Ga naar inhoud
  • 0

[3BG 1.8T] Hoog verbruik, fueltrim op +25% en haperen.


bbart

Vraag

Rij nu al een tijdje met deze passat en heb al wat mods doorgevoerd.

 

Ondanks dat hij 'lekker' aan voelt is hij zeker niet snel.

Wil hem daarom ook nog laten chippen, maar dan moet hij wel eerst tiptop in order zijn.

 

Heb daarom een tijd geleden al een AutoRX behandeling gestart om eventuele vervuiling in het blok op te lossen.

Daarnaast heb ik al enkele 'preventieve' mods doorgevoerd zoals een Catdelete en Milltek uitlaat incl. downpipe.

Ook heb ik afgelopen week een K&N inlegfilter geplaatst voor een verbeterde ademing van de motor.

Een nieuwe 710N DV ligt ook al klaar, deze wil ik voor het chippen ook nog monteren.

 

Zaterdag eindelijk eens tijd gevonden om een stukje te gaan rijden waarbij ik wat logs kon uitvoeren.

Zie onderstaande afbeeldingen voor de resultaten, heb diverse malen op LPG en Benzine getest, gelijkwaardige resultaten.

 

Op LPG:

image.php?album_id=1379&image_id=8995&mode=thumbnail

 

Op Benzine:

image.php?album_id=1379&image_id=8994&mode=thumbnail

 

Als ik de getallen bekijk en andere resultaten op de site bekijk dan denk ik dat de mijnne erg achter blijven t.o.v. nieuw maar correct me if i'm wrong voordat ik onnodig geld verspil aan een nieuwe LMM.

 

Ik heb er niet aan gedacht om ook de N75 mee te nemen in de log, kan deze ook van invloed zijn?

 

Na het loggen heb ik eens de LMM gedemonteerd, zie ook onderstaande foto.

Ziet er niet echt fraai meer uit en ik vermoed dan ook dat het de eerste nog is (nu 200dkm oud dus) of is de levensduur bij een 3BG beter dan bij een 3B ?

image.php?album_id=1379&image_id=8996&mode=thumbnail

 

Als iemand iets ziet aan de resultaten of nog andere ideeen heeft hoor ik het graag.

 

Gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

had ergens iets van 4000 rpm gelezen dacht ik.... maar later bedacht ik me ook dat dat natuurlijk voor diesel was.

 

zal het vandeweek ook eens proberen tot in de begrenzer, zou hij dan wel tot 120 gaan?

 

bij gechipte zag ik wel veel indrukwekkendere getallen, maar dat is natuulijk ook te danken aan het chippen... :P

maar ik zou verwachten dat hij met een catdelete, miltek uitlaat en K&N filter toch wel iets boven de 150pk zou komen

maar misschien haalt hij door deze mods dan wel weer de 150 pk van origineel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hij haalt bij 4700 toeren al 145pk, die laatste paar komen er ook wel bij als je 5500-6500rpm draait.

 

Ik schat als ik een goede uitdraai bekijk denk ik dat het er ong zo uitziet bij jou tot ca 6500rpm:

Knipsel.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk de bootankers (19 inch alu's), zet er maar eens orginele steelies op.

De foto van de LMM is niet de echte sensor, deze zit geheel onderaan in de behuizing vd sensor.

 

Probeer ook te loggen met max. 2 engine blocks (002 en 115), daardoor krijg je meer meetwaarden tot minimaal 6000 toeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb toevallig vorig weekend de winterbanden er al onder gelegd, dus de logs zijn met std. 15" staalvelgen gemaakt.

 

op de foto van de LMM zie je inderdaad niet goed het binnenwerk maar dat kreeg ik niet gefocussed met de telefoon.

er zit daar namelijk ook een soort van groene aanslag op, lijkt een beetje op koper uitslag??

 

ik zal mijn huiswerk qua loggen deze week nog eens doen en dan met minder blocks en meer toeren :embarassed:

ik was aan het klikken door al die blokken en dacht dat ik relatie moest aantonen tussen turbodruk sensoren e.d.

maar het viel mij ook al op dat er kleine tijdverschillen zitten tussen de waarden van de verschillende meetblokken

 

kan dus beter meerdere runs maken met minder blokken begrijp ik hier uit. :idea:

 

kijkende naar de grafiek van Matthijs lijkt het er inderdaad op als ik door zou gaan met optrekken dat de piek aadig bij de normale waarden uit zou moeten komen.

 

zal eens kijken wanneer ik hier een gaatje kan vinden deze week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben bang dat er nu toch echt meer aan de hand is.

 

M'n vrouw klaagde dat de auto af sloeg op lpg en af en toe stotterde.

 

Met vagcom uitgelezen en er stond onder andere een melding over een temp zender of thermostaat.

Helaas drukte ik op wissen.... dus het exacte nummer weet ik niet.

 

Er stond ook een melding 17536 - P1128-35-00

Deze kwam wel al snel terug na een stukje rijden, de foutmelding van de temp. zender niet.

 

heb zojuist in totaal circa 45km gereden maar de koelvloeistof temp bleef volgens de meter en ook meas.blocks rond 54~57 graden hangen. wat natuurlijk nooit kan kloppen want zo koud is het natuurlijk ook nog niet nu.... :shock:

 

verder hort en stoot de auto op lpg, soort van misfires, op benzine direct weg en na terugschakelen op lpg is het er weer.

heb voor de zekerheid de bougies alle 4 gewisseld voor de oude (er zitten net nieuwe platinums in) en viel me direct op dat de bougies pikzwart waren veel te rijk of inderdaad flink misfires. kan dat bij lpg ook komen door een te rijk mengsel of niet?

 

als ik de melding P1128 intik dan kom ik toch weer bij de LMM uit.... dus kan het het daar toch misschien niet aan liggen?

of is het gewoon een simpele temp. zender die nu (letterlijk) roet in het eten gooit... :(

 

**

meas.block voor O2 sensor geeft 25% aan en een korte run naar 6000 rpm geeft op de MAF 127 g/s aan.

die 127 zou betekenen dat de MAF het toch nog redelijk doet??

en die 25% is dus een meting dat het mengsel veel te arm is, wie heeft het nu mis de lambdasensor of de LMM ??

morgen toch maar eens gaan speuren met de remmenreiniger naar een vacuumlek :?:

benz run 7-11-201.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zit een beetje te filosoferen op weg naar t werk (met de fiets)

Bougies pikzwart en op de oprit een zwarte plek alsof er een grote diesel heeft staan pruttelen..... mengsel is dus overduidelijk veel te rijk.

 

Kan het zijn dat door de koolstof aanslag op de bougies de misfires op lpg krijg?

Dan moet de cpu toch ergens een fout signaal krijgen van temp sensor lambda of lmm??

Temp sensor is paar euro die kan ik zo vervangen is ook niet veel werk volgens mij, maar later op de oprit ging de meter wel omhoog dus dan zou het hooguit de thermostaat zijn maar de auto liep toen ook nog steeds slecht.

 

LMM en lambda sensor(s) zijn vrij kostbaar om ff zinloos te vervangen maar zo rijden schiet ook niet op....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Eerst de temp sensor vervangen, deze geeft duidelijk een verkeerd signaal.

 

De melding 17536 gaat over een te arm mengsel, dit strookt niet met de zwarte bougies, dit kan eventueel een versleten LMM zijn maar ik zou eerst de sensor vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ok, de temp sensor was dus niet stuk..... :(

(m'n handen nu overigens wel...)

 

auto leek goed te starten op benzine, maar na overschakelen op gas toch weer stotteren,

 

ook de error van te arm mengsel bleef terug komen en verbruik is juist veel hoger dan normaal.

 

ben toch maar stukje gaan rijden op benzine om de boel beetje schoon te rijden.

op benzine namelijk geen misfires, maar benzine is ook minder critisch dan lpg.

 

na wissen van de storing is de enige code die hij geeft 17704 P1296.

de sensor kan ik nu dus uitsluiten, en de thermostaat volgens mij ook want rijdend blijft de temp op circa 50~55 graden maar stilstaand meerdere minuten met draaiende motor na de testrit van 30 minuten loopt de temp ook niet hoger op dan 60 graden. bij een defecte thermostaat moet hij stilstaand dan toch wel stijgen?

Kan het zijn dat het veel te rijke mengsel de verbranding dusdaing koelt dat de motor niet meer warm genoeg wordt??

 

wat zullen we morgen gaan vervangen :?: dan toch maar de LMM of zou er toch iets anders boosdoener kunnen zijn en zijn alle overige klachten alleen maar bij effecten? wie heeft er een glazen bol en kan mij helpen :idea:

 

#########

weet overigens niet of het ontkoppelen van de LMM alleen bij diesel werkt, maar bij mij gaat de auto er op benzine enorm van 'zagen' en heb ook lpg geprobeerd maar daar is het wederom alleen maar erger bij en ook voelt het als misfires.

wel opvallend is dat bij alle metingen de misfires zich grotendeels op cilinder 1 bevinden.

heb de bougies en bobines verwisseld zodat allen een nieuwe combi vormden maat misfires (op lpg) bleven op cilinder 1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mmmm, vandaag de vrouw weer op benzine naar het werk gereden. Zo eigenwijs als ze is op de terugweg toch naar lpg geschakeld, en warempel loopt weer als een zonnetje.....

 

Grrrrr... zul je altijd zien.

 

Heb gisteren nog uitvoerig met remmenreiniger zitten zoeken naar een vacuumlek , misschien heb ik ook ergens een elektrisch contact gereinigd wat slecht was geworden ??

 

Dadelijk toch maar eens diverse meewaarde blokken controleren dan heb ik een referntie voor als het weer terug komt. Wordt nu toch lastig zoeken naar een storing die er niet is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja maar hij bleef gisteren na het vervangen van de temp sensor even goed op koud staan.

een temp.sensor hoeft toch niet in te lopen oid... :?

of er moet net een luchtbel hebben gezeten die niet weg wou... dat kan natuurlijk wel ja :roll:

 

ik ga nu in ieder geval weer even loggen, lekker buiten in de kou... toch maar eens de garage opruimen :angel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk dat toch echt de thermostaat stuk is, temp loopt echt niet hoger op dan 57 graden.

Heb zojuist 25km gereden incl 15km snelweg 120km/h, daarna 5 minuten op de oprit laten nadraaien en daardoor ging de temp van 54 naar 57 graden... da's toch niet goed?

 

Ik verdenk nu eigenlijk meer de lambda sensor, mede omdat ik ook geen melding meer krijg voor mijn 'defecte' katalysator (die dus veilig in de garage ligt) die melding had ik er al maanden in staan en bleef na een reset natuurlijk terug komen. maar die is nu weg dus zou dat de lambdasensor verdacht maken, of moet voor deze melding de motor op temperatuur zijn?

 

Bij het bladeren door de verschillende measuring blocks kwam ik ook bij een pagina waar wat meer O2 gegevens stonden van PreCat en PostCat. Wat moeten deze waarde normaal zijn? in block 41 staat ook geen waarde bij PreC O2 resist, bij PostC geeft hij 0.1kOhm. In block 31 geeft hij ook konstant rond de 0.9 aan terwijl 1.0 verwacht wordt? Alleen bij remmen op de motor ging de waarde flink omhoog 1,4 of zo om daarna snel weer naar 0.9 te gaan stationair.

Groep 33 schommelt tussen -2 en -11 dat was volgens mij vandeweek plus of min 25 en gaf toen die foutmelding.

 

Een foutief lambda signaal geeft volgens mijn (beperkte) kennis eerder storing op LPG dan op Benzine dus het horten en stoten op LPG kan daardoor misschien wel verklaart worden?

 

Morgen sowieso maar een thermostaat bestellen, leuk klusje op een motor waar ook nog LPG injectors en bekabeling/slangen op zitten volgens mij....

 

ik heb diverse foto's geschoten van verschillende blokken dus als iemand andere waardes wil weten heb ik ze misschien ook op de foto en anders ga ik weer loggen. Thx.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even deze monoloog afronden.

 

Heb afgelopen zaterdag ook nog de thermostaat vervangen omdat de auto niet echt warm wilde worden.

dat is dus direct opgelost hierdoor.

 

de auto heeft niet meer gestotterd/gebokt sinds vorige week, dus misschien was er toch een verband...

denk overigens wel dat ik de auto heb gekocht met een defecte thermostaat en door de kou heb ik het nu pas gemerkt.

 

binnenkort toch maar eens de tweede 02 sensor er uit laten schrijven, en dan direct maar wat pk's en Nm's er bij ;o)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooi dat het is opgelost, ik dacht zelf niet eerst aan de thermostaat gezien de lage temps, had niet gedacht dat het radiatorcircuit in staat zou zijn om zo goed te koelen. Wat zijn de temps nu dan? En waarom de 2de sensor eruit laten schrijven, wat win je hiermee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik hoop ook dat het niet meer terug komt, maar ik zie zelf nog niet echt het logische verband zo plotseling.

maar misschien is de temperatuur nu net laag genoeg geworden om problemen te geven en de motor (veel) te lang te rijk te laten lopen en hierdoor de lambda sensor te veel te vervuilen met als gevolg allerlei rare problemen...

 

de tweede sensor heeft geen nut behalve het controleren van de werking van de kat. en die zit er niet onder..... dus geeft hij alleen maar rare storingenen die wellicht andere (echte) problemen verhullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Even deze monoloog afronden.

 

Heb afgelopen zaterdag ook nog de thermostaat vervangen omdat de auto niet echt warm wilde worden.

dat is dus direct opgelost hierdoor.

 

Heb je hier misschien ook nog foto's van gemaakt ? of valt het mee om de thermostaat te vervangen?

Die van mij moet ik ook nog vervangen.

 

Gr Raymond

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Deze oude koe maar eens uit de sloot halen, volgens mij is nu mijn LMM inmiddels wel versleten...

Auto loopt veel te rijk (verbruik op benz en LPG is fors) en 'zaagt' bij stationair waarbij de LPG damp echt uit de uitlaat komt.....

 

Heb straks ff onder het rijden gelogd met de laptop terwijl de vrouw stuurde (we moesten toch naar een verjaardag) en als ik de waarden nu vergelijk met de oude run die ik hier gepost heb is deze echt veel minder geworden.

 

waar kan ik t beste nu terecht voor een bosch exchange LMM ?

via de dealer of toch via de autoonderdelenboer? of toch ebay.de , zag ze daar al rond de 100 euro thuisbezorgd zonder dat ik de oude moet inleveren.

 

heb hier dan nu inmiddels dadelijk twee versleten LMM's liggen, brengen dien ook nog ergens statiegeld op?

Bosch moet toch ergens de lege behuizingen vandaan halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vaak is de LMM bij vw dealer & auto onderdelen zaak ruilsysteem dus je lever je oude in

zo niet dan zijn de prijzen wat hogen zo 50 a 80 euro verschil extra.

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nieuwe LMM zit er in, maar de situatie is niet verbeterd.

Heb de bougies er uit gehad, deze keken donker en wat vervuild maar dat is natuurlijk logisch door veel te rijk rijden.

Ook zat er wat olie bij de bougies, denk dat de kleppemdekselpakking wat lekt.

 

Heb net flink wat gereden en logs gemaakt, LMM piekt nu door naar 137 dus denk dat dat wel goed is, echter bij 4500 en 5000 hevig schokken van de motor bij het accelereren net alsof de bougies overslaan. Gas vastgehouden en hij trok toch door naar 6500. Ook 200 km/h lukte nog.

 

Ergens denk ik dat er toch iets is met een temperatuursensor, want overschakelen van benz naar gas gaat onder het rijden met warme motor niet direct maar met 30 sec. Vertraging of zo, net als bij een koude start. Vagcom geeft echter netjes 90~92 graden aan, of is dit van een andere sensor?

 

Heb de sensor achter het blok al eens eerder vervangen, hielp toen niet bleek de thermostaat te zijn toen.

 

Wie heeft er raad?

 

Laptop is ook al op tilt... Zal dadelijk nog eens proberen de logs er uit te krijgen dan post ik die ook.

 

LMM test op benzine:

1 nieuwe lmm losse log benzine.xlsx

 

Lambda verloop tijdens stukje rijden:

2 test lambda waardes tijdens rit.xlsx

 

LMM op gas incl. turbodruk controle:

3 lmm op gas en turbodruk.xlsx

 

N75 onder rijden, diverse belasting:

4 n75 en knocksensors tijdens rit.xlsx

 

Controlemeting gisteren met de oude (defecte/versleten?) sensor:

5 oude LMM -13-4-2014.xls

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

bij die 1e log lijkt het alsof je je gas even iets loslaat bij 5300rpm

 

en waarom maak je bij elke rit weer van andere mwb gebruik.

 

Als je er 1 op gas van bijv 2 en 115, waarom dan niet ook 2 en 115 op benzine?

 

wat zijn de waardes van je fuel trims bij op contact? Geen foutcodes wissen ervoor.. mwb 32

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden