Ga naar inhoud

umweltzone duitse steden?


jeroentdi

Aanbevolen berichten

Vandaag ff op en neer naar dusseldorf gelukkig dat ik aan de umweltplakette dacht.

Nu heb ik er gehaald en volgens hun systeem kom ik uit op zone2 (rode)

Nu is het rare dat ik meerdere passats heb gezien met diverse motoren en die hebben bijna allemaal zone 4 of soms zone 3.

het gaat hier om een 1999 3b variant tdi 81kw.

Welke zone hebben jullie en kan ik in het bezit komen van een groene die wel legaal is en niet zelf gemaakt want er zit een soort merk in wat ze kunnen zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel Duisters hebben een aftermarket roetfilter laten plaatsten op hun oudere diesels. Dat is de reden dat er veel met een groene sticker rondrijden. Een 3B TDI krijgt een rode sticker en een 3BG TDI (96 Kw - roet 40 mgr/km) een gele. Vanaf de 3C (in ieder geval de 2,0L TDI - roet 18 mgr/km) krijg je standaard een groene sticker. Het maakt bij een 3C niet uit of je wel of geen roetfilter hebt. Mijn 3C zonder roetfilter heeft namelijk ook een groene gekregen. Als het belangrijk voor je is om een groene sticker te hebben zou je dus op je 3B een roetfilter kunnen laten plaatsen.

post-5183-1423825865,117_thumb.jpg

post-5183-1423825865,2108_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bouwjaar van een auto is zeker van invloed maar op de door jou genoemde website staat duidelijk te lezen dat een retrofit roetfilter de kleur van de milieu sticker beïnvloed. Een oudere auto kan dus met een aftermarket roetfilter een groene sticker krijgen.

 

Het kan echter zijn dat individuele auto’s al voor de ingangsdatum aan een bepaalde emissie eis voldeden of in sommige gevallen zelfs later. Dit betekent dat ze een hogere of een lagere Umweltplakette toegewezen krijgen.

Verder kunnen diesel auto’s die voorzien zijn van een retrofit roetfilter met KBA goedkeur voor een hogere Umweltplakkete in aanmerking komen.

bron: anwb.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel technisch gesproken: De duitsers hebben deze regeling juridisch als een verkeers-/gedragsregel vastgelegd, waardoor hij voor alle automobilisten op de Duitse wegen geldt. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om e.e.a. vast te leggen als voertuiguitrustingsvereiste, in dat geval hadden ze het vanwege europese regelgeving alleen kunnen verplichten m.b.t. in Duitsland geregistreerde auto's. Dat hebben ze dus niet gedaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, er zijn er hierboven al een aantal genoemd. Maar zie ook hier: http://www.tuev-nord.nl/Keuringen/Umweltplakette.htm Ik weet niet waar jouw info op gebaseerd is?

Mijn sticker was iets van €11,-, geen 30. Bovendien heb je die kosten slechts 1 maal. Boetes zullen vaker voor gaan komen als het systeem helemaal in is gevoerd. Maar het is uiteraard jouw eigen keus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, er zijn er hierboven al een aantal genoemd. Maar zie ook hier: http://www.tuev-nord.nl/Keuringen/Umweltplakette.htm Ik weet niet waar jouw info op gebaseerd is?

Mijn sticker was iets van €11,-, geen 30. Bovendien heb je die kosten slechts 1 maal. Boetes zullen vaker voor gaan komen als het systeem helemaal in is gevoerd. Maar het is uiteraard jouw eigen keus.

 

Sorry, maar ik vind de anwb niet echt een betrouwbare bron, de TüV echter wel. Bedankt!

(vandaag dan wel illegaal in Bremen geweest) ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opzich vindt ik het niet belangrijk welke stikker erop zit.

Maar het is wel handig dat je ook een beetje het centrum in mag.

Zoals het in dusseldorf was moest je hem buiten de centrum ring parkeren en dan pokke eind lopen om te winkelen:(

Maar ik hoefde maasr 5.95 te betalen in duitsland voor de stikker en 5 min. later had ik hem.

Bijna elke merkdealer mag ze uit te geven. (ongeacht je merk auto).

Maar ze controleren er wel degelijk op met name buitenlandse auto's

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben de sticker er hier standaard op zitten, als je hem niet hebt dan krijg je hem wel met de keuring.

Sticker kost maar €5 (Tenminste bij de garage waar ik ben geweest) en alles wat er boven zit is in mijn ogen geld klopperij, je kunt de sticker gewoon in Duitsland bestellen.

Iedereen die in umweltzones gaat rijden is verplicht een sticker op de auto te hebben, ook inwoners buiten Duitsland.

Zat net ook even op de kaart te kijken en zie dat ik met de Passat vanaf 1 januari in sommige steden niet meer mag rijden, nou jammer dan :)

Let wel op als ze je snappen zonder sticker dan krijg je maar een bekeuringkje van €40 maar je krijgt wel een straf punt :(

 

 

Zie hier meer info.

 

http://www.umwelt-plakette.de/index.php?navID=42

 

http://gis.uba.de/Website/umweltzonen/start.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden