Ga naar inhoud
  • 0

Opstartproblemen


Rankos

Vraag

Goedemiddag allen,

 

sinds vrijdag heb ik problemen met het starten van mijn passat 3C uit 2006 (1.9 TDi). Als de motor volledig koud is, moet ik soms 7 tot 8 pogingen ondernemen om de auto stationair te houden. Als de motor eenmaal warm is, valt hij nog steeds uit na het starten als ik niet een klein beetje gas geef. Eenmaal stationair is er niets aan de hand, het is dus puur na de eerste keer starten.

 

Tijdens het rijden merk ik motorisch gezien niets vreemds. De auto trekt goed door, maakt geen lawaai en de temperatuur is ook niet afwijkend.

 

Ik heb de auto laten uitlezen bij de dealer, hier kwamen vier foutcodes naar voren:

P0341 - (nokkenas postie signaal niet aannemelijk)

P3008 - (circuit sensor nokkenas waarde buiten grenzen)

P161A - gloeibougie 1

P161B - gloeibougie 2

 

De garage denkt dit probleem te kunnen verhelpen door de nokkenas-sensor te gaan vervangen. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening of ervaringen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedankt voor alle tips zover. Dit is er tot nu toe gedaan:

2 van de 4 gloeibougies vervangen en de nokkenassensor vervangen. De p0341 foutmelding blijft nog steeds staan.

Als ik de sensor afkoppel en de auto vervolgens start, is er niets aan de hand en loopt de auto perfect stationair. Ook na een koude start.

Aan de bedrading kan het ook niet liggen, als de auto aan de computer hangt ziet deze precies wanneer de sensor wordt afgekoppeld.

 

Kortom, veel wijzer zijn we nog niet geworden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met timing. :(

 

Volgens mij niet dus.

 

Overigens moet ik erbij zeggen dat de auto zonder sensor wel in 1 keer start maar dat hij wel moeite heeft met starten. Ik moet het contact echt een seconde of 2 ingedrukt houden voordat hij het bij een koude start doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb dit draadje even gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat ik precies dezelfde problemen heb met dit koude weer.

Ik ga komende vrijdag even naar Jos in Dieverbrug, Hij had het ook al over de gloeibougies en we gaan de afstelling/timing even bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Jammer dat dieverbrug niet in de buurt is, anders was ik met je meegegaan :)

 

Ik hou me aanbevolen als jullie eruit zijn gekomen. Dit probleem begint me aardig op mijn zenuwen te werken.

Ik zal je laten weten wat er bij mij uitgekomen is. Is inderdaad erg vervelend.

Wat er bij mij nu ook nog bij is gekomen, is dat het stuurslot begint te tikken als ik wil starten.

Als ik de sleutel er weer uit haal, en dan er weer in pakt hij hem wel en kan ik gaan voorgloeien.

Maar dan heb ik dus hetzelfde probleem als jou. Bij starten valt hij binnen een seconde weer uit.

Geef ik een beetje gas bij tijdens het starten, dan slaat hij wel weer aan.

 

Erg irritant allemaal. Ben nu steeds bang dat hij een keer helemaal niet wil starten en hij me laat staan.

Dus nog even volhouden tot vrijdag, ik vertrouw op de kunsten van Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
En? Opgelost? :)

Nee, helaas. Ik ben dus vrijdag bij Jos geweest en die heeft de gloeibougies getest. Daar mankeerde dus helemaal niets aan. Wat wel naar voren kwam, is dat het vliegwiel kapot is.

Maar volgens mij was dat al zo vanaf het begin. Als ik de auto stationair liet lopen schudde hij met regelmaat vanuit de motor. Destijds al eens aangegeven bij de garage waar ik hem gekocht had en bekeken in de garantieperiode, maar die konden (achteraf natuurlijk) niets vinden.

Maar Jos (Stefan) dus wel. Kost me 750 euro om te laten vervangen.

Voor het slecht starten had Jos geen verklaring. Het zou door het vliegwiel kunnen komen, maar het is geen garantie dat het daarna over is. Ik laat hem in januari (Jos kon niet eerder) een paar dagen daar staan en dan gaan ze met z'n 2en de auto starten en bekijken wat er onder de motorkap gebeurd. Nou maar hopen dat het dan nog koud is of iets vriest.

 

Probleem is dus nog niet gevonden.

 

Groeten, Marco

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

EDIT:

 

Het was toch niet het vliegwiel. Afgelopen weekend deed de auto het helemaal niet meer en weggesleept.

Als ik de sleutel in het contact deed duurde het erg lang voordat het stuurslot er af klikte. Normaal 1 klikje en nu wel 30 klikjes en nog het stuurslot er niet af. Voorheen gebeurde dit dus met koude motor bij vriestemperaturen, maar sinds afgelopen weken ook bij temperaturen boven nul en bij warme motor na het rijden.

Als ik eindelijk kon voorgloeien viel de auto dus direct weer uit nadat hij aan was, behalve als ik een beetje gas bij gaf.

 

Het probleem bleek een kapot contactslot en deze is nu vervangen. Voorheen moest je de hele stuurkolom vervangen a 1700 euro, nu waren de kosten "slechts" 300 euro voor het onderdeel en 100 euro werkplaatskosten.

Hij rijdt dus eindelijk weer normaal.

 

Volgens het magazijn en de monteur een welbekend euvel. Wekelijks krijgen ze minimaal 1 VW met hetzelfde euvel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
OK, maar dat heeft niks met de onbalans te maken.. tevens is je contactslot waarschijnlijk niet vervangen maar het stuurslot(module)

Dat onbalans merk ik tot nu toe niet meer bij stationair lopen, maar kan nog komen.

Ik ben geen technicus en heb er echt de ballen verstand van en typ wat mij verteld is :P

Schijnt te komen doordat er geen goede signalen vanaf mijn stuur naar de motor gingen. Daardoor sloeg hij ook steeds af.

Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt van die module, ik heb hem gezien en was ongeveer 10 bij 10 cm groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Even een nieuwe en laatste update. De problemen zijn opgelost! De distributieriem zat niet goed, het scheelde bijna een tandje.

De motor loopt nu weer helemaal soepel en start zonder problemen. Ook de foutmelding is uit het systeem.

 

Haha.. 100 punten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Even een nieuwe en laatste update. De problemen zijn opgelost! De distributieriem zat niet goed, het scheelde bijna een tandje.

De motor loopt nu weer helemaal soepel en start zonder problemen. Ook de foutmelding is uit het systeem.

Fijn dat jou auto net zoals de mijne nu ook weer goed rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden