Ga naar inhoud

Wil een 1.8t tiptronic, tips?


CJIB

Aanbevolen berichten

Goedenavond allen,

Ik ben me aan het orienteren op een VW Passat 1.8t automaat (tiptronic) en nu vroeg ik me af waar ik op moet letten bij aanschaf van een dergelijke auto.

 

Ik heb er 1 (uit 2002) zien staan voor 8000 euro, 111000 op de klok bij een autobedrijf, is dat een beetje een realistische prijs, of kan er nog wat vanaf?

 

Tevens lees ik veel problemen met de 1.8t motor m.b.t. oliedruk of een turbo die geluid maakt / defect raakt? Is dit een kwaal van dit blok en speelt dit bij iedereen met dit blok, of moet je gewoon pech hebben? En zijn deze blokken überhaupt betrouwbaar?

 

Ook ben ik opzoek naar ervaringen i.c.m. een automaat. (verbruikscijfers?)

 

Alvast ontzettend bedankt voor eventuele informatie jullie willen delen met een wellicht nieuwe VW rijder ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi rob

de 18 turbo is over het algemeen een betrouwbare motor met ook nog eens de mogelijkheid wat pk,s en koppel extra te krijgen dmv chiptuning.

Er zijn wat zaken waar je op moet letten. Hier is genoeg over te vinden op het forum.

De automaat is bij normaal gebruik probleemloos. Deze prijs lijkt me heel redelijk. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, vond het wel een geinige naam als username, maar heb zelf helemaal niks te maken met die struikrovers.

 

Kan iemand mij iets vertellen over het verbruik van deze auto?

Ik heb gezocht op het forum maar kan alleen wat vinden over verkoolde olie e.d.. maar hoe kan de meest voorkomende dingen spotten bij een testrit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga morgen voor een proefrit, alleen maak ik me behoorlijk zorgen als ik het volgende topic lees: http://www.myvwlemon.com/ubb/Forum2/HTML/000214.html

 

Hier lees je de problemen met de turbo en de sludge die dit veroorzaakt. Ontzettend veel mensen hebben er last van. tot aan het vervangen van de motor aan toe! Er wordt ook sterk aangeraden de olie te verversen om de 5000km...... ??

 

Is hoeverre moet ik mij hier zorgen om maken? lijkt me dus toch een onbetrouwbaar blok, toch maar geen 1.8t?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Rob, ik deel de mening met ron1965.

 

ook Ik heb een handgeschakelde 1.8T BJ 2002 , 1ste eigenaar, altijd de interval beurten laten uitvoeren , en rijdt gewoon lekker zonder problemen. Ook geen gechip enzo, maar gewoon standaard 150PK.

km stand 103.000

 

hoop hiermee wat bijdrage te hebben geleverd.

leuke naam trouwens. :lol: doet mij denken aan (inmiddels 2) bekeuringen die ik niet wil betale.

 

 

raymond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Rob,

Welkom. Ik rijd zelf een 1.8T uit 2001 met nu 136000 km op de teller. Een paar jaar geleden laten chippen en sindsdien in onderhoud bij degene die de auto gechipt heeft. Ik laat elk jaar de olie vervangen (rij minder dan 15000 km per jaar). Geen last van sludge oid.

 

Verbruik lig bij kleine stukjes op de 1:9,5 en op grote stukken 1:12.

 

Succes met je zoektocht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag het toch nu zo?.. Ik heb al gezocht en vraag nu on een mening.

 

Als je het niet vertrouwt moet je het gewoon niet doen. Dan kan je aan iedereen hier op het forum wel een mening vragen maar wat wordt je daar wijzer van dan? De ene heeft helemaal geen problemen en de ander moet de complete motor vervangen. Ga dan voor een andere motor dan de 18T. De 20V gebruikt nog al eens wat olie... dus aan alles is wel wat op aan te merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, vandaag een proefrit gereden en dat beviel wel! Alleen een paar kleine dingetjes,

 

Als je de automaat in z'n achteruit zet en je geeft meteen gas, is het normaal dat het dan een flinke schok geeft? omdat je dan wellicht te snel gaat? Als je hem in z'n achteruit zet en rustig je rem loslaat en dan wat gas bij geeft is er niks aan de hand. (Dit wordt mijn 1e automaat)

 

De auto slaat over... vooral als je in lage toeren rijd schokt de auto regelmatig alsof er een vonkje overslaat.

 

Ook is er een homokineet kaduuk, daar kwam de verkoper zelf mee nadat hij de auto even ging tanken voor de proefrit, maar is ook niet te missen.

En hij trekt wat naar rechts.

 

Ik heb aangegeven dat ik er even een weekend over na wil denken. Bovenstaande punten zullen uiteraard verholpen worden mocht ik overgaan tot aanschaf. Ook zitten er een grote beurt, APK, volle tank, poetsbeurt, en 3 maanden garantie op.

 

Dat overslaan, ik kan me vaag herinneren dat dat een soort kwaaltjes was en dat dat met de bobine te maken had?

 

Voor de rest is de auto in keurige staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het onderhoudsboekje hebben we niet kunnen vinden en was ik verder vergeten, hierover heb ik gebeld toen ik weer thuis was, en er werd mij aangegeven dat deze er gewoon bij zit.

 

Garantie op alles zal ik even na moeten vragen, lijkt me wel?

 

Is het tevens normaal dat de auto ook duitse meldingen geeft ipv NL? (bijv. Heckklappe schließen) (kofferbak sluiten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt,

Dat van 6-2010 wist ik, alleen hij gaf aan dat 'ie pas sinds 3 weken bij hun in het pand staat. en de rest van de tijd bij een andere vestiging.

 

Leuk ding :) twijfel twijfel.. Wat nou als er geen onderhoudsboekje bij zit, is dat dan meteen een no-go?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee hoor, het grootste probleem met die motor is de longlife interval icm met een turbo-onervaren bestuurder..

 

Omdat een turbo nog al warm wordt als er (stevig) mee gereden wordt is het noodzaak dat men de auto aan het eind even stationair laat afkoelen.

Doe je dat niet, verkoolt(verbrand) de olie in de turbo/leiding, dit kan niet direct kwaad maar door de lange verversingsinterval slibt dit dicht...

 

Gevolg, slechte smering en turbo/motorschade..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouja, zo ver was ik ook al, en dat het is te voorkomen door om de 10dkm de je olie te verversen. Toch?

 

Maar in hoeverre werkt dat dan? Stel ik koop de auto, en ze gaan die dingen repareren, stel ze kunnen die hik / schok niet repareren? krijg ik dan m'n geld terug ofzo? of hoe werkt dat..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij mij de olie leidingen vervangen, de leidingen waren zo kneedbaar als kauwgum.

De metalen heb ik gewoon schoon gemaakt, motor afkoelen doe ik niet altijd.

Als ik de motor niet of amper boven de 2000 toeren heb gehad dan is in mijn ogen afkoelen niet nodig.

Als je respect vol met een auto om gaat zal die niet snel stuk gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden