Ga naar inhoud
  • 0

verstraler in plaats van mistlamp


Robl

Vraag

Weet iemand wat technisch het verschil is tussen een mislamp en een verstraler? Met googelen werd ik niet veel wijzer. Wordt het misschien bepaald door:

- de kleur licht?

- de reflector?

- de lens/lampglas?

- de lamp?

 

Omdat mijn auto geen mistlampen heeft en lampjes in het vooronder toch wel de boel opleuken wilde ik aanvankelijk mistlampen plaatsen. Nu is het zo dat ik zelden mistlampen gebruik. Het inbouwen is ook nog relatief duur ivm ander boordnet/lichtschakelaar.

Meer behoefte heb ik aan "groot licht". Dit gebruik ik vaak op bochtige plattelandsweggetjes. Neig er sterk naar om op de plaats van de mistlampen verstralers te monteren met een ietwat OEM uiterlijk. Voorwaarde: ze moeten in de originele kapjes passen. Aansluiten is veel gemakkelijker/voordeliger: schakelstroom aftappen van grootlicht, relaitje er tussen en branden maar 8-)

 

Sorry dat ik jullie voor het vrije weekend lastigval met mijn rare gedachtenspinsel :angel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat ik met mijn 3BG wel eens gedaan heb, is de mistlampen op de hoogste stand draaien. Geeft een hoop meer licht dan normaal, zeker aan de zijkanten. Probleem is dat het dan wel verblind, en dat de lampen eigenlijk te laag liggen om er echt ver mee te schijnen.

 

Kleur, lamp en lens hebben er volgens mij niets mee te doen, glas van mistlichten staat wel de codering "F" of "BR" in om aan te geven dat het mistlampen zijn. Reflector zal er wel mee te maken hebben, mistlicht straalt breder uit dan verstraler.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mag ik me heel misschien hardop afvragen hoe het kan dat je in een auto van 2008 geen mistlichten hebt?

Is toch al jaren verplicht?

Ook kan ik me niet voorstellen dat er auto's geleverd worden zonder... Zeker moderne passats...

 

eh.. Raphael... gaat over mistlampen voor! Deze zijn nooit verplicht geweest!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
moderne passats worden zelfs geleverd zonder elektrische ruiten achter.... dus zonder mistlichten is absoluut mogelijk...

 

Als je dan toch geld gaan investeren, probeer dan die strakke RS6 DRL's te scoren... dat maakt het wel echt af...

 

Sorry, heb nog geen aansprekende DRL's gezien :embarassed:

Gaat mij om het praktisch nut diep in de nacht 8-)

 

@Raphael: Ik vond het zelf ook erg jammer dat de mistlampen aan de voorkant er niet op zaten. Maar niet doorslaggevend bij de aankoopbeslissing

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ok, k vond die RS6's zelf wel errug chique... maar functioneel licht in een auto... Let me think...

 

Je kunt altijd nog zo'n mooie bull-bar op je passat zetten en die volknopen met flink wat "hella's".... dan heb je iig licht genoeg :D

Pics please voor op een passat :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mag ik me heel misschien hardop afvragen hoe het kan dat je in een auto van 2008 geen mistlichten hebt?

Is toch al jaren verplicht?

Ook kan ik me niet voorstellen dat er auto's geleverd worden zonder... Zeker moderne passats...

 

eh.. Raphael... gaat over mistlampen voor! Deze zijn nooit verplicht geweest!

Grappig.. hoe verzinnen ze et... ik zie tegenliggers ook graag wat eerder :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
moderne passats worden zelfs geleverd zonder elektrische ruiten achter.... dus zonder mistlichten is absoluut mogelijk...

 

Als je dan toch geld gaan investeren, probeer dan die strakke RS6 DRL's te scoren... dat maakt het wel echt af...

Lol. Ok, et blijven natuurlijk middenklassers... maar dat zelfs nu nog elektrische ramen en mistlichten een optie zijn is eigenlijk te gek voor woorden...

 

RS6 DRL's zouden wel ontzettend mooi zijn, maar ik vraag me af of dat wel een goeie lichtopbrengst heeft?

Zoals je zelf al zei: Hella lampen :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Om dan even on-topic te komen : verstralers (het spreekt voor zichzelf) hebben een tamelijk smalle lichtbundel die ver rijkt, waar mistlampen een brede bundel hebben. Mistlampen staan ook laag gemonteerd, zodat er niet 'op' de mist geschenen wordt, maar er onderdoor.

Verstralers darentegen staan hoog gemonteerd, hoe hoger ze staan, hoe verder ze schijnen. In praktijk (en volgens de wet als je ze gelijk met het grootlicht laat schakelen) dienen ze één lichtbron te vormen samen met het grootlicht. Dus ze moeten direct naast de koplamp gemonteerd zijn...

 

@Raphael : Je kan er gerust van zijn dat de S6 DRL's een goeie lichtopbrengst hebben...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ze gemonteerd met een dergelijk setje en een aparte zekering in de zekering kast (contact geschakeld) en dan de schakelaar onder het rolluikbakje in de middenconsole

http://www.autostyle.nl/ac-sj811.html#

 

Dan ben je naast de mistlampen en roosters alleen wat tijd kwijt voor inbouwen, maar ben je geen bak geld armer

 

Kan ik ze ook aandoen wanneer ik wil 8-) dus ook zonder andere verlichting

Heb graag iets oem maar wel net anders als de rest :)

 

mij is door een elektronica kenner verteld dat schakelen met grootlicht en canbus ECHT problemen gaat geven op het canbus systeem

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja, jij je zin... maar verstralers onder de bumpers hebben echt geen zin... trouwens waarschijnlijk krijg je hierdoor afkeur bij technische kontrole, aangezien je geen grootlicht mag voeren zonder andere verlichting (vooral achter dan).

Bij halogeen licht komt helemaal geen canbus aan te pas...

 

Je kan beter investeren in 100 watt lampen om in je grootlicht te zetten... daar heb je waarschijnlijk meer plezier van.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb ze gemonteerd met een dergelijk setje en een aparte zekering in de zekering kast (contact geschakeld) en dan de schakelaar onder het rolluikbakje in de middenconsole

http://www.autostyle.nl/ac-sj811.html#

Hallo Sander, wat heb jij precies gemonteerd? Dat is me niet helemaal duidelijk.

 

@Andre: prima input. Dat van plek van plaatsing van verstralers is iets om overna te denken. Wetgeving is ook een punt maar dat hoeft geen afkeur te zijn als de extra verlichting demontabel is voor de APK lijkt mij.

 

De kapjes voor de "mistlampen" heb ik vandaag al even bij http://www.vwwinkel.nl opgepikt.

 

edit:

in een brochure van Hella kwam ik de volgende info tegen. Er is niet vermeld of dit voor een bepaald land of voor de EU geldt.

post-2824-1423826830,3895_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de originel mistlampen in de originele grilles gemoteerd.

Alleen zitten de mistlampen niet via de lichtschakelaar maar via een aparte schakelaar.

en ja voor de apk mag het niet (haal ik de lampen er even uit en zet de dichte kapjes erop en ook usa knippers uit)

 

Kun je zo ongestraft 100 watt lampen in je groot licht zetten, of rook je dan de kabels op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De normale 55 watt lampen gebruiken een kleine 5A (12 x 4.5 = 54) , 100 watt lampen gebruiken 8 ampere (12 x 8 = 96)... En aangezien je niet de hele tijd met grootlicht rijdt zal dat geen schade geven. Wat wel zou kunnen is dat het boordnet het grootlicht afschakelt wegens groter stroomverbruik, wat misschien aanzien wordt als een kortsluiting...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En wat nou als je veel in het buitenland rijdt 's nachts? (en dus uren achter elkaar grootlicht aan hebt staan)

Gaat dan nog hetzelfde op?

En.. hoeveel meer licht zou het geven?

 

Sorry voor de vragen in je topic Robi. Zou je niet ook je lichtschakelaar kunnen vervangen voor eentje met mistlicht functie? Dat je gewoon je verstralers aanzet via de mistlicht schakelaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kabel voor dimlicht is 1.5mm², kabels voor grootlicht en mistlicht is 1.0 mm²

 

Voor de theoriemannen en wetenschappers onder ons :

 

De diameter van een elektrische kabel wordt gekozen op basis van

• De hoeveelheid vermogen (Kw) of stroom (A)

• De lengte van de kabel;

 

Wet Pouillet: de weerstand van een geleider is recht evenredig met

• soortelijke weerstand

• lengte

• omgekeerd evenredig met de draaddoorsnede

R(Ω) : ρ(Ωmm²/m) x L(m) / A

 

Joule-effect: het opwarmen van een geleider als er stroom doorvloeit

• Tijd van de stroomdoorgang

• Het kwadraat van de stroomsterkte

• Een waarde van weerstand

Q(joules) = R (Ω).I²(A).t(s) Q (joule) = R (Ω). I ² (A). T (s)

 

In praktijk komt het er op neer dat we voor een stroom van 10 Amp een draadsectie van 1.5 mm gebruiken, tot een lengte van +/- 30 m. max.

 

Aangezien we hier een lengte van +/- 2 meter hebben, de stroom iets lager ligt kunnen we zeggen dat 1 mm genoeg is, maar wel op de grens... Als je uren aan een stuk met grootlicht zou rijden zou je inderdaad een opwarming van de kabel kunnen hebben...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik het hierboven weergegeven schema interpreteer, dan zou je maximaal 4 stuks groot licht mogen hebben.

 

Groot licht gebruik ik niet dagelijks maar in de nacht zonder tegenliggers. Of om een lichtsignaal te geven. Zou mij geen situatie kunnen voorstellen waarbij ik de lichtopbrengst zou willen dimmen door "slechts" de twee standaard aanwezige groot licht te gebruiken.

Dus schakelen met een relais via het groot licht is de eenvoudigste optie.

 

@Andre: bedankt voor je advies ten aanzien van de bedrading.

 

Heb al iets gevonden wat zo ongeveer in de kap past (kwa maat): de FF 50 8-)

post-2824-1423826831,2176_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de lampen zijn binnen

relais, H3-pitten en zekeringshouder zijn besteld (zag dat er tegenwoordig ook 100W H3-pitten zijn...........................)

 

Wat zijn tegenwoordig de officiele kleuren voor bedrading? :embarassed:

 

"vroeger" was het het bij 12V rood en zwart,

bij 220V bruin, blauw, zwart en geel/groen

 

dacht me te herinneren ook steeds meer bruin in de auto te zien

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bruin massa, of een combinatie met bruin. Bruin, bruin-wit, bruin-zwart, bruin-geel, bruin-blauw, bruin-grijs... allemaal gebruikt in de passat als massa.

Rood zit voor 12V, rood-wit en rood-zwart zijn ook veel gebruikte kleuren voor geschakeld en niet geschakeld plus...

Mistlampen is wit/geel.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kan beter investeren in 100 watt lampen om in je grootlicht te zetten... daar heb je waarschijnlijk meer plezier van.

 

grtz, dre

 

Kan dat Dreke, wordt dat niet te heet, lijkt me wel wat, weet je toevallig waar ze die verkopen.

Ga even Googelen.

 

Groetjes Theo

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden