Ga naar inhoud

  • 0

1.8 turbo te langzaam??


driving4x4

Vraag

Hello forum leden,

 

In mijn voorstel topic had ik aangegeven dat ik mijn Passat 1.8Turbo van bouwjaar 1998 langzaam vindt.

Hij loopt verder prima, stotterd niet, houd niet in, trek in een keer door de toeren. maar toch mis ik een beetje power.

Ik heb hier al het een en ander gelezen over wat het allemaal kan zij. w.o; dump valve, N75 klep, LMM, lekkage aanvoerslang,

lekkage vacum slangen etc. Volgens mij is het dat niet en moet ik hem naar de vw garage brengen om hem te laten uitlezen.

 

Maar wat ik eigenlijk als eerste wil doen is een vergelijk maken tussen twee dezelfde auto's.

 

Dus mijn vraag is: wie heeft er in de buurt van enschede een Passat 1.8T b.j +/- 1998 waarbij ik in kan stappen om te vergelijken tussen de wagens. Volgens mij moet ik daar mee beginnen, daarna kijken we verder wat het kan zijn (als er iets mis is)

 

Stuur me maar een PBtje dan regelen we het ff.

 

Alvast bedankt allemaal!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Je kan zelf ook klokken. Volgens de specificaties van de auto moet deze in een 10 seconden naar de 100 sprinten. Toen ik mijn auto klokte kwam ik op een 17 seconden uit, wat veel te langzaam is. En van daaruit kan je gaan zoeken naar de oorzaak (LMM, N75, vacuum), of zoals in mijn geval (hoogstwaarschijnlijk) de wastegate. Met dank aan Vdub.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Met een dergelijk probleem is vag-com onontbeerlijk, ondanks dat je geen turbodruk kunt uitlezen. Je kunt wel vergelijken met een andere maar dat geeft geen aanwijzing tot het oplossen van Jou specifieke probleem.

 

 

Nee, dat klopt helemaal maar als een orginele niet gechipte versie 1.8T al veel harder trekt of soepeler in alle versnellingen rijdt, dan weet ik zeker dat er "iets" aan de hand is, wat er dan mee is zal ik moeten uitzoeken.

 

VRAAG: welke is sneller, een LUPO GTI of een PASSAT 1.8T!!!!!!!!!!!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb naast de auto van Jeordy nog een 1.8T rondrijden zonder turbodruk.. bij die heb ik geprobeerd wat ik ook gedaan heb bij de 1.8T van Jeordy, alleen kan ik het stangetje van de wastegate daarvan niet bewegen. Binnenkort krijg ik die auto wel een keer als ie koud is.. dan sloop ik de boel er wel even af.

 

Bij Jeordy gaan we binnenkort even de wastegate vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb naast de auto van Jeordy nog een 1.8T rondrijden zonder turbodruk.. bij die heb ik geprobeerd wat ik ook gedaan heb bij de 1.8T van Jeordy, alleen kan ik het stangetje van de wastegate daarvan niet bewegen. Binnenkort krijg ik die auto wel een keer als ie koud is.. dan sloop ik de boel er wel even af.

 

Bij Jeordy gaan we binnenkort even de wastegate vervangen.

 

 

de wastegate zit toch achter de turbo?? Dat heb ik nog niet geprobeerd omdat je er moeilijk bij kunt. Ik ga het nog proberen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
hoor jij ook de turbo zachtjes fluiten..

 

 

Nope!

 

Als ik de rubberslang van de lucht inlaat inknijp en dan gas geef, zuigt de slang eerder vacuum dan dat hij onder druk word gezet door de turbo!!

 

Dat is ook de AANZUIGzijde.. die zal ook niet onder druk komen te staan.

 

Ik heb naast de auto van Jeordy nog een 1.8T rondrijden zonder turbodruk.. bij die heb ik geprobeerd wat ik ook gedaan heb bij de 1.8T van Jeordy, alleen kan ik het stangetje van de wastegate daarvan niet bewegen. Binnenkort krijg ik die auto wel een keer als ie koud is.. dan sloop ik de boel er wel even af.

 

Bij Jeordy gaan we binnenkort even de wastegate vervangen.

 

 

de wastegate zit toch achter de turbo?? Dat heb ik nog niet geprobeerd omdat je er moeilijk bij kunt. Ik ga het nog proberen!!

 

je kan er idd slecht bij omdat ie tussen de motor en de turbo zit.. veelal messingkleurig/zilver EN een slangerte van de N75 loopt er naar toe. zie hier de foto zit ie linksonderaan op de grond

 

IMG_0447.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
nee volgens mij zit die boven op bij de kleppendeksel maar dat weet ik niet precies..

 

Bij de AEB motor zit de turbo tussen het luchtfilterhuis en de motor, onder het kleppendeksel (door de zijwaartse motorligging). Erg lastig bijkomen heb ik ook ondervonden. Je kan net met je vingers bij de wastegate en proberen het stangetje te bewegen. Als er speling op het stangetje zit of deze is vrij makkelijk op en neer te bewegen, zoals bij mij, dan is de wastegate defect.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wastegate

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De turbo zit bij alle 1.8T 3B en 3BG op dezelfde plaats, wat vdub zegt. Je kunt er niet bijkomen zonder het eea te verwijderen. Heb je het stangetje van de wastegateventiel naar wastegate beet dan kun je bij een goede WG het stangetje met enige kracht naar achteren bewegen (als je voor de auto staat).

 

De wastegate is een klein klepje in de turbine (uitlaat) vd turbo, het WG-ventiel opent de WG (via stangetje) bij een bepaalde turbodruk, gereguleerd middels de N75.

 

Het komt soms voor dat de WG d'r af is, meestal is het WG-ventiel defect, vandaar de test.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De turbo zit bij alle 1.8T 3B en 3BG op dezelfde plaats, wat vdub zegt. Je kunt er niet bijkomen zonder het eea te verwijderen. Heb je het stangetje van de wastegateventiel naar wastegate beet dan kun je bij een goede WG het stangetje met enige kracht naar achteren bewegen (als je voor de auto staat).

 

De wastegate is een klein klepje in de turbine (uitlaat) vd turbo, het WG-ventiel opent de WG (via stangetje) bij een bepaalde turbodruk, gereguleerd middels de N75.

 

Het komt soms voor dat de WG d'r af is, meestal is het WG-ventiel defect, vandaar de test.

 

 

ik heb vanmiddag gekeken of ik het stangetje kon bewegen en dat kon dus ook. Hij beweegt ook wanneer ik gas geef. bij gas geven beweegt het stangetje richting het schutbord. Is dan toch de klep (WG) defect?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als ie richting het schutbord beweegt opent ie de klep.. in jouw geval zal ie denk ik altijd open staan.. want met de hand bewegen mag alleen kunnen met redelijke tegendruk.. in zon onmogelijke positie kan dat normaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet misschien wel een testje, ik heb ook een 1.8t gehad in een 3BG maar ook de 150pk versie.

Als ik hem in zijn 1e versnelling had en ik gaf rustig gas tot 2000touren en daarna vol gas ging die als een speer.

Probeer dit ook eens en als je dan ook een flinke duw krijgt in je rug zit het allemaal wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
als ie richting het schutbord beweegt opent ie de klep.. in jouw geval zal ie denk ik altijd open staan.. want met de hand bewegen mag alleen kunnen met redelijke tegendruk.. in zon onmogelijke positie kan dat normaal niet.

 

 

Dus de complete turbo moet er dan af??

 

Ik weet misschien wel een testje, ik heb ook een 1.8t gehad in een 3BG maar ook de 150pk versie.

Als ik hem in zijn 1e versnelling had en ik gaf rustig gas tot 2000touren en daarna vol gas ging die als een speer.

Probeer dit ook eens en als je dan ook een flinke duw krijgt in je rug zit het allemaal wel goed.

 

 

Heb wel eens gedaan, hij is dan best vlot maar een duw in de rug heb ik nooit gehad! :?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hetstangetje van de wastegate vastgezet in 2 standen, open en dicht maar de auto reageert hier dus niet op.

Aan de kant van de turbo zit het stangetje wel wast aan het mechnisme die de klep open en dicht zou moeten zetten, Waarschijlijk dus toch een defecte klep.

 

Conclusie, turbo demonteren en een nieuwe klep monteren??????

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden