Ga naar inhoud
  • 0

3c TDI met turboprobleem?


Svaan

Vraag

Dag heren,

 

Na hier regelmatig mee te lezen moet ik vandaag helaas een beroep doen op jullie deskundigheid en ervaringen.. :( .

 

Veel topics doorgelezen, maar de problemen komen vaak net niet overeen met hetgeen onze Passat vertoond... Ik zal proberen het verhaal volledig te beschrijven en hoop hiermee dat iemand kan zeggen wat het probleem kan zijn.

 

Onze Passat, een 3C Variant 2.0 TDI 170 PK Highline met DSG met nog geen 108.000 km op de teller schiet in de noodloop...

 

Vanaf 2000 toeren gas geven begint de auto onregelmatig te schokken en valt de druk weg.... Bij heftiger gasgeven schiet hij in de noodloop en gaat het gloeispiraaltje op de tacho knipperen...

Onder de 2000 toeren en rustig rijden eigenlijk geen problemen, alleen druk opbouwen werkt dus niet meer....

 

Goed, monteur ernaar laten kijken, Passat uitgelezen en daarna de magneetklep vervangen.... Helaas is het probleem nog steeds aanwezig...

Dus het is een ander probleem en de foutcodes hebben te maken met de turbo zegt de monteur... Alleen wat precies kan hij dus niet uitlezen...

Hij kon gewoon zien dat ie op een gegeven moment de druk loslaat/verliest...

 

Het ''vreemde'' is, dat als je de auto uitzet en er later weer mee rijd (wat we nu niet doen/vermijden) hij niet in de noodloop loopt.... Totdat je hem natuurlijk weer zwaarder gaat belasten en gas gaat geven, zelfde verhaal opnieuw..

 

EGR klep heb ik hem voorgesteld, maar hij zegt dat het probleem dan vaak definitief is er dat hij dan een andere foutcode

geeft. Zou het dit toch kunnen zijn?

Pompverstuivers lijken mij het ook niet?

 

Ohja, volgens mij is het niet de beruchte BKP motor maar een BMR, voor het geval dat veel verschil maakt? Zeker weten doe ik het nu ff niet, maar het is een 2006 origineel 170 pk TDI

 

Monteur denkt dat hij het bij de turbo moet zoeken.... Morgen gaat hij de kleppen nalopen voordat hij de turbo loshaalt....

 

Als iemand iets nuttigs weet, dan hoor ik het heel graag... Alle info is welkom, want ik ben bang dat het een duur geintje wordt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Volgens mij is de BMR vergelijkbaar met de BMP. Kijk uit met de balansas voor de oliepomp. Deze is tot 2007 aangedreven met een ketting en later met tandwielen (of anders om).

 

Als je er echt niet uit komt, zou ik eens bij Jos brink in Dieverbrug langsgaan, maar dat kan je ook heel veel geld kosten.... Niet omdat hij je afzet, maar omdat hij je auto probeert te repareren...

 

Succes iig en hopen dat het snel, goedkoop opgelost wordt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goedemorgen heren,

 

Bedankt voor het meedenken, er wordt naar gekeken, maar bovenstaande problemen zijn het waarschijnlijk niet...

We komen steeds meer bij de turbo en het ziet er naar uit dat die gewoon kapot is :?

 

Ondertussen een Duitse dealer ook om info gevraagd en die meldde al dat hoogstwaarschijnljk de turbo is overleden, maar die gaat er nu goed naar kijken om tot zien of het ook echt zo is.

 

Vind het verdomme echt niet normaal dat zo'n ding bij een ton al kapot gaat!! :evil: En al helemaal niet als je er niet mee loopt te jagen en te blazen... Auto wordt veel voor woon werk gebruikt en rijdt vaak snelwegen en 80/100 wegen.

 

't Zal wel niet, maar zijn er nog iets van ''coulance-regelingen'' of iets dergelijks? Desnoods in Duitsland waar de auto vandaan komt?

 

Maar dan? Wat is wijsheid? Zijn er nog adresjes voor een andere/nieuwe turbo....

Ik heb bedragen gehoord waar ik absoluut niet vrolijk van wordt :shock::(

En weet iemand zo onderdeelnummers van zo'n turbo?

 

Mijn dank is groot! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er zijn genoeg bedrijven die turbo's revideren. Weet niet wat de kwaliteit daarvan is.

 

De turbo's van vw willen nog weleens kapot gaan. Misschien dat er een ander en beter alternatief is? Vaak zijn deze niet eens veel duurder.

 

Ik zou naar Jb in dieverbrug gaan. Die lost alle problemen op!

 

Blijft k*t voor je en hoop dat dit snel opgelost wordt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daar zijn we weer....

 

Monteur heeft gekeken naar de foutmelding en die geeft aan dat het probleem bij de turbo zit.. Voordat de turbo eronder weg gehaald moet worden wilde hij eerst alle randzaken uitsluiten, dus alle kleppen nagelopen en daarin zit het probleem dus niet....

Dus is hij vanmorgen naar een duitse dealer geweest en die vertelde hem dat de turbo stuk is en dat die vervangen moet worden... Allemaal leuk en aardig, even de turbo vervangen, maar dat kost klauwen met geld...

 

En aangezien wij (en nog wel meer mensen) het vreemd vinden dat dat ding met een ton al stuk loopt terwijl hij eigenlijk nooit veel op z'n donder krijgt..... Ik bedoel, die auto rijdt elke dag hoofdzakelijk 80 wegen en een klein stukkie snelweg.... Dat icm een DSG, doet mij denken dat zo'n ding niet veel te lijden heeft... Het kan natuurlijk wel, stomme pech en kapot, maar d'r hij doet het ook nog wel, totdat de druk teveel wordt.. Dus das opzich ook vreemd

Als ie nu dagelijks afgetrapt word had ik nog kunnen denken dat ie zo stuk is, maar integendeel, m'n vader is er heel zuinig op.

 

En hier worden zoveel andere problemen beschreven...

Vanmiddag dus eens rondgebeld... JB staat nog op't lijstje, maar hij was net druk, straks weer ff terugbellen ;)

 

@Vpzeeman

VVT? Kan even niet bedenken wat dat is... wie is dat?

Wat het probleem met de turbo is weten we dus niet, dat is het vervelende ook... Was het maar een duidelijk onderdeel dat echt kapot is, kwestie van vervangen en probleem opgelost...

 

@Sumarcity

Nee dat doen we ook niet... Vooral nadat we net een turbospecialist hebben gesproken... Ding hoeft ook niet stuk te zijn. Kan juist goed zijn dat ie door het niet hard rijden wel gewoon vuil is en gereinigd moet worden... Wordt vervolgd...

 

@Fopperr

Ga hem zo weer bellen. Eens kijken wat hij zegt.

Ohja en bedankt, loop al de hele tijd tegen m'n pa te vertellen dat ie Jos Brink moet bellen... :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb hier nog 2 turbo's liggen van 16 v 2.0 tdi blokken

wil je die wel verkopen , zitten nog steeds op de motor blokken , een blok is overleden door krukas probleem , ander blok is overleden door kapotte zuiger , dus beide turbo's moeten nog goed werken

mogen weg voor 100 euro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Fopperr

haha prima, maar dat Jos Brink blijft in m'n hoofd zitten :P

 

Anyway... Vanmiddag heeft m'n pa zich er eens voor gezet om meer duidelijkheid te krijgen...

Hij is gaan snuffelen om internet naar turbo's en problemen en mensen die er verstand van hebben...

Via via via via... Geen idee waar het begon, zijn we terecht gekomen bij een turbo-specialist in Barneveld (als ik het nog goed heb :D) Naam ben ik ff kwijt..

 

Plan is om daar morgen heen te rijden! Vroeg, wekkertje gezet voor half 7, dus na deze post maar eens gaan pitten...

Vroeg aanwezig en in de ochtend een hele turbocheck ofzoiets laten doen...Komt erop neer dat het hele ding zal worden nagekeken en uitgelezen volgens mij.

Ik kom net thuis en dit is het plan dat m'n pa heeft, zal morgen de details wel horen.... Daaruit moet blijken wat eraan scheelt en kunnen we hopelijk verder..

Geopperd werd dat ie vuil is en dat reiniging van de turbo al kan zorgen voor een oplossing... I hope so!

 

@Guyke

Dank voor het aanbod! Ik ga het zeker onthouden!

Heb je toevallig wat meer details? Hoeveel km hebben die blokken gedraaid? En is dit passend op een 2006 2.0 TDI 170 pk (DSG)? Ik weet nu dat er wel degelijk verschil zit tussen dit blok en de 140 pk versie...

Maar zeker iets om het achterhoofd te houden, ga het m'n pa doorgeven!

 

@Groovejunk

Volgens mij gaat dat morgen gebeuren, iig gaat een specialist specifiek naar de turbo kijken. Uit Enschede... ;)

 

@vpzeeman

Okey, gaat ook op het lijstje mocht morgen niks opleveren...

Dat hebben we inderdaad vaker gehoord vandaag... Dat ie vervuild kan zijn en daardoor vastzit...

 

Ohja ook meerdere malen met JB (niet Jos Brink :P) gebeld... De beste man heeft het volgens mij erg druk, want hij had er eerlijk gezegd weinig zin in om mee te denken... Waarschijnlijk slechte timing, want ik lees veel goede verhalen over.

 

Vooralsnog is het plan eerst morgen naar die specialist in Barneveld te rijden! We hebben vandaag vele mensen gesproken en hebben een goed gevoel bij dat dit bedrijf verstand heeft en ons hopelijk goed kan helpen!

 

Fingers crossed. Morgen meer nieuws.....

 

Ohja en nogmaals hartelijk dank voor het meedenken! Wordt gewaardeerd! 8-):thx:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En we zijn weer terug...

Vanmorgen om half 8 vertrokken naar Barneveld, Passat op de cc 100 km/u gezet, dat was te doen,

en voor 9 uur stonden we voor (een dichte) deur :P Niet veel later kwam de eigenaar eraan en na een bak koffie het hele verhaal voorgelegd.

 

Passat aan de computer, storing aan het turbodruk systeem...Goh, verrassend :lol:

Gaan rijden met de computer eraan en daar konden we al meteen zien dat de trubodruk achterbleef met wat het zou moeten zijn... Bij gasgeven zou deze iets van 2500 bar moeten zijn, maar hij kwam niet verder dan 1700.... :?

 

Uitgelegd dat de Passat net een ton gelopen heeft en zeer weinig vol en zwaar wordt belast. En dat kon juist het probleem wel zijn. Hierdoor blijft er rotzooi (roet) achter en wordt niet verbrandt... En dat kan ervoor zorgen dat de turbo vervuild is en dus niet meer goed functioneert... Indd oa. ook de geometrie wat vpzeeman ook al aangaf. ;)

En dat kwam bij een Passat heeel vaak voor. Pon-dealer zit om de hoek en die brengen met de regelmaat VW's met deze problemen.

 

Turbo vervangen is dan een makkelijke, maar toch hele kostbare oplossing, en dit bedrijf is gespecialiseerd in het uit elkaar halen van Turbo's EN het reinigen ervan!

 

Eigenaar is nette kerel die ook totaal niet beroerd was om alles uit te leggen. Hij vermoedt dat wij ook last hebben van een vervuilde turbo. 100% zeker weten doet ie het niet, en als bij demontage blijkt dat er meer aan de hand is kan hij ook een gereviseerde turbo plaatsen.

 

We hebben er wel een goed gevoel bij, dus van de week gaat ie terug naar Barneveld, wordt de turbo eraf gehaald en open gemaakt. Als blijkt dat ie vuil is wordt ie helemaal gereinigd en terug geplaatst, als blijkt dat er toch meer aan de hand is moeten we maar eens kijken wat dan te doen.

 

Op de terugweg had de Passat er minder zin in... 2 keer in de noodloop geschoten en een keer totaal geen power meer en op de vluchtstrook gestopt...

Zolang hij onder de 2000 toeren blijft is er geen probleem. Maar nu mis je zo ding wel zeg....

 

Gr Sven

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik vraag me af of een ongechipte 170pk 1,5b overdruk draait.. ik denk eerder 0,9-1,1b, dan zou ie dus ergens rond de 1900-2100mbar moeten doen in de log.. 1700 is dan inderdaad te laag, maar nog altijd 0,7 bar het kan dus best zijn dat de schoepverstelling wel goed werkt maar dat je gewoon lekkage hebt of dat je N75 niet goed werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dus de turbo eraf en goed schoon maken. Lekker klusje, maar geullig niet duur.

 

In het vervolg toch regelmatig ff lekker het gas erop om dit tegen te gaan. Scheelt een hoop ergenis en is ook nog leuk :P. De extra diesel die je hiermee verstookt staat in het niets ten opzichte van de tijd en geld dat dit kost.

Dus regelmatig de Passat lekker de benen laten strekken :P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Vdub

We hebben realtime gekeken en de exacte waarden wee ik niet meer zo precies, maar je kon naast elkaar zien wat het moet zijn en wat de onze gaf... Hij bleef gewoon achter en dus te weining....

Gezien alle omstandigheden dacht hij aan vervuiling en dat is wat we gaan doen... Mocht blijken dat er toch meer aan de hand is, dan komt dat wel naar voren (hoop ik)

 

Trouwens, wat is een N75? Ik moest aan een Nokia denken, maar dat zal het vast niet zijn? :lol:

 

 

@vpzeeman

Jup, morgenochtend gaat ie meteen. Is een dag werk dus 's ochtends heen en einde van de dag is ie weer klaar als het goed is.

En dat was ook mijn reactie... Die paar keer dan we 150/160 in Nederland halen stelt niet veel voor. We wonen hier dicht bij de de Duitse Autobahn en zullen hem nu wel eens wat vaker laten strekken. 8-)

 

Ik ben net terug van de IAA in Frankfurt, jammer dat de Passat niet heel was, anders had ik het gelijk kunnen testen :mrgreen:

 

Morgen D-day!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden