Ga naar inhoud

  • 0

elektrische klep doet het niet altijd


wulfke

Vraag

Samen met Dreke heb ik onlangs de achterklep wat geautomatiseerd.

Netjes alles aangesloten volgens het schema en alles is werkende. Echter is het zo dat wanneer ik de sleutel uit het contact heb en een poosje wacht de klep niet meer reageert.

Enkel gaat het slot van de klep werken maar de rest volgt niet meer. Wanneer ik de sleutel terug eens in het contact heb gehad tot aan stand 2 (stand waar alle lichtjes eens gaan oplichten en de wijzers eens over en weer gaan) en dan er terug uit haal dan werkt de klep terug voor een poosje (een 2 minuten ofzo)

Wanneer de het automatisch gedeelte niet meer werkt heb ik eens de spanning op de motoren gemeten en deze geeft mooi 12,..V aan, dus die krijgen nog altijd spanning.

verder verdenken we een falende rechtse motor (enige denkpiste die nog overblijft) maar wat raar is dat alles feilloos werkt (wanneer het contact aan staat).

Ik heb me al een andere rechtse motor gekocht op ebay maar misschien is er iemand die iets anders kan verklaren waarom het niet meer werkt wanneer het contact af staat. (bv dat de comfort module naar rust gaat wanneer het contact af staat en pas terug actief wordt na aanschakelen van het contact)

 

Alvast bedankt voor het meedenken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
Wellicht heb je een spanningsdip en is je accu niet meer optimaal? Je zou eens een andere accu kunnen proberen van iemand, wellicht dat het al veel oplost....

 

De accu is nog maar 3 dagen oud en is al redelijk opgeladen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb je de spanning rechtstreeks op apparte zekeringen staan?

 

Spanning voor de motoren komt van de rechtse zekeringkast op SD24 en SD25

en deze spanning blijft aanwezig, ook wanneer het geheel niet meer werkt.

 

Is het mogelijk dat ik nog iets in de comfortmodule moet coderen ?

Heb nu enkel "load management" aangevinkt in de central electronics Byte 02 Bit 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

deze codes hebben misschien betrekking hierop,

 

in

STG 09 (Bordnetz)

 

Byte 02 Bit 5 Heckdeckel-Fernentrieglung (0 = impulsgesteuert / 1 = kontakgesteuert)

 

of in

STG 19 (CAN-Gateway)

Byte 03 Bit 3 6D - Kofferraumelektronik verbaut

 

of in

STG 46 (Komfortsystem)

Byte 01 Bit 2 ZV-Heckklappe 2-Motoren-Schloss statt ZV-Motor verbaut

Byte 01 Bit 3 ZV-Heckklappe Innentaster via CAN

Byte 01 Bit 4 ZV-Heckklappe Softtouch (direkter Auswurf/keine Freigabe)

Byte 01 Bit 5 ZV-Heckklappe kontaktgesteuert

Byte 01 Bit 6 ZV-Heck: ZV-Steller verbaut anstelle ZV-Motor

Byte 01 Bit 7 ZV-Heck: Heckklappe in Zentralverriegelung

Byte 02 Bit 1 ZV-Heckklappe "Security Lock"

Byte 02 Bit 2 Zentralverriegelung Fond 1-Motoren- statt 2-Motoren-Schloss verbaut

Byte 02 Bit 3 ZV-Heckklappe 1-Motoren- statt 2-Motoren-Schloss verbaut

 

Misschien kan iemand even checken hoe dit bij hem ingesteld staat

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Van al wat je zet heb ik niet andere stuurdozen denk ik.

 

Wat ik wel kan zien is dat komfort 49

 

byte2 - bit 1 is aangevinkt (is ook het enige wat er in te zien is bij mij.)

 

m.a.w. byte 2 heb ik toen 0A in gegeven (indertijd uit de R36 van Jeroen uitgelezen om dit werkend te krijgen)

0A is om hem van het slot aftehalen dacht ik.

 

byte2 dus 0A en binary : 00001010

 

hoop je van dienst geweest te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Byte 01 Bit 3 ZV-Heckklappe Innentaster via CAN is bij mij ook bij de installatie geactiveerd omdat de klep anders niet te bedienen was met de knop in de bestuurdersdeur.

 

Dacht dat Dreke 0F had ingegeven ergens maar weet niet in welke module

 

ik kijk het allemaal even na als ik wat meer tijd heb.

Alvast bedankt om het even na te zien :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nu ik de lijst nog eens zit door te nemen zou ik denken dat ik met deze instelling misschien wel iets bereik

--> Byte 01 Bit 5 ZV-Heckklappe kontaktgesteuert

hopelijk is het enkel maar een instelling. Maar als het niet zo is is er voor de zekerheid een andere rechtse motor op komst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nu ik de lijst nog eens zit door te nemen zou ik denken dat ik met deze instelling misschien wel iets bereik

--> Byte 01 Bit 5 ZV-Heckklappe kontaktgesteuert

hopelijk is het enkel maar een instelling. Maar als het niet zo is is er voor de zekerheid een andere rechtse motor op komst.

Welke motor is dat de rechtse - de blauwe of de zwarte -

 

(bestuurderskant) is canbus gestuurd de andere is een hulp motor (passagier)

Als ik weet welke kleur dan kan ik u misschien helpen heb nog een werkende liggen hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de rechtse is de blauwe.

Dreke had ook problemen met zijn elektrische klep en dit was verholpen met het vervangen van de rechtse motor.

De linkse is de zwarte motor en deze kan ik uitlezen en hij heeft geen fouten. De andere is niet uit te lezen omdat hij can-bus krijgt van de linkse motor.

 

Heb ondertussen eens de vag-com eraan gehad maar helaas zonder succes. Ook stond bij mij Byte 2 op 0A

voor de rest is er ook niets te zien bij mij. Kan wel gewijzigd worden maar er komt geen info bij of vakjes die aangevinkt kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Dany,

 

kan je even kijken bij 09 Central Electronics

hoe deze parameters zijn ingesteld

 

Byte 01 Bit 5 Heckdeckel-Fernentrieglung verbaut

Byte 01 Bit 6 Freigabe Heckdeckel-Fernentrieglung aktiv

Byte 02 Bit 3 Lastmanagement (erforderlich)

Byte 02 Bit 5 Heckdeckel-Fernentrieglung (0 = impulsgesteuert / 1 = kontakgesteuert)

 

in STG 19 (CAN-Gateway)

 

Byte 03 Bit 3 6D - Kofferraumelektronik verbaut

 

en wat de waardes zijn van Byte 0,1 en 2 zijn in STG 46 (Komfortsystem)

2 is 0A bij U (uit voorgaande post)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Peter,

 

Codering van mijn comfortmodule : 18910A0851034E763802141C70CACFCE303900

 

Codering van mijn 23 byte boordnet met kofferklep : Coding: E70A8F2700051B00210000000F000000001BFF4F640000

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

thx Dreke,

 

heb de codes eens vergeleken en wat aangepast maar helaas is het probleem er nog steeds :(

zal wachten zijn op de rechtse motor en hopen dat het opgelost raakt. Desnoods beide motoren eens vervangen door andere.

Ik heb wel eens foutcode

00317 - Rear Lid Control Module (J605)

004 - No Signal/Communication

Freeze Frame:

Fault Status: 01100100

Fault Priority: 2

 

Nu is de J605 de linkse motor

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00317.html

 

Ik heb ook een vraag mbt het bedienen met de kufatec module

openen is de kofferknop op de AB ingedrukt houden,

hoe sluit ik de klep dan met de AB ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thx Jaap !

 

Wat ook vreemd is dat wanneer ik bv thuis kom en de koffer openmaak en de sleutel van het contact haal, dan mag ik bv een kwartier of langer iets anders doen (met de koffer nog steeds open). Als ik erna de sluittoets of AB bedien dan gaat de koffer netjes automatisch dicht. Wanneer ik dan direct erna de koffer terug probeer te openen dan weigert deze dienst te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren nog eens wat zitten snuffelen met vag-com maar ben nog steeds niet verder geraakt. Alles werkende mits het contact op staat of contact heeft opgestaan. Ondertussen is ook de nieuwe (2de hands) rechtse motor bij me aangekomen.

Alhoewel ik met het gevoel zit dat het probleem ergens anders zit aangezien alles werkt met ingeschakeld contact.

Maar heb de motor nu, dus zal ik maar een poging wagen.

Ook heb ik de can-bus leidingen eens direct op het boordnet aangesloten omdat deze ervoor op de deur can-bus leidingen waren afgetakt.

Is er misschien een update schema voor de aansturing van de achterklep omdat ik een passat van 2007 modeljaar 2008 heb en heb al eerder ondervonden dat er sinds 2007 wat ingrepen zijn gebeurd mbt aansturingen. Op het schema staan de can-bus leidingen aangekoppeld met het boordnet.

Of zit er iets tussen de can-bus leidingen die dan zorgt voor uitschakeling van de communicatie ?

zoals bv op pagina 6 te zien is J788 in deze bundel --> http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_340_d1.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ondertussen nog steeds geen schot in de zaak. Heb de bedrading eens uit gevolgd en alles is toch correct volgens schema aangesloten. Maar helaas, ook heb ik eens de rechtse motor vervangen maar ook dit geeft geen resultaat.

Wat ik wel ondervonden heb is dat de voorgangers die ook de klep hebben ingebouwd een stuurdoos in de koffer hadden voor parkeersensoren (die heb ik niet). Weet iemand waar de can-bus bedrading voor de parkeersensoren naartoe gaat en waar deze aangekoppeld zijn ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

PDC zit ook op het comfortnet als het geen OPS is.

En canbus (in de 3C toch) werkt als een 220 volt net of telefoonnet. Je kan gelijk waar aftakken... je moet alleen zien dat je op het juiste net zit...

 

Er zal toch ergens een instelling fout zitten.... waarschijnlijk één van de niet gedocumenteerde bytes of bits....

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
PDC zit ook op het comfortnet als het geen OPS is.

En canbus (in de 3C toch) werkt als een 220 volt net of telefoonnet. Je kan gelijk waar aftakken... je moet alleen zien dat je op het juiste net zit...

 

Er zal toch ergens een instelling fout zitten.... waarschijnlijk één van de niet gedocumenteerde bytes of bits....

 

grtz, dre

 

Waarschijnlijk is het inderdaad een verkeerde instelling want heb gisteren nog wat aan het coderen geweest maar dat veranderde niks. Maar waarschijnlijk heb ik een bit vergeten terugzetten. Was deze namiddag de boodschappen aan het inladen en ging ineens de klep automatisch dicht zonder op 1 of andere knop gedrukt te hebben. Heb het daarnet nog even uitgetest en de klep sluit automatisch na een bepaalde tijd. Dus er is in ieder geval wel can-communicatie ook na de tijd dat de klep niet meer automatisch open zou gaan.

 

Heb je ook al eens gehad dat het veranderen van code pas maar actief wordt nadat de batterij eens is afgekoppeld geweest ? Had namelijk in de comfortmodule iets aangevinkt van "personalistie van comfortmenu" enz en dat veranderd ook niks. Wou dan even wat checken en daarvoor moest de batterij afgekoppeld worden. Na het terug aankoppelen had ik ineens tussen de klokken een comfortmenu bijgekregen met daarin "regensluiten - comfort openen - enz" echter wel in het Duits maar ervoor had ik dit menu niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het gisteren nog gehad... wat gecodeerd en nog gereden zonder enige foutmelding, vanmorgen terug gestart en ineens een foutmelding. De oude codering teruggezet en de foutmelding was weg.... Blijkbaar veranderen sommige instellingen pas na het tot rust komen van de canbus...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb daarnet eens de comfort en boornet code van jou eens ingegeven in excel en vergeleken met mijn codes

 

bij het boordnet was er niet echt iets relevant bij wat betrekking zou kunnen hebben op de achterklep

maar bij de comfort-code is zijn er wel wat bits die afwijken

 

Byte 3 bit 3 is bij mij 0 en bij jou 1

Byte 6 bit 6 is bij mij 0 en bij jou 1 (comfortbediening automatisch sluiten)

Byte 17 bit 0 is bij mij 0 en bij jou 1

Byte 17 bit 2 is bij mij 1 en bij jou 0

Byte 17 bit 6 is bij mij 1 en bij jou 0

 

echter heb ik geen bijkomende info op wat deze bits betrekking hebben (niet gedocumenteerd in vag-com)

ook niet bekend bij openobd.org

 

in bijlage de vergelijking van de 2 codes

comfortcode.xls

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden