te resetten daarna! motor loop goed verder, turbootje fluit lekker.

 

verder geen schokken of inhouden

het is een 2.0 tdi (140pk) eind 2005. kmst 200000.

motorcode bkp.

 

wel af en toe een zwart pluimje uit de uitlaat.

gisteren de egr schoongemaakt. was trouwens niet erg vies, maar dit mocht niet baten

 

suggesties?

 

Noodloop bij 120 is wel erg snel, heb met mijn BKP noodloopproblemen gehad bij 160 op de autobahn en boven de 90 met de caravan, uitlezen gaf standaard de foutcodes turbolaaddruk over- of onderschreden.

 

Je kunt dit denk ik goed oplossen door een aantal oorzaken uit te sluiten, ik denk niet de N75 klep, dit is typisch een 3b of G probleem, bij de 3C 2.0 Tdi zit deze klep geïntegreerd in het 7 kleppenblok naast de accu tegen het schutbord waar je allemaal rubberen slangetjes aan vast ziet zitten, heb van dit 7 kleppenblok nog nooit gehoord of gelezen dat ie defect ging.

 

Wat je zou kunnen doen:

1. laten uitlezen

2. eventueel de luchtmassameter vervangen, zit er een Bosch op dan is ie meestal bij deze km stand dusdanig vervuild dat ie mogelijk niet goed meer werkt, zou hem dan vervangen door een Pierburg, geeft minder snel storing.

3. onder de auto de turbo controleren, dwz kijken of het slangetje dat van het 7 klepppenblok afkomt en aan de vacuüm doos bij de turbo zit goed vastzit en niet is gescheurd. Boven die doos kun jet het stangetje voelen wat van de vacuüm membraan naar de verstelbare schoepen gaat, dit moet je een aantal malen goed heen en weer bewegen, moet wel een slag van 1 1/2 cm in zitten.

4. de G31 of laaddruk sensor in het turbo inlaatkanaal demonteren (2 kleine parkers) zit bovenop de inlaatbuis onder de EGR die je hebt schoongemaakt, deze sensor zit vaak onder de olie van de turbo inlaat, voorzichtig in een dopje wasbenzine dompelen en dan is ie zo schoon, door alle olie kan ie een verkeerde waarde aangeven aan de ECU.

 

Daarnaast kan de BKP er absoluut niet tegen wanneer de turbo, agv bijv verkoop, een aantal maanden stilstaat en ook niet tegen het rustige rijden ieder dag bijv 80/ 90 in de file naar je werk. De verstelbare schoepen gaan dan vastzitten, daarom zeker 1 maal per week met wisselende snelheden, de motor een paar keer over de 3000 toeren laten draaien.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

meestal als je bij die snelheden noodloop krijgt is je turbodrukregelgrens overschreden, je turbo levert dan een te lange tijd(lees 5-10sec) meer dan 200mbar dan gevraagd door de ECU. Dit zal vooral voorkomen als je in de hoogste versnelling rijdt en even wil doorrijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Willem, tot zover de g31 schoongemaakt.... de turbo kom ik zo 123 niet bij ( geen brug) verder is me opgevallen dat er aan de inlaatkant van de gasklep olie zit... is dit normaal? ook de ruimte waar de g36 uitkwam zat wel wat olie (geen prut) gladde olie.....

 

na maandag als hij is uitgelezen zal ik ff kijken wat eruit komt! miss LMM....

 

verder zou ik het zo snel ff nie weten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Willem, tot zover de g31 schoongemaakt.... de turbo kom ik zo 123 niet bij ( geen brug) verder is me opgevallen dat er aan de inlaatkant van de gasklep olie zit... is dit normaal? ook de ruimte waar de g36 uitkwam zat wel wat olie (geen prut) gladde olie.....

 

na maandag als hij is uitgelezen zal ik ff kijken wat eruit komt! miss LMM....

 

verder zou ik het zo snel ff nie weten

 

Er zit altijd wat olie in het inlaatkanaal wat van de turbosmering afkomstig is, hoe hoger de km stand hoe meer hij kan gaan zweten, dit is normaal, zeker bij 2 ton op de teller. Heeft te maken met de zwevende lagering van de turbo, vanwege het enorme toerental drijft die in een dikke oliefilm, loopt niet voor niks zo'n dikke olieleiding naar toe...... Het kan geen kwaad om de slangen en buis van de inlaat af en toe eens schoon te maken, uiteindelijk komt die olie in je EGR en gasklephuis en koekt daaraan. Egr kun je alleen softwarematig dicht laten zetten.

Voor de turbo moet je de beschermplaat verwijderen en heb je i.d.d. een brug of put nodig. Heb je dunne armen dan kun je proberen om via de bovenzijde het stangetje heen en weer te bewegen. Aangezien je aangeeft dat hij verder goed loopt en niet inhoudt denk dat er aan het slangetje niks mankeert en ook niet aan de afdichting van de slangen in het turbolaadcircuit.

Zoek het in verstelbare schoepen die blijven hangen en vervang eventueel als laatste je LMM omdat die toch wel weer zo'n 80-90 euro kost.

 

Je schrijft dat je de wagen net 2 weken hebt, heeft ie soms lang stil gestaan bij een handelaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Olie zit erin omdat de druk tijdens stationair aan de uitlaatzijde van de turbine hoger is dan aan de inlaatzijde. De keering dicht dan niet helemaal af en veroorzaakt de lichte oliefilm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ok thx voor alle ideeen! wacht ff maandag af tot hij uitgelezen is.... ow trouwens, ik kon idd nog rijden in noodloop..... maar erg langzaam...

de beste manier is dan om de turbo te laten reinigen..... zou dit graag zelf doen! ben niet vies van wat sleutelwerk... maar geen brug :-(

enig idee wat dit zou kosten?

 

verder heb ik ook wel eens wat gelezen over turbo-reiniger zonder demonteren.... zou dit de moeite waard zijn?

 

resume

 

-mogelijk een vervuilde turbo (schoepen vast)

-defecte druksensor (inlaat buis)

-LMM defect

-vacuumslangen

 

ergens in deze opsomming zal ik dus moeten zoeken.....

 

bvd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Willem... heb even via de bovenkant de turbo kunnen bereiken, de regelstang kon ik zeker 1,5 cm indrukken en deze veerde weer terug... dit heb ik een aantal keren gedaan. geen verandering verder mbt noodloop. heb wel de nodige olie ronde de turbo kunnen vinden....

 

verder zaten alle vacuum slangen goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Willem... heb even via de bovenkant de turbo kunnen bereiken, de regelstang kon ik zeker 1,5 cm indrukken en deze veerde weer terug... dit heb ik een aantal keren gedaan. geen verandering verder mbt noodloop. heb wel de nodige olie ronde de turbo kunnen vinden....

 

verder zaten alle vacuum slangen goed.

 

Knap dat je er van de bovenzijde bij kon komen, vwb de olie rond de turbo: moet je toch aan de onderzijde met een lamp goed bekijken, zit er ook een plasje olie op de beschermplaat onder de motor etc. Beste is om hem effe goed schoon te maken en dan na een paar honderd km te kijken of er weer veel olie aan zit, bij mij hangt er altijd wel een drup olie aan maar echt lekken nee. Laat je in ieder geval geen ander turbo aansmeren want misschien dat af en toe de schoepenverstelling blijft haken maar ze gaan niet zomaar stuk.

Belangrijk is dat je iets meer van de historie weet van deze auto, moet toch iets van bekend zijn bij verkoper of vorige eigenaar, of in het onderhoudsboekje?

Alle kinderziekten zijn misschien al een keer behandeld maar wel prettig om te weten, bijv de verstuivers, tandempomp, asje oliepompmodule (heeft ie ketting of tandwielaandrijving), stuurslotmodule al een keer vervangen etc. ondanks het feit dat dit niks met noodloop te maken heeft.

 

Wanneer ik zo'n auto kreeg zonder historie, dan ging ik in ieder geval de olie en alle filters wisselen.

 

Vwb chippen, wanneer ie 175 ipv 140 pk heeft dan zou je dat toch zeker moeten voelen bij het doortrappen.....

 

Vwb de druksensor: klopt met de 2 pieletjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden