Ga naar inhoud
  • 0

Fluiten van de Turbo


Ramy

Vraag

Hi lezers,

 

De auto die ik nu een week heb, laat wel heel duidelijk het fluiten van de turbo horen.

Merk niet echt vermogensverlies, maar het fluiten is er wel als je het gaspedaal intrapt...

Horend her en der is het fluiten niet goed ... en dat hij juist defect is of aan het gaan is ...

Wie o wie weet hier meer van ...

 

Thanks !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Horend her en der is het fluiten niet goed

 

gras is groen, water is nat, turbo's fluiten, weet niet waar het her en der staat maar volgens mij is dit niet van toepassing voor 1.8t, deze (kunnen) fluiten, met name bij belasting. Verwar fluiten niet met schrapen, dus dat de compressor tegen het huis aanschuurt. Dit klinkt meer in de richting van nagels over een schoolbord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wellicht dat ik me onnodig zorgen maak over wat ik hoor en lees (internet forums) over turbo's die gieren en huilen ... en dat er eigenlijk niks aan de hand is.

Mijn vorige auto's waaronder een Golf 4 1.8T had geen hoorbare turbo en mijn leaseauto een Golf 1.4TSI ook niet ...

Bij de Passat valt het juist op, net het geluid wat je hoort als je de motor over je boxen hoort...

Bij hoge snelheden valt het wel weg, het maakt geen schrapend geluid, gelukkig niet...

 

Morgen maak ik wat meer kilometers, en dan is de auto warmer dan de kleine stukjes in de stad.

Ik laat dan meer weten ....

 

p.s. kan het zijn dat de buizen/slangen van de turbo 'verstopt' zijn door het fenomeen oil pressure low probleem?

Dat ze volzitten met aangekoekte olie of iets anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mare... je Turbo fluit altijd iets meer, als je motor heel koud is... Das normaal. Als hij na 20km nog hard fluit, is denk ergens iets lek of verstopt...

 

Hijfluit nog best na een rit van 30 km (binnenwegen/snelweg) ....het is niet een irritante fluit,maar een zeer hoorbare ...

Wat zou er verstopt kunnen zijn?....of is het inderdaad zo dat hij aan het overlijden is?

 

Ik heb zoals al eerder vermeld 3 jaar lang een Golf 4 1.8T gereden, en mij is die turbo fluit nooit opgevallen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is hij misschien ook gechipt en een hogere turbodruk ?

Ik heb meerdere Passat's TDI gehad en daarbij verschilde het fluiten van de turbo ook. De één floot behoorlijk hard nadat hij een keer de caravan naar zuid Frankrijk heeft moeten sleuren (en dus ongewoon hard gewerkt heeft). Na chippen werd dat nog 3x zo hard. Ik vond het altijd erg mooi, zo'n fluitje onder de kap. Heb er trouwens ruim een ton mee gereden zonder problemen tot ik hem inruilde. Ik moet zeggen dat ik het bij mijn laatste TDI toch wel een beetje mis :-)

Daarbij kan ik me voorstellen dat als je een fluitende turbo hebt, je dit bij een benzinemotor wat duidelijker nog kan horen dan bij een diesel omdat die natuurlijk wat luidruchtiger zijn van zichzelf al dus het geluid meer overstemmen.

 

Ik zou me er geen zorgen om maken en lekker van genieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@gurby & Meestalmartijn ,

 

Mijn auto is niet gechipt, en merk ook geen vermogensverlies ... kennelijk is het gewoon normaal.

Is en was het fluiten bij jullie net of er een stofzuiger in de motorruimte lag? .... want als meerdere hetzelfde geluidje hebben (gehad) en

er meerdere kilometers zonder problemen mee hebben gereden dan stel het mij gerust ...

Thanks ... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hai allemaal,

 

Hierbij een video waarin je de turbo hoort in mijn Passat 1.8T Automaat uit 2001.

 

Graag jullie commentaar of de stofzuiger/fluitketel geluid normaal of juist niet normaal is ....

 

- Niet gechipped

- Geen open/sport filter

- Rij niet met ramen open op het moment van filmen

- Geen vermogensverlies

- Na warmrijden is het zelfde geluid hoorbaar

- Auto is onlangs in de garage geweest mbt oliezeef waardoor bovenkant motor geen olie kreeg

- Auto heeft inmiddels 208000 km gereden

 

Zie jullie reacties graag tegemoet thanks !

 

http://s1090.photobucket.com/albums/i368/xsaclee/Passat%20Turbo%20Whistle/?action=view&current=Video0004.mp4

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb filmpje afgespeeld , en moet zeggen dat ik zulk gefluit, bij deze rijstijl zoals op het filmpje, niet hoor. :|

wel ietsies als ik bv op de grote weg zit (onbelast) en het pedaal ff lekker in trap (wat niet vaak voor komt :lol: )

En die van mij is ook niet gechipt. is een AWT standaard 150pk handgeschakeld.

(ps: wel jammer dat je niet echt goed de toerenteller/snelheidsmeter kunt zien)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn 1.8T automaat fluit ook wel maar niet constant zoals bij jou heb ik het idee, maar is het gefluit wel meteen over als je bijvoorbeeld opgetrokken heb en een constante snelheid rij want dat zien of hoor ik niet in je filmpje. Mijne is wel gechipt trouwens is wel een aanrader want standaart is deze auto in combinatie met automaat echt geen strepentrekker, en dan wel! :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zou ff afwachten wat meerdere met een 1.8T zeggen. Wel zou ik de volgende keren eerst je motor op 90 graden laten komen, voordat je goed gas geeft;)

 

Hoi

@ all reacties :

 

Het geluid wat te horen is, hoor je ook als hij warmer is ...

Wat me ook opviel vandaag is dat de temperatuurmeter na een afstand van 40 km tussen de 70 en 90 graden ligt.

Blijft hangen op 80 graden, en heb hem niet op de 90 zien komen!

 

Ik zal binnenkort een andere filmpje schieten, met constante snelheid, want op hoge snelheden hoor ik de turbo wat minder wegens rolgeluid van de banden, wind en de motor ... maar hij blijft stofzuigen !

 

Ik heb echt het gevoel dat de turbo binnenkort ermee ophoudt, en wat de schade aan de motor wordt als ik aan het rijden ben....is er wellicht iemand in de buurt van Almere die een adresje weet (buiten het bedrijf in amersfoort om) die de turbo kan nakijken/reviseren/vervangen?

 

Voorkomen is beter dan genezen.... :?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nieuwe video gemaakt met een warme motor en in verschillende snelheden ... het fluiten lijkt minder op het filmpje maar in werkelijkheid is het wat harder.

 

Ben er inmiddels wel al aan gewend, maar ben huiverig om straks richting Oostenrijk te gaan met de fluitketel.

 

Wat ik me afvraag is dat de een zegt dat het meevalt en zo hoort, en de ander zegt dat het bijna einde verhaal kan zijn ...

 

Als er hier meer 1.8T eigenaars zijn en zij horen ook hun turbo fluiten, dan weet ik dat ik niet de enige ben ....

 

http://s1090.photobucket.com/albums/i36 ... eo0005.mp4

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Fluiten krijg je ook (meer) bij een minieme imperfectie op een compressorschoep, als dit altijd al geweest is en de motor geeft een goede response lijkt me het geen probleem. Adhv de km-stand zou je natuurlijk altijd kunnen overwegen om de turbo preventief te vervangen maar zolang er niks echt stuk is zou ik dat iig niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een kapotte turbo klinkt heel anders hoor,ik zou me hier geen zorgen om maken.

Als je turbo de geest gaat geven klinkt dat echt heel anders en ik weet hoe een turbo die ploft klinkt hoor.

Ik zou hier heel europa mee door durven rijden.

Die van mij plofte net toen ik de beneluxtunnel inreed en stoppen was geen optie dus gas erop en de tunnel door.

Het was toen wel erg blauw achter me moet ik zeggen maar het kwaad was al geschied en ik wilde niet om 4 uur in de middag de tunnel uit gesleept worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden