Ga naar inhoud
  • 0

[3BG 1.8T] Hoog verbruik, fueltrim op +25% en haperen.


bbart

Vraag

Rij nu al een tijdje met deze passat en heb al wat mods doorgevoerd.

 

Ondanks dat hij 'lekker' aan voelt is hij zeker niet snel.

Wil hem daarom ook nog laten chippen, maar dan moet hij wel eerst tiptop in order zijn.

 

Heb daarom een tijd geleden al een AutoRX behandeling gestart om eventuele vervuiling in het blok op te lossen.

Daarnaast heb ik al enkele 'preventieve' mods doorgevoerd zoals een Catdelete en Milltek uitlaat incl. downpipe.

Ook heb ik afgelopen week een K&N inlegfilter geplaatst voor een verbeterde ademing van de motor.

Een nieuwe 710N DV ligt ook al klaar, deze wil ik voor het chippen ook nog monteren.

 

Zaterdag eindelijk eens tijd gevonden om een stukje te gaan rijden waarbij ik wat logs kon uitvoeren.

Zie onderstaande afbeeldingen voor de resultaten, heb diverse malen op LPG en Benzine getest, gelijkwaardige resultaten.

 

Op LPG:

image.php?album_id=1379&image_id=8995&mode=thumbnail

 

Op Benzine:

image.php?album_id=1379&image_id=8994&mode=thumbnail

 

Als ik de getallen bekijk en andere resultaten op de site bekijk dan denk ik dat de mijnne erg achter blijven t.o.v. nieuw maar correct me if i'm wrong voordat ik onnodig geld verspil aan een nieuwe LMM.

 

Ik heb er niet aan gedacht om ook de N75 mee te nemen in de log, kan deze ook van invloed zijn?

 

Na het loggen heb ik eens de LMM gedemonteerd, zie ook onderstaande foto.

Ziet er niet echt fraai meer uit en ik vermoed dan ook dat het de eerste nog is (nu 200dkm oud dus) of is de levensduur bij een 3BG beter dan bij een 3B ?

image.php?album_id=1379&image_id=8996&mode=thumbnail

 

Als iemand iets ziet aan de resultaten of nog andere ideeen heeft hoor ik het graag.

 

Gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
bij die 1e log lijkt het alsof je je gas even iets loslaat bij 5300rpm

 

en waarom maak je bij elke rit weer van andere mwb gebruik.

 

Als je er 1 op gas van bijv 2 en 115, waarom dan niet ook 2 en 115 op benzine?

 

wat zijn de waardes van je fuel trims bij op contact? Geen foutcodes wissen ervoor.. mwb 32

 

Ben inderdaad beetje aan het rondklikken door de mwb omdat ik het ook niet meer weet.

Kan zijn dat ik klein beetje het gas gelift heb omdat de motor heftig bokte en dat voelt niet goed....

Probeer het probleem te lokaliseren niet de auto moedwillig te slopen ;o)

Dadelijk moet de vrouw er toch weer mee naar het werk, had echt gehoopt dat de lmm het zou verhelpen.

 

Zal vanavond mwb 32 uitlezen voor de fueltrims.

 

Kan ik ook de temperatuursensor ergens uitlezen / herkennen als deze defect is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist mwb 32 uitgelezen nadat mijn vrouw vandaag naar het werk is geweest, circa 30km.

in het begin ging het goed, later begon de auto weer te schokken, een collega die d'r achter reed vond de auto stinken... je ruikt duidelijk dat hij veel te rijk loopt.

 

net ook even de temp sensor er uit gehaald, ziet er nog als nieuw uit (2011 vervangen) en gelijk een nieuwe vacuumleiding aan dat 'potje' gedaan wat achter aan de motor zit? geen idee wat dat ding doet, maar de leiding was in slechte toestand.

 

daarna even trims gereset en stukje gereden, motor koud (30 graden) liep prima verbruik ging langzaam omlaag.

daarna der snelweg opgedraaid, 120 km/h 1:10 is nog niet echt jofel.

vervolgens de grens over gereden en paar keer flink doorgetrokken, dat ging nu wel zonder horten en stoten prima door naar 200km/h op lpg.

 

op de terugweg had ik bij de stoplichten het idee dat de motor weer wat onregelmatig liep, vervolgens thuis mwb 32 weer uitgelezen en inderdaad weer dik in de plus. en je ruikt duidelijk dat de motor veel te veel brandstof krijgt zowel op lpg als op benzine.

 

 

 

wat kan er voor zorgen dat de trims zo ver worden opgevoerd? in het verleden stonden de trims altijd iets in de min toen de motor goed liep. kan het zijn dat de lambdasensor defect aan het gaan is? is die te controleren?

post-11017-1423829318,1681_thumb.jpg

post-11017-1423829318,2775_thumb.jpg

post-11017-1423829318,3712_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een wellicht domme vraag, kan ik de stekker van de lambda sensor er uit trekken en dan proefrijden?

 

Gaat de auto dan in een soort van basis programma draaien?

Of in een ongunstige noodloop?

 

Ik heb een lambdasensor los liggen van mijn AGU 1.8t project, deze zou compatible moeten zijn qua sensor maar ik moet vanavond even kijken of de kabellengte en stekker wel past.

De temperatuursensor was ook anders dus die kon ik ook niet wisselen om te proberen.

 

Nieuwe lambdasensor is kostbaar dus proberen loont zich wel, aan de andere kant is het ook een slijtageonderdeel en heeft de auto inmiddels 250k op de teller...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Kijk eens naar de sensor die in het gasklephuis zit,deze komen vol te zitten met olieresten en geven dan een verkeerde inlaattemperatuur.

Tis maar een idee.

 

Zal die er morgen ook eens uithalen. En schoonmaken indien nodig.

Als hij er naast ligt kan ik ook gelijk eens wat testen en de waardes uitlezen met vagcom.

 

Volgens Bosch gaat de wideband lambda 160.000 km mee, dan mag er bij 250.000 km ook wel eens een nieue in :wink:

Die is nu toch al onderweg, heb de oude eens flink gereinigd met remmenreiniger en nu gaat het weer redelijk.

Gewoon iedere 30 km even de storingen resetten dan gaan ook de fueltrims weer op 0 en rijdt de auto weer een hele tijd zuinig.

Er komt overigens geen motorstoring naar boven bij het uitlezen dan moet je blijkbaar voor langere tijd doorrijden met de fueltrims op 25%.

 

Dadelijk maar weer eens iets leuks doen..... Ben druk bezig met het bouwen van een 1.8t 20v voor in de Golf 2 Gti.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zojuist een nieuwe (originele bosch) lambdasensor geplaatst en ik denk dat het probleem nu opgelost is.

 

op cruisecontrol 80 km/h schommelde hij rond de 1:17 en bij 50 km/h tikte hij zelfs de 1:20 aan.

nu maar eens afwachten wat het gemiddelde doet op een volle tank gas, maar het ziet er veelbelovend uit.

 

na circa 25 km rijden waren ook de fuel trims al ingevuld, een klein beetje in de plus is volgens mij normaal toch?

auto is voorzien van een 3" catdelete en daarna 2,5" milltek uitlaat met onder de auto een 200 cpi racekat om door de apk te komen.

 

had ook het idee dat hij lekker oppakte op de snelweg bij wat hogere snelheid, alleen dan valt die gevraagde turbodruk met 1460 mbar of zo toch wel tegen... moet echt eens een chiptune er in laten zetten...

 

post-11017-1423829328,3863_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Volgens mij staat er dat ik die vernieuwd heb maar dat dat geen veretering gaf .... Maar het is ook een 'slijtagedeel' dus vernieuwen kon sowieso geen kwaad.

 

Ik had dat wel gelezen hoor dat je die vervangen had, maar ik gaf reactie adhv de waardes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan snap ik denk ik niet wat je bedoelt.

Is het nu goed of slecht?

 

Ik heb ook een vacuumleiding vernieuwd die er gehavend uit zag, denk dat ik de rest ook maar ga doen want daar kan natuurlijk ook een kleine afwijking door ontstaan.

 

Zal eens proberen een nieuwe run maken om te kijken wat de LMM en Lambda nu samen doen als de motor weer een beetje schoon is gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

IN een van jouw posts vertel je dat je een LMM vervangen hebt, je laat logjes zien waarvan ik concludeer dat het waarschijnlijk je LMM is. Jij zegt die is al vervangen, ik zeg gezien je logje de LMM, je vervangt hem en problemen lijken opgelost, vandaar dus mijn reactie (doelend op mijn advies) van dat er niet iemand was die zei dat je de LMM moest vervangen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden