Ga naar inhoud
  • 0

Piepend geluid bij sturen rond stilstand


Shane

Vraag

Hallo allomaal,

 

sinds kort hoor ik de V-snaar piepen als ik bij stilstand stuur. In eerste instantie hoorde ik dat alleen als ik in de uiterste stuurstand manouvreerde, nu is het ook als er bij stilstand aan het stuur gedraaid wordt. Hierbij staat de airco overigens niet aan.

 

Nu heb ik al verschillende dingen gelezen over een vrijlooppoelie, dynamo, wat WD-40 spuiten, etc. Heeft iemand enig idee wat het hier kan zijn. In mijn optiek lijkt het erop dat de V-snaar de krachten van de stuurbekrachtiging niet aankan. Ofwel de V-snaar is versleten, of niet strak genoeg gespannen of de stuurbekrachtiging levert te veel weerstand. Ik voel overigens niets vreemds tijdens het sturen.

 

Graag jullie ideeën voordat ik naar de garage ga (of dit wellicht zelf op kan lossen).

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Olieniveau is normaal.

 

Het piepen komt (tot dusver) alleen bij warm weer en warme motor voor.

 

Had overigens anderhalve maand geleden wat problemen met de accu. Er was toen ook een piepend geluid. Dit was niet bij het sturen maar bij lage toerentallen. Kreeg ook de melding dat er iets mis was met de alternator. Uiteraard toen ik bij de garage kwam was het probleem verdwenen en sindsdien ook niet meer gehad. Maar wellicht is dit nog een hint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb zojuist nog ff onder de kap gekeken. De rechter riem staat niet echt strak, had het idee dat deze voorheen strakker stond. Deze kan nu redelijk gemakkelijk 2 cm ingeduwd worden, wat voorheen nog geen 1 cm was.

 

De linker zit overigens ook niet superstrak.

 

Ps. wat is de benaming van de linker en rechter riem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ps. wat is de benaming van de linker en rechter riem?

Multisnaar en distributie....

 

Ik vermoed dat het je vrijloop poelie is....

 

Multiriem en Multiriem, Distributie is een tandriem en zit onzichtbaar achter de afdekkap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt het dat de linker naar de dynamo gaat en de rechter naar de stuurbekrachtiging?

 

Maar als ik zo naar de spanning op beide riemen kijk, moeten die allebei worden vervangen doordat deze te veel versleten zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb het probleem inmiddels tijdens de long-life service beurt laten repareren. Ik weet niet meer precies wat het was (zou op de rekening moeten kijken). Maar het probleem is iig verholpen, rijdt toch een stuk fijner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Shane, dit komt mij heel erg bekend voor... Sinds een week of drie heb ik dezelfde symptomen. Mocht je die rekening nog tegenkomen, dan zou ik graag lezen wat het is geweest... Alvast dank!

 

Ter afronding, ook bij mij was het de vrijloop van de dynamo. 't Is nu weer heerlijk rustig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden