Ga naar inhoud
  • 0

18T tikken klepstoters


twanos

Vraag

Hoi.

 

Mijn passat 18T heeft ineens weer tikkende klepstoters (soms), dit is een dik half jaar weggeweest. Na de laatste beurt na preventieve forte spoeling een groter oliefilter geplaatst en 4.nogwat ltr 5w30 (vw) erin. Olie verbruiken doet ie amper.

 

Ëdit: geen sludgevorming te vinden.

 

Ik verdenk dat a: de oliepomp misschien niet meer goed is (kost volgens mij maar een paar tientjes) b: de zeef bij de carter vervuild is. b: misschien de nokkenas lagers z'n langste tijd hebben gehad.

 

Ook voel ik soms een lichte schommeling/inhouden bij het rijden (zeef carter?). Uitlezen geeft geen meldingen.....en specifiek waarden van onderdelen uitlezen kan ik niet.

 

Mijn vragen aan jullie: wat denken jullie dat het zou kunnen zijn? advies? en wat zouden de kosten zijn van de materialen en hoeveel uur zou een monteur met zwarte handen hiermee bezig zijn (kleine en grote beurt lukt me wel.....maar hier heb ik geen plek/gereedschap voor).

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Matthijs, ik tank alleen SuperClean 95 van Avia. Zou het daaraan liggen? ik constateer wel dat hij zuiniger loopt hierop. 98 heb ik nog nooit getankt. Is het zo dat een 18T beter loopt op 98?? mij onbekend..........maar ik heb dan ook alleen verstand van fietsen. Ik zal de tank leegrijden en eens 98 tanken.

 

Ben trouwens zga van de tikken af, zonder reden of aanpassing. Alleen bij het starten ff een diesel voor 3 seconden daarna rustig. Waarschijnlijk ruil ik hem in op een 2.0ltr uit 2002 over een maandje of 2. Maar tot die tijd moet ie wel goed lopen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook een lelijk tikkend/ratelnd geluid na het starten.

ook voor ongeveer drie seconden.

bij de dealer zeiden ze dat het kwam doordat er een niet origineel vw oliefilter op was gezet...

en dat in een vw filter een klep zat die voorkwam dat de olie terugliep uit de kleppenstoters.

 

Is dit waar?

en ben ik met een nieuw oliefilter van die ongezond klinkende ratel af?

 

met vriendelijke groet,

Harry

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ondanks dat de olie wellicht vag-spec is zou ik toch voor een 0w40 of 5w40 kiezen, kan zijn dat de viscositeit te laag is en daardoor de olie z'n werking minder goed kan doe waardoor je de klepstoters hoort. Het is iid normaal dat je 2-3 seconde de stoters hoort na starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb ook een lelijk tikkend/ratelnd geluid na het starten.

ook voor ongeveer drie seconden.

bij de dealer zeiden ze dat het kwam doordat er een niet origineel vw oliefilter op was gezet...

en dat in een vw filter een klep zat die voorkwam dat de olie terugliep uit de kleppenstoters.

 

Is dit waar?

en ben ik met een nieuw oliefilter van die ongezond klinkende ratel af?

 

met vriendelijke groet,

Harry

 

Ja, dat is waar, dus het proberen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In een filter zit een overdrukklep, deze gaat open bij een bepaald drukverschil en bypassed dan het filter waardoor de olie ongefilterd wordt rondgepompt. Dat van die terugslagklep in VW filters heb ik nog niet eerder gehoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
terugslagklep zit boven het oliefilter.In het oliefilterhuis(?)

 

 

Oftewel,daar waar je je oliefilter op vast schroeft.

 

 

 

 

En bij mij zat die los,vandaar dat ik tikkende stoters had bij het starten

Wat zat er los? Tevens heeft dat dan dus niks te maken met wel of geen org. VAG oliefilter, wat nmw ook gewoon door MANN of KNECHT gefabriceerd word..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wat er los zat??

 

de terugslagklep!

 

 

Heeft idd niks met wel of geen org filter temaken,wel dat er net BOVEN het filter er een terugslagklep zit.Mischien dat dat soms verwarring brengt bij sommigen of er wel of geen klep zit in een oliefilter.(ik heb het dus niet over het filter!)

En als de terugslagklep zijn werk niet meer doet,dan kun je bij het starten last hebben van tikkende stoters/kleppen.

 

@vdub

Was meer een opmerking ter algehele informatie en voor de topic starter.De topic starter vroeg om advies info betrekkende zijn probleem met tikkende kleppen bij het starten.Ik was van mening dat een openstaande keerklep wel van toepassing was op zijn klacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hey mensen

Wat geweldig dat jullie mee willen denken!

 

Ik zal een origineel vag filter kopen en plaatsen (nitro 68/Rolf)

de overdruk klep (Arjen)zal de zelfde functie hebben, immers zonder druk gaat de klep dicht.

 

Nu maar hopen dat de keerklep net boven het filter (Kees )te controleren is bij het vervangen.

 

Maar als ik het zo hoor hebben jullie het over de zelfde klep maar dan op verschillende locaties.

(net wel of net niet in het filter)

hopelijk is het niet mijn kettingspanner (robert) gezien ik graag van het geluid af wil.

alvast bedankt

Met vriendelijke groet,

Harry

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden