Ga naar inhoud
  • 0

3BG versnellingbakolie en filter verwisselen (automaatbak)


rabbit

Vraag

Hi,

 

Ik wil de versnellingbakolie vervangen en het filter verwisselen. De aftapplug kan ik wel vinden, maar waar zit de plek om hem weer te vullen? En waar zit het filter?

 

Een aanvullende vraag:

Weet iemand het filternummer en welke olie is het beste?

 

Alvast bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

vul opening zit links boven de bak met een soort druk dopje erop

Filter zit in de bak, zul je het carter van de bak af moeten halen, dan kijk je dus onder tegen de bak aan.

 

Bak die je hier onder ziet is van mijn wagen met AG4 automaat.

carter is er ondervandaan en je kijkt tegen het filter.

post-2559-1423825895,4278_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hi,

 

Ik wil de versnellingbakolie vervangen en het filter verwisselen. De aftapplug kan ik wel vinden, maar waar zit de plek om hem weer te vullen? En waar zit het filter?

 

Een aanvullende vraag:

Weet iemand het filternummer en welke olie is het beste?

 

Alvast bedankt!!

 

Als je al niet weet waar het filter zit, zou je dan wel beginnen aan deze klus? De automaatbak is een heel duur onderdeel van de auto..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat dieseltje schrijft gaat niet op bij een 5traps automaat.

 

deel de mening wel van Vdub.

 

Maar filter gewoon bij dealer bestellen, die kunnen ook vertellen welke olie er in moet.

Filter zit in de bak, dus carterpan moet er af zijn veel torx boutjes maat is torx27. Dan zie je t filter vanzelf, deze zit ook weer vast met torx boutjes.

Olie vullen via de onderkant vulopening zit in carterpan.

 

En als dan alles gelukt is doet die het goed, of hij loopt goed in de soep :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is waar. Maar olie eraf en nieuwe erop moet toch wel lukken, niet? Ik heb vaak zat motorolie verwisseld bij auto's en scooters en ook hele auto's uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Met een versnellingbak zal het niet veel anders zijn lijkt me zo, maar ik kan me vergissen.

 

In de soep lopen moet ie niet doen natuurlijk, misschien alleen dus oliewissel.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat is waar. Maar olie eraf en nieuwe erop moet toch wel lukken, niet? Ik heb vaak zat motorolie verwisseld bij auto's en scooters en ook hele auto's uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Met een versnellingbak zal het niet veel anders zijn lijkt me zo, maar ik kan me vergissen.

 

In de soep lopen moet ie niet doen natuurlijk, misschien alleen dus oliewissel.....

 

Met een handbak is het idd niet veel bijzonders.. een automaat die de olie NODIG heeft om te functioneren wel.. en die is duur om te reviseren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallow,

 

Toen mijn passat 105 dkm had gelopen, begon ook mijn automaatbak een eigen leven te leiden.

Schakelen wanneer het hem uit kwam, idioot hoog in toeren blijven hangen enzow.

Heb de bakolie incl filter en pakking laten vervangen door een VW monteur i/d avonduren.

En dan is het grappig dat je zoveel verschillende opties leest.

Naja, bij mij is het zo gegaan:

 

* Carterplug eruit, olie eruit laten lopen

* Carter losschroeven van de bak.

* Dan kijk je tegen het zeer platte oliefilter aan

* Die werd verwijderd, en kijk je op allemaal electronica stekkers

* Er zat een soort magneet die evt slijtage schraapsel aantrekt, die werd helemaal schoon gemaakt.

* Toen werd er gespoeld met een speciaal goedje ( geen olie )

* Nieuw filter geplaatst, carter er weer onder met nieuwe pakking.

* Een flacon met de juiste olie erin en met een lange slang eraan, werd vanonder in de carter gelegd.

* Toen werd er ( lucht ) druk in de flacon geperst voorzichtig

* Je zag de olie heel mooi het carter instromen.

* Tot het uit het carter kwam stromen, plug erin.

* Toen motor 5 minuten laten draaien, en weer uit.

* Nog een keer vulplug eruit, en nog laatste restant bijvullen tot carter overliep.

* Plug er weer in, en alles schoonmaken.

 

Het is een wereld van verschil, bak schakelt weer subliem, zowel automaat al tip tronic rijden.

Zo is het bij mijn passat gegaan van 2003 met een automaat.

Zo deden ze het ook bij de vw dealer waar hij werkt in Enschede

 

Groetjes Guido

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden