Ga naar inhoud
  • 0

ABS storing


NoppieV5

Vraag

Er is over ABS-storingen al veel geschreven, met name over defecte remlichtschakelaars en de ECU op de ABS-unit.

 

Willen jullie even met me meedenken en jullie mening en tips geven over mijn onderstaande bevindingen en oplossing?

 

Ik heb inmiddels continue de ABS-melding (oplichtende symbolen ABS (geel continue) en remmen (rood knipperend) en foutmelding op de display (STOP - Bremsenfehler - Betriebsanleitung).

De meldingen doen zich voor bij buitentemperaturen boven het vriespunt en bij (herstarten met) warme motor.

Doordat temperatuurverschillen invloed hebben op de melding, denk ik dat deze te maken hebben met het bekende defect in de printplaat t.g.v. uitzetten (geen contact) en krimpen (wel contact).

 

Ik overweeg de printplaat/unit te laten repareren, maar wil bij voorkeur de eigen unit behouden (liefst geen omruil dus).

In Nederland is ACtronics reparateur, maar die doet geen particulieren.

Zijn er andere reparateurs in Nederland of buitenland? (Graag meningen van ervaringsdeskundigen).

Graag jullie tips.

 

Grtz NoppieV5

 

P.S.

Vandaag zal ik alvast de ECU uitbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Toen ik de auto eind vorig jaar terugkreeg, deed de storing zich incidenteel voor.

Dat bleek later temperatuur gerelateerd.

De sensoren voor heb ik toen schoongemaakt en de ruimte waar ze in zaten schoon geblazen.

Achter heb ik ze niet zo snel kunnen ontdekken.

Dat hielp allemaal niets.

De remlichten, cruise control, accu e.d. doen het prima.

De module blijft dan al snel als boosdoener over.

 

Ik las in een ander topic over repareren in de USA (mmallory@vt.edu)

Wie heeft daar ervaringen mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Wiekolino,

De module is gerepareerd en werkt weer perfect.

Ik heb 'm uitgebouwd (vanuit de wielkast) en opgestuurd naar Matthew Mallory in Amerika (mmallory@vt.edu)

Heb 'm eerst even een mailtje gestuurd om prijs en procedure af te spreken.

Kosten $ 135,00 (circa € 94,00) incl. retour zenden, betaling via PayPal.

Toezendkosten € 14,00 geloof ik.

Totaal dus € 108,00 kwijt, terwijl reparatie in Nederland zo'n € 250,00 kost!

Na 1 week was ie bij de reparateur, in één dag was ie gerepareerd en na een week weer terug in huis.

Dus in 14 dagen kant en klaar en geen storing meer!

 

Nog wat tips:

- Kijk hier http://www.modulemaster.com/en/Volkswag ... t_info.php om een idee te krijgen waar en hoe wat zit. Ik adviseer je via de linker wielkast te werk te gaan. Dan kan je overal gemakkelijk bij.

- Let op het kleine stekkertje dat onderaan de module zit. Die is lastig los te krijgen (borglipje).

- Nadat je de unit hebt verwijderd (zie de how to) het deel op de auto zorgvuldig afplakken tegen vocht en vuil.

Maak daarvoor eerst de buitenkant van het geheel goed vetvrij, voordat je de unit eraf haalt.

Na verwijdering kan je gewoon blijven rijden, de ABS werkt uiteraard niet, maar dat deed ie toch al niet.

- De busjes van de op te sturen unit heb ik met folie ertussen gefixeerd en dichtgeplakt.

De zwarte kunststof kap is het deel dat bij de reparatie wordt opengemaakt.

- Zorg ervoor dat er zo min mogelijk ruitensproeiervloeistof in de tank aanwezig is. Als je de pomp of voeler eruit trekt, loopt de tank leeg en heb je een natte werkplek (vraag me niet hoe .......). Een lege tank hangt niet te zwaar aan de slangen, dus hoeft er dan ook niets uit te laten lopen of los te halen.

Ik heb de tank geheel verwijderd, omwille van een ruime werkplek.

- Na terugplaatsen is de storing weg en werkt alles weer vanouds. Resets zijn niet nodig!

- De hele klus (inbouw of uitbouw) kost circa 1 uur, vanaf wiel eraf tot wiel er weer op als je het op je gemak doet.

 

Succes met je reparatie. Gaat helemaal goed komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb zon idee dat die van mij er ook aan begint te komen.. zo af en toe krijg ik de melding, soms is ie meteen weer weg. Nu heeft die van mij geen schuld meer met 469dkm

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik heb zon idee dat die van mij er ook aan begint te komen.. zo af en toe krijg ik de melding, soms is ie meteen weer weg. Nu heeft die van mij geen schuld meer met 469dkm

Zolang er nog geen APK aan zit te komen, kan je blijven rijden.

Je moet alleen geen aanrijding krijgen, want dan kan de storing zich wel eens tegen je keren.

Waarschijnlijk zal de storing er niet zijn bij koude motor en er pas later of na herstarten inkomen na verloop van tijd.

In het begin had ik het ook slechts incidenteel. Later frequenter en op het laatst vrijwel constant.

Kan je de Amerike-route aanbevelen. Niet snel maar wel goed en een heel stuk goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik heb zon idee dat die van mij er ook aan begint te komen.. zo af en toe krijg ik de melding, soms is ie meteen weer weg. Nu heeft die van mij geen schuld meer met 469dkm

Zolang er nog geen APK aan zit te komen, kan je blijven rijden.

Je moet alleen geen aanrijding krijgen, want dan kan de storing zich wel eens tegen je keren.

Waarschijnlijk zal de storing er niet zijn bij koude motor en er pas later of na herstarten inkomen na verloop van tijd.

In het begin had ik het ook slechts incidenteel. Later frequenter en op het laatst vrijwel constant.

Kan je de Amerike-route aanbevelen. Niet snel maar wel goed en goedkoper.

 

Bedankt NoppieV5

Met de APk heb ik nog wat ruimte, Ik heb al wat sloperijen benaderd (kost ook rond de 100 tot 150).

Miss optie om tweede hands te plaatsen en zelf de oude modele te solderen .

ik zal deze week eers eens kijken of de goede nummers met de sloperijen overeen komen.

Bedankt Groetn Wiek

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een paar jaar geleden ook 2 modules naar die Matt gestuurd, ondertussen al wel weer 1 defect daarvan maar levert verder goed werk.

 

De problemen met de module begonnen bij mij ook sporadisch, nemen toe totdat er altijd een ABS/rem melding volgt.

 

Als je het zelf wilt gaan doen, koop vast een module erbij ;-) Ik heb wel aardig wat soldeer-ervaring maar mij lukte het niet. Ik had gelukkig een spare.

Tis niet alleen solderen, je moet eerst de behuizing opensnijden (zonder de open print + gouddraden te beschadingen). Daarna de beschermgel wegpriegelen. Op een paar mm zitten die gouddraden, deze zijn uiterst fragiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb er voor gekozen om tweedehands een zelfde abs module te vinden .Via Ebay in Amerika.

Ik heb de module geplaatst maar kreeg nog steeds dezelfde storing. (18057) geen signaal van de ABS controller . Ik heb direct de Ebayer gemaild en die zei, dat de module uit een andere auto, geprogrammeerd moest worden op mijn auto.

Nou lopen de meningen hiervan uiteen als ik van alles lees.

Ik heb hem teruggestuurd en krijg deze week een andere van hem.

Toch kon ik het niet laten om de oude van mij zelf proberen te repareren volgens dit filmpje :

Inderdaad zaten de twee zilveren draadjes los.

Een kennis die veel soldeer ervaring heeft met printplaten etc. erbij gehaald . Gesoldeerd ,gemonteerd en direct uitgetest . En jawel de storing was weg .

Maar na 5 seconden kwam er een heel klein streepje rook uit de module. En meteen weer de drie piepjes Dammm de module is naar de #$%^&. Wel een teken dat de storing in de module zit-zat. Dus dit bevestigd alleen maar hoe gevoelig dit apparaat werkt en de reparatie is.

Nu is mijn vraag :

Moet een andere of nieuwe module nu geprogrammeerd worden of niet?

En kan dit met Vagcom en hoe moet dit dan gebeuren? Heeft hier iemand ervaring mee?

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat ik hierover op het forum heb gelezen is dat een nieuwe module via vagcom geprogrammeerd moet worden.

Heb daar zelf geen ervaring mee.

Heb de (goede?) software wel, maar zoek nog niemand in de buurt van Rotterdam die het goed werkend weet te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooie video, ik heb ook even zitten kijken naar één over de uitbouw. Ziet er allemaal niet echt ingewikkeld uit maar de eerste keer zal het wel tegenvallen.

 

Wiek je hebt het geprobeerd jammer dat ie begon te roken.... Wat was de oorzaak ? Toch het soldeerwerk ?

 

Wat ik mij nu de hele tijd zit af te vragen is dit: hoe zit het met garantie ? Mag je van een ABS unit, dus elektronica (draait niet, beweegt niet dus slijtage is er ook niet) niet verwachten dat ie net zo lang meegaat als de auto onder normale omstandigheden ?

 

Ik bedoel mijn ruiten springen ook niet na 90.000 km spontaan uit elkaar omdat de levensduus op is. En als het probleem inderdaad die aluminium draadjes is dan lijkt het mij eerder een slecht design. Toch ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Petroman: Je kan na 8-10 jaar geen succesvol beroep meer doen op een tegenvallende gebruiksduur.

Ik ben het wel met je eens, dat een dergelijk onderdeel geen mankementen zou mogen geven, maar daar heb je wettelijk niets aan.

Repareren is de enige optie en laat dat aan een vakman over.

Wiekolino geeft duidelijk aan dat het niet zomaar even een klusje is.

Een goed gerepareerde module doet het weer als vanouds, zonder nieuwe afstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@Petroman: Je kan na 8-10 jaar geen succesvol beroep meer doen op een tegenvallende gebruiksduur.

Ik ben het wel met je eens, dat een dergelijk onderdeel geen mankementen zou mogen geven, maar daar heb je wettelijk niets aan.

 

Ben ik niet helemaal met je eens: bij een auto van 50.000,00 euro, een motorblok waarmee je zonder problemen 150.000 km mee moet kunenn rijden hoef je niet te verwachten dat een belangrijk onderdeel van je veiligheidssyteem na 90.000km ineens de geest geeft.

 

Maar dan moet je wel kunnen bewijzen dat 90% van alle defekte ABS units hetzelfde euvel hadden/hebben.... :evil: Dus we trekken met z'n allen aan het kortste eind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ petroman

Wiek je hebt het geprobeerd jammer dat ie begon te roken.... Wat was de oorzaak ? Toch het soldeerwerk ?

 

Het soldeer werk op zich was wel goed, iig de verbintenis was er wel. Maar mijn vermoeden gaat er naar uit dat een van de gouden draadjes beschadigd is. Ik kreeg iig wel de indruk dat er ook een van los zat . doordat in de gel gewreven was. :( Maar de oogjes zijn niet de best meer dus met een verlichtte loep kon ik het iets beter zien.

Ook is het dan lastig dat een oog beter is als het andere. Maar ja, niet geschoten is altijd mis.

Ook vind ik , ook al is mijn auto 11 jaar, er evengoed veel modules kapot gaan, dus ook van jongere autos.

Het is ook niet een vw probleem maar een Bosch-probleem. Bosch viert hier wel bij, lijkt me zo. Zij verkopen super dure krengen en zijn onbetrouwbaar :x maar daar kom je zo ook niet tussen.

 

Nu is mijn belangrijkst punt nog : hoe werkt het programmeren als mijn andere module binnenkomt .

ik heb de vraag neergelegd bij het bedrijf in Helmond die je niet kunt missen als het over modules gaat.

Kijken wat die te vermelden hebben en hoe zij omgaan met klanten die net iets anders willen.

Ik ben eigenlijk toch nog niet van plan om naar de dealer te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

UPDATE :

Het bedrijf in Helmond heeft me te kennen gegeven dat de module door te meten is of deze een fout heeft of niet.

Je moet eerst een exel-bestandje invullen en versturen dan krijg je advies hoe je de module moet demonteren en verpakken en moet opsturen.

Ik heb inmiddels mijn tweede module gekregen vanuit de VS. Ook deze werkt niet .

Ik ben het een beetje zat aan het worden en heb het zaakje opgestuurd naar Helmond ECU repair.

Ik kreeg dezelfde dag nog een mail dat er een storing in zat en tevens gerepareerd was.

Moest 240 euro overmaken en dan zou hij de module weer terug opsturen.

De 2de dag had ik hem weer in huis en gemonteerd .Direct had ik weer contact met de ABS en kon de fouten wissen. Stukje gereden en jawel weer de lampjes van ASR en ABS aan. Maar geen 3 keer gepiep meer.

Weer VAGCOM eraan en kreeg een nieuwe fout: Wielsensor linksvoor fout. Wielsensor zuiver gemaakt .

Fout weer gewist , lampjes gingen uit en geen probleem meer gehad .

Nu kan ik met VAGCOM geen fout meer uitlezen .Auto is storingvrij.

Dus je hoeft hem niet te progammeren mits de nummers overeenkomen van de module.

Als de module goed is kun je de fouten wissen

Dus ik ben over het bedrijf in Helmond,( http://nl.ecu-rc.com/ ) goed tevreden en krijg een jaar garantie op de reparatie.

Eindelijk van dat gepiep af. en die flikkerende lampen.

Al bij al toch nog een dure grap maar wel een ervaring rijker

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Wiekolino,

Ben blij voor je dat 't nu allemaal weer goed werkt.

Maar als ik het zo lees, dan had ik met mijn opsturen naar Amerika toch minder gezeur en zeker minder kosten.......

Maar ja, zo leren we van elkaar en dergelijke ervaringen maken het voor een volgende wellicht wat gemakkelijker kiezen.

Hou 'm heel verder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@Wiekolino,

Ben blij voor je dat 't nu allemaal weer goed werkt.

Maar als ik het zo lees, dan had ik met mijn opsturen naar Amerika toch minder gezeur en zeker minder kosten.......

Maar ja, zo leren we van elkaar en dergelijke ervaringen maken het voor een volgende wellicht wat gemakkelijker kiezen.

Hou 'm heel verder!

 

Heb je helemaal gelijk in dus hopelijk hebben de andere er ook wat aan :idea:

btw ik krijg toch nog een gedeelte (65 dollar) terug van de Ebayer uit de VS. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden