Ga naar inhoud

Waterlekkage in PassatVariant TDI uit 1996


First_VW_TDI

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een passat variant TDI uit 1996 (432000km ;-)). Ik heb in 2000 zware waterlekkage gehad. Uiteindelijk bleek dat via de voorruit (slecht ingezet/gelijmd door een bekende ruitvervanger). De VW garage heeft dat toen met een rekening van 1000HFL gerepareerd (was de wagen een week kwijt omdat ze het niet konden vinden). Oplossing was kitten.

 

Onlangs -maart 2006- op de snelweg fixe steenslag en de ruit was vernield en niet meer te repareren. Na overleg een nieuwe voorruit laten plaatsen. Ik zei toen nog erbij, jongens let goed op, de wagen is nu lekvrij en ik heb problemen gehad na het vervangen van de ruit. Ja dat wisten ze zeiden ze. Een voorrruit bij de passat 1996 lekvrij erin krijgen is niet eenvoudig. De chef werkplaats heeft het zelf uitgevoerd. Ik zag na het vervangen direct dat het metalen sluitertje middenonder de voorruit er niet in zat, en ik keek in een gat.....Als dat maar goed gaat......En verd....na twee weken en een regenbui achter de bestuurdersstoel WATER! #@#$%^^ Weer terug naar de ruitenboer, en die riepen me erbij en zeiden dat de ruit er goed inzat (gecheckd met zeepsop aan de buitenkant sproeien en de luchtdrukspuit aan de binnen kant erop, en dan zoeken naar bellen). Ik zei dat het aan de ruit moet liggen. Nog een keer gekeken, en ja hoor, precies middenonder kwamen de bellen op.....Na overleg gekit, en ik heb daar tot aan december mee gereden zonder lekkage.

 

Totdat ik weer die bekende onaangename lucht rook, en achter de stoel voelde. Je raadt het al WATER. De ruitenboer heeft zonder moeilijk doen de ruit vervangen in December, en daarbij goed opgelet. Maar helaas, na de hevige buien van de afgelopen dagen gaf weer water binnen. Voordat ik bij de glasboer terug ga wil ik wel zeker zijn dat het de ruit is. Bij een andere garage gaf de truuk met de luchtspuit en zeepsop geen bellen (of we moeten dat niet goed hebben gedaan).

 

Welke optie heb ik voor een passat uit 1996. Op de diverse fora heb ik kunnen vinden (in volgorde van verdacht zijn):

 

1 rubberafdichtingsring motorkapontgrendelingskabel

2 Voorruit

3 afdichtingsring onder interieurfilter

4 interieurfilter

5 Deurrubbers (bestuurderszijde is wat nat, maar na veelvuldig wateren wordt dat niet erger)

6 Rubberen afdichting boordcomputer

7 Stop onder accu (volgens mij alleen voor de latere passats)

8 Schuifsdak afvoerkanalen (zijn schoon en water loopt goed en vlot weg)

 

Vergeet ik nog kandidaten?

 

Ik ga in ieder geval de bekleding helemaal uithalen aan de bestuurderskant bij de pedalen en bodem, en achter heb ik hem al teruggeslagen..........en dan maar met de sproeier erop.......

 

Ik heb vanmiddag met water het opendak en de voorruit en de zijportier besproeid, maar kon zo vlug geen toename van het water ontdekken, maar doe dat over wanneer de bekleding eruit is, en dan met de focus op de rubberen afdichting van de motorkapontgrendelingskabel.........

 

Wie kan mij helpen, ik wordt er zo langzamerhand erg moe van.......

 

Groetjes,

Pierre

 

Passat TDI Variant, 1996, April, 432000km;-)

post-2725-1423822098,0996_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Pierre..

 

Als je zelf met de tuinslag/hogedrukspuit over en langs de ruit gaat als je de motorkap open hebt.. waar loopt het water dan naar toe?

 

Is het alleen achter de stoel nat, het kan dan de afwatering IN de deur zijn.. er zitten nl gaatjes onderin.. probeer eens tegen de ruit vh achterportier te sproeien en kijken waar het dan naar toe gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Het water komt van voor naar binnen. De voormat bij de pedalen is doorweekt, en vervolgens loopt het water verder naar het diepste punt, achter de bestuurdersstoel...De bestuurdersportier zou kunnen, daar ga ik speciaal op letten.....

 

Met de motorkap open, en flink gieten op de voorruit, dan loopt het water onder de motorkap keurig weg. Zo te zien loopt het niet over naar achter, maar leurig links en rechts weg. Bij de voorwielen loopt het water er links en rechts uit.....

 

Gaatjes van de portieren zijn open. Ik zal speciaal op het bestuurdersportier letten. Daar was de drorpel en rubber nat. Bij deit portier is eens het ruitmecahnisme vervangen en dus de folies. Ik ga hier niet van uit, maar is wel verdacht.......

 

To be continued.

 

Bedankt,

Pierre

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet zo ff niet hoe jouw passat eruitziet (3b??) maar lees het forum ook even na op een verhaal over water dat via de ruit door de deur naar de onderkant-binnezijde óver het rubber naar binnen kan komen. Door het uitdrogen van de sealing van de binnenplaat van de achterdeur.

 

Mocht het hierdoor komen, dan zie je dat als je de tuinslang (zonder spuiten, gewoon laten vloeien) op je zijruiten zet: het komt dan middenin tussen bank en B-stijl naar binnen.

 

Van een garagebedrijf hoorde ik onlangs dat zij de voorruiten met 'ouwerwetse' kit afkitten en de auto een nacht binnen laten staan zonder bewegen. Om goed uit te harden. Omdat ze problemen hebben gehad met het snel-werk dat ook de bekende glasboeren doen.

 

Zelf ellende gehad met een Carglass franchiser waar de ruit totaal lekte bij het scheef geparkeerd staan. Die was niet zo scheutig met vervangen als die van jouw trouwens.

 

Maar goed, er zit alweer een flinke ster in dus kan er weer een nieuwe in. Maar nu wel eentje van VW en geen neppert.

 

edit: we hebben tegelijk gepost, het komt dus niet achterlangs, mogelijk werkt bovenstaande uitdrogende rubber tip ook bij de voorportieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet zo ff niet hoe jouw passat eruitziet (3b??)

 

.

Hij heeft een late 35i (zie foto)

 

iets te snel getypt, ik bedoelde ' ik weet niet hoe de binnenkant van de portier eruitziet van jouw passat' Of die dingen ook zo'n plaat hebben als de 3b met een rubber non-afdichting. Of dat ze deze design fout pas bij de 3b hebben geintroduceerd.

 

;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik heb geen foto van de binnenkant van het portier. Maar, als je bekleding (hard materiaal) eraf schroeft, dan kom je direct een schuimfolie achtige afdelling tegen. Deze zit gekit op de randen, met een zachte zwarte kit. Om bv het ruitmechanisme te repareren moet deze folie er helemaal af. Het vreemde is dat de dorpel bij de bestuurderskant wat vochtig is. Als je de plastic dorpel beschermer eraf haalt, dan is aan de binnenkant van de dorpel geen sporen van vocht of straaltjes water te zien. Maar van het weekend gaan we eens flink sproeien (na verwijdering van de binnenkleding), en letten speciaal op de bestuurders portier, voorruit, motorkapontgrendelingskabeldoorvoer -leuk scrable woord-, interieurfilter.........

Groet,

Pierre

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Zondagochtend de tuinslang maar eens ter hand genomen en samen met Oom Karel (bedankt Karel dat je zo vroeg op pad wilde op de zondagochtend ;-).

 

We zijn begonnen met verdachtes:

  • motorkapontgrendelingskabeldoorvoerrubberenhulsje

  • Bestuurdersdeur

 

motorkapontgrendelingskabeldoorvoerrubberenhulsje

Flink sproeien gaf aan dat het verzamelgootje zijn werk doet. Bijna al het water wat van de voorruit wegloopt klomt daar samen, en valt vervolgens als een straal vrijwel precies op het motorkapontgrendelingskabeldoorvoerrubberenhulsje. Echter zo te zien zit de rubberen diirzoer toch wel goed. Maar tijdens het sproeien zag Karel (die in de wagen zat en overal goed keek), dat er vrij veel water bij de bestuurdersspiegel naar binnen kwam. Onder een bepalde hoek zelfs zo veel dat de bekleding kletsnat werd. Aandacht dus even weg van de motorkapontgrendelingskabeldoorvoerrubberenhulsje.

 

Bestuurdersdeur

Kapje aan de binnenzijde welke tegenover de schroeven zit van de buitenspiegel heel proberen te verwijderen. Natuurlijk niet gelukt, klemmetjes braken natuurlijk af.....Maar goed verder met sproeien en we zagen dat er gewoon behoorlijk water naar binnen druppelde uit wat gaten bij de buitenspiegel. Dit water liep vervolgens over de bovenkant van de deur in een straaltje op het binnenfolie welke op de deur is gekit. Is slecht gekit, dus vond een gat en liep zo aan de binnenkant van het folie naar beneden. Aan de onderkant aangekomen (het folie is natuurlijk een mooie wegbegeleider) liep het water NIET de goot in van de deur om via de gaatjes weg te lopen, maar volgde het folie tot over die goot, net boven de dorpel. Dat komt omdat het folie daar overheen loopt. Daar zijn ook gaten en het liep vervolgens op de dorpel, en zo de wagen in.

 

Het leek niet veel water te zijn wat zo de wagen binnen liep, maar misschien dat dat stilletjes met de hollandse buien wel oploopt.

 

We hebben moeite gedaan om met rubber folie een lek aan de buitenzijde bij de spiegel (ik maak nog foto's) af te sluiten wat redelijk is gelukt, er komt nu bijna niets meer binnen daar. Maar het is een wat klungeligge oplossing, ik moet nog wat beteres bedenken daarvoor. Het folie aan de onderzijde van de deur heb aan de onderzijde losgenomen in de binnen zijde van de deur gehangen zodat eventueel van boven komend water toch in de afwatering van de deur komt en de auto dus aan de buitenkant verlaat......

 

Nu maar even veel regenen en de vloermatten in de gaten houden. Na de regen van gisteren blijft de dorpel in ieder geval droog, wat eerder niet het geval was.......

 

Hiermee HOOP ik dat het verholpen is, al zegt een klein stemmetje in mij dat ik nog niet klaar ben, en er nog meer lekkages zijn.......

 

Keep you posted.

Pierre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

HELAAAAAAAAAAAAAASSSSSSSSSSSSSSSSSS!!!!!

 

Na de regebuien van de afgelopen dagen gebeurde waar ik al voor vreesde.....weer water achter de bestuurdersstoel.

 

Lekkage dus niet opgelost. Het gekke is dat er niet altijd water binnenkomt. Bij de ene regenbui wel, bij de andere niet?????

 

Volgende verdachte is de motorkapontrgendelingsenz........

Maar weer met de sproeier aan de gang en de bekleding eruit........

 

Keep you posted

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk eens naar je kachel radiator en of je auto ook koelwater verbruikt, mijn broer heeft een VR6 en hij had een lekkage in de kachelradiator, en dus ook altijd de bodem van de auto nat, na vervangen van de radiator was het probleem opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden