Hallo,
Ik heb een passat variant TDI uit 1996 (432000km ). Ik heb in 2000 zware waterlekkage gehad. Uiteindelijk bleek dat via de voorruit (slecht ingezet/gelijmd door een bekende ruitvervanger). De VW garage heeft dat toen met een rekening van 1000HFL gerepareerd (was de wagen een week kwijt omdat ze het niet konden vinden). Oplossing was kitten.
Onlangs -maart 2006- op de snelweg fixe steenslag en de ruit was vernield en niet meer te repareren. Na overleg een nieuwe voorruit laten plaatsen. Ik zei toen nog erbij, jongens let goed op, de wagen is nu lekvrij en ik heb problemen gehad na het vervangen van de ruit. Ja dat wisten ze zeiden ze. Een voorrruit bij de passat 1996 lekvrij erin krijgen is niet eenvoudig. De chef werkplaats heeft het zelf uitgevoerd. Ik zag na het vervangen direct dat het metalen sluitertje middenonder de voorruit er niet in zat, en ik keek in een gat.....Als dat maar goed gaat......En verd....na twee weken en een regenbui achter de bestuurdersstoel WATER! #@#$%^^ Weer terug naar de ruitenboer, en die riepen me erbij en zeiden dat de ruit er goed inzat (gecheckd met zeepsop aan de buitenkant sproeien en de luchtdrukspuit aan de binnen kant erop, en dan zoeken naar bellen). Ik zei dat het aan de ruit moet liggen. Nog een keer gekeken, en ja hoor, precies middenonder kwamen de bellen op.....Na overleg gekit, en ik heb daar tot aan december mee gereden zonder lekkage.
Totdat ik weer die bekende onaangename lucht rook, en achter de stoel voelde. Je raadt het al WATER. De ruitenboer heeft zonder moeilijk doen de ruit vervangen in December, en daarbij goed opgelet. Maar helaas, na de hevige buien van de afgelopen dagen gaf weer water binnen. Voordat ik bij de glasboer terug ga wil ik wel zeker zijn dat het de ruit is. Bij een andere garage gaf de truuk met de luchtspuit en zeepsop geen bellen (of we moeten dat niet goed hebben gedaan).
Welke optie heb ik voor een passat uit 1996. Op de diverse fora heb ik kunnen vinden (in volgorde van verdacht zijn):
1 rubberafdichtingsring motorkapontgrendelingskabel
2 Voorruit
3 afdichtingsring onder interieurfilter
4 interieurfilter
5 Deurrubbers (bestuurderszijde is wat nat, maar na veelvuldig wateren wordt dat niet erger)
6 Rubberen afdichting boordcomputer
7 Stop onder accu (volgens mij alleen voor de latere passats)
8 Schuifsdak afvoerkanalen (zijn schoon en water loopt goed en vlot weg)
Vergeet ik nog kandidaten?
Ik ga in ieder geval de bekleding helemaal uithalen aan de bestuurderskant bij de pedalen en bodem, en achter heb ik hem al teruggeslagen..........en dan maar met de sproeier erop.......
Ik heb vanmiddag met water het opendak en de voorruit en de zijportier besproeid, maar kon zo vlug geen toename van het water ontdekken, maar doe dat over wanneer de bekleding eruit is, en dan met de focus op de rubberen afdichting van de motorkapontgrendelingskabel.........
Wie kan mij helpen, ik wordt er zo langzamerhand erg moe van.......
Groetjes,
Pierre
Passat TDI Variant, 1996, April, 432000km;-)