Ga naar inhoud
  • 0

135000e KM


Max1966

Vraag

M'n trouwe Passat Variant 3B 1.8 Benzine uit '98 heeft deze week de 135000e km gereden.

 

Hij rijdt prima , geen problemen. Heeft me sinds ik 'm heb nog nooit in de steek gelaten.

 

Maar ik vraag me af of het nodig is om eens wat extra werkzaamheden zelf te doen of te laten doen bij mijn volgende beurt.

 

Zijn er bv middelen om het blok - zuigers eens een beurt te geven? Intern te reinigen behalve alleen nieuwe olie er in.

 

En heeft het zin om eens de olie uit de versnellingsbak te laten verversen?

 

De ophangrubbers van de koppeling vervangen is dat nodig i.v.m. veroudering-uitdroging?

 

Ik merk af en toe wel eens een licht schokje als ik gas los laat.

 

Of wat zouden jullie sowieso laten doen-zelf doen na deze 135000e kilometer?

 

Tips en advies zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hangt er vanaf of je irritant geluid van je ophanging hebt. Klappert het of merk je dat er ergens speling in zit. Anders gewoon laten voor wat het is.

 

Olie van de bak kun je wisselen. Volgens VW hoeft dit niet. Mijne is gewisseld met 180.000km en nu bij 285.000km weer. Echter zag de olie er heel mooi nog uit na 100.000km er in te hebben gezeten.

 

Meer dan olie wisselen lijkt mij niet nodig voor de motor zelf. Koelvloeistof heeft meen ik wel een max aantal jaar dat ie goed blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat ik merk is bij het loslaten van het gas dat ie af en toe een klein beetje klappert.

 

Verder loopt ie mooi stationair..zelfs soms zo stil dat ik er echt van geniet......na een Golf en Passat 2 die behoorlijk trilden. ;-)

 

Ik dacht dat ik 'm gewoon eens kon verwennen met wat extra schoonmaak vloeistoffen en verse olie en zo.

 

Maar als dat niet echt nodig is , tja dan blijft het voorlopig bij schoonhouden en (binnenkort weer eens) poetsen.

 

Motor olie en KW worden regelmatig vernieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat ik merk is bij het loslaten van het gas dat ie af en toe een klein beetje klappert.

 

Verder loopt ie mooi stationair..zelfs soms zo stil dat ik er echt van geniet......na een Golf en Passat 2 die behoorlijk trilden. ;-)

 

Ik dacht dat ik 'm gewoon eens kon verwennen met wat extra schoonmaak vloeistoffen en verse olie en zo.

 

Maar als dat niet echt nodig is , tja dan blijft het voorlopig bij schoonhouden en (binnenkort weer eens) poetsen.

 

Motor olie en KW worden regelmatig vernieuwd.

 

Wellicht anders Shell V-Power gaan tanken (mocht je dat nog niet doen). Die brandstof heeft additieven die de motor intern enigszins schoon maken en houden.

 

Als de auto rustig stationair loopt en goed accelereert zonder geschok is er denk ik niets aan de hand.

 

Wellicht dat je er wel goed aan zou doen om eens wat rubbers te gaan vervangen van de ophanging en wat vacuumslangetjes en koelslangen van de motor. Die drogen uit, worden poreus en scheuren vervolgens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Shell V-Power...hebben ze toch ooit vergeleken met gewone benzine....volgens mij geen verschil.

 

Of bedoel je 98?

 

Schok(je) is eigenlijk alleen af en toe bij gas loslaten.

 

De vervanging van de rubbers zit ik inderdaad aan te denken.

 

Waar ik mazzel mee heb gehad is dat de eerste eigenaar de wagen altijd in de garage had staan en dat ie als 2e wagen werd gereden.

 

Ik heb 'm met nog geen 101000 op de teller gekocht.

 

Nooit , echt nooit spijt van gehad.

 

Eindelijk een 3B Variant! De mooiste Passat ooit! ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Shell V-Power...hebben ze toch ooit vergeleken met gewone benzine....volgens mij geen verschil.

 

Of bedoel je 98?

 

Schok(je) is eigenlijk alleen af en toe bij gas loslaten.

 

De vervanging van de rubbers zit ik inderdaad aan te denken.

 

Waar ik mazzel mee heb gehad is dat de eerste eigenaar de wagen altijd in de garage had staan en dat ie als 2e wagen werd gereden.

 

Ik heb 'm met nog geen 101000 op de teller gekocht.

 

Nooit , echt nooit spijt van gehad.

 

Eindelijk een 3B Variant! De mooiste Passat ooit! ;-)

 

Shell V-Power is ook euro 95, maar daar zitten wel degelijk additieven in waardoor de motor beter gaat lopen (het is dus niet een waardeloos marketing verhaal). Euro 98 heeft alleen een hoger octaangehalte. Op youtube zijn daar vast wel filmpjes over te vinden.

 

Als je het gas helemaal los laat, dan wordt de benzinetoevoer afgesloten volgens mij. Je voelt dat een beetje en ook wanneer je het gaspedaal weer intrapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik kan het erg goed vernemen in onze Octavia 1.8T of er 95, 97, 98 of meer in zit aan het acceleratiegedrag..

 

Goed.. zoals je ziet hebben eigenlijk alleen auto's met hoger vermogens en turbomotoren er baat bij.

 

Testen of de motor er wel of niet schoner van wordt achterwege laten.. laat ze maar wasmiddelen gaan testen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden