Ga naar inhoud
  • 0

Slecht optrekken

Vraag

Geplaatst

Beste Passat rijders,

Ik heb een probleem met mijn Passat 3C 2.0 TDI uit 2005.

Ongeveer 2 weken geleden kreeg ik de melding "Emissions workshop" in mijn boardcomputer te zien en het motormanagement lampje brandde.

De volgende dag was de melding verdwenen.

De dag hierna was de melding er weer en tot op heden is deze niet meer weggegaan.

Wat ik aan de auto verneem is dat (al een tijd voordat het lampje begon te branden) hij tot aan de 2200 toeren erg slecht trekt (wordt volgens mij steeds erger) en er daarna als een beest vandoor gaat (170 PK) (maar volgens mij toch ook minder snel dan voorheen). Het is voornamelijk lastig bij het oversteken van een drukke weg of bij het inhalen waarbij de toeren onder de 2000-2200 komen (erg veiliger wordt het er dus niet op).

Uit het forum bleek dat het mogelijk een probleem met de EGR klep zou kunnen zijn. Omdat ik erg veel snelweg rijd (60000 km per jaar) zou deze erg smerig kunnen zijn.

Dus zo veel mogelijk informatie verzameld uit het forum en de EGR er toen afgedraaid en schoongemaakt (hij was ook wel erg vies).

(schoongemaakt met een schroevendraaier, benzine en een kwast; hij ziet er weer mooi blank uit)

Verder heb ik een plaatje van RVS op maat gezaagd en hierin een 8 mm gaatje geboord (om storingsmeldingen te voorkomen, volgens een aantal forumleden). Dit plaatje met 2 nieuwe pakkingen (1 aan elke zijde van het plaatje) tussen de EGR en de uitlaatgasbuis (ik weet niet of dit de juiste benaming is) gezet.

Verder heb ik het luchtfilter vervangen, deze was ook wel aardig vies.

Hierna de auto getest --> zelfde probleem

Na verder zoeken in het forum zou de LMM ook het probleem kunnen veroorzaken.

Om dit zeker te weten zou de auto volgens het forum rijdend moeten worden uitgelezen.

Mijn vraag is: Hebben jullie suggesties of is er iemand in de omgeving van Hardenberg die de auto rijdend zou kunnen uitlezen?

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Ik denk scheur in de slang van of naar de intercooler.

Hoor je ook een geluid tijdens de dip?

Kijk eens onder de motorkap als iemand anders eens gas geeft (En de auto GOED! is warmgereden).

Indien je wil uitlezen:

Kijk even in de VAG com lijst wie er het dichtste in je buurt woont om de auto uit te lezen.

• 0
Geplaatst

Het zou inderdaad een EGR probleem kunnen zijn. Dat los je overigens niet echt op door een plaatje te monteren met een gat er in. Dan heb je dus nog steeds EGR in de motor, alleen iets minder.

LMM zal het niet zijn, want dan mis je ook vermogen bovenin. Lekkage in inlaattraject zal het ook niet zijn, want dan gaat de auto behoorlijk roken.

Deze motoren (enkel de 170 pk tdi) hebben de kwaal dat de verstuivers (piezo pompverstuivers) vaak vervuilen. Kenmerken zijn dan inhouden, en stotteren.

Gewoon eerst uitlezen, en even posten wat de foutcode is.

• 0
Geplaatst

ken het probleem van inhouden rond de 2000rpm ook. Heb een 2.0tdi uit 2008 wel 170 pk maar origineel 140.

Heb met matthijs al een paar keer gesproken over het softwarematig laten dichten van de EGR klep. Schoonmaken is natuurlijk een eerste optie.

ik rijd 50k per jaar en ook lange afstanden over 80/100 km wegen of autobaan.

Ik hoor tijdens het rijden vaak een geluid wat vermoedelijk bij de egr vandaan komt, we denken dat dit de egr is.

Het geluid kan ik niet echt omschrijven, maar klinkt niet als iets kapot,s maar meer als iets dat druk opbouwt en dan verliest. Soms hoor ik dit ook als ik wat lager in toeren meer gas geef, en dat je dan rond de 2000rpm het gas loslaat, dan hoor je de turbo sissen, maar dat dan icm mijn geluidje.

Misschien dat jij toevallig hier ook last van hebt?

@bart, jij had mij aangeboden om mijn egr software matig dicht te zetten toch? check je pb

• 0
Geplaatst

Eindelijk tijd gehad om de auto even te laten uitlezen bij de lokale garage.

Van rijdend uitlezen hadden ze nog nooit gehoord. De lmm kon volgens hen wel worden opgestuurd om te testen :?

Toch een paar foutcodes eruit gehaald:

Motormanagement:

7409 Onbekende foutcode

P0672 gloeibougie cil. 2 Fout in stroomkring

Verwarming/Airco:

0711 Mengluchtklep-stelmotor links

VW Diesel EDC 16U31:

407 Differentiaaldruksen. deeltjesfilter signaal niet logisch

Verder bleek de airco koeler (ventilator) vast te zitten.

De gloeibougie, mengluchtklep en airco koeler moesten volgens de monteur geen verband houden met het slechte optrekken.

De laatste code vind ik een beetje vreemd, als het goed is zit er in de auto geen roetfilter. Hoe kan ik dit controleren?

Ik heb mijn onderhoudsboekje ook maar eens doorgebladerd. Het lijkt er op dat het lang geleden is dat het brandstoffilter is vervangen. Misschien moet ik dit ook maar eens proberen.

Trouwens de auto verbruikt ook behoorlijk wat olie, ongeveer een liter op 6000 km. Ik heb ergens gelezen dat overstappen naar 5W40 ipv 5W30 er voor kan zorgen dat het olieverbruik kan dalen. Wat is jullie mening hierover?

Ik kwam ook nog een rekening tegen in de auto. Vlak voordat (een paar maand) ik hem gekocht heb, is de turbo vervangen, de kop vervangen, de balansas omgebouwd van ketting naar tandwielaandrijving etc. etc. kosten: 3500 euro.

@Foppe, die van mij is ook origineel 140 PK, maar door VW (ABT) getuned naar 170 PK. Dit is mijn eerste 2.0tdi en neem daarom misschien het geluid dat je beschrijft voor normaal bij mijn auto. Ik zal er eens op letten.

Ik heb ook wel belang bij het softwarematig dichtzetten van de EGR. Ik heb nu een gaatje moeten boren in het afdopplaatje om foutmeldingen te voorkomen.

• 0
Geplaatst

@Vdub

Er is geen uitlaatje te zien, alleen het motormanagement lampje brandt.

Echter toen de garage de fouten verwijderd had was het lampje uit en de volgende ochtend weer aan.

Waarschijnlijk veroorzaakt de defecte gloeibougie het branden van het lampje. Ik heb trouwens volgende week een afspraak bij de garage om de (zichtbare) storingen te verhelpen.

• 0
Geplaatst

Hierbij een update:

Bij de garage hebben ze alles m.b.t. de foutcodes opgelost, ook hebben ze de pompverstuivers gereinigd.

Echter het probleem met het optrekken bleef.

Daarom heb ik een aantal dingen gedaan:

- Brandstoffilter vervangen (was erg smerig)

- De luchtmassameter gereinigd met 96% alcohol en speciale elektronica staafjes (net zoiets als wattenstaafjes, maar dan pluisvrij)

- De EGR afgedopt met een 2 mm RVS plaatje (besteld via marktplaats)

Resultaat: De auto rijdt weer geweldig! :D

Uit navraag m.b.t. het olieverbruik, blijkt het vrij normaal te zijn dat een 2.0 veel olie verbruikt. We was het advies niet van de 5W30 af te stappen, omdat er anders "problemen" kunnen komen.

Ik heb nu wel een uiterst vervelende melding "emissions workshop" met permanent brandend motormanagement lampje op mijn boardcomputer/ in de toerenteller.

Misschien kan er iemand de EGR wegschrijven?

• 0
Geplaatst

Als ik jou was zou ik toch Vdub even een PB doen. Vanuit Bergentheim is dat niet zover weg, hij kan alles voor je uitlezen en resetten en je weet dan ook dat hij weet waar hij mee bezig is. Ik kan alleen niet in zijn agenda kijken, die zal al wel overvol zitten :P

Daarnaast loopt hij de deur plat bij JD (tuningsbedrijf) en het zal me niet verbazen als alleen een tuner deze foutmelding kan 'wegschrijven'. (Maar dat weet ik niet helemaal zeker, ik ben geen dieseldeskundige).

• 0
Geplaatst

Matthijs heeft me verteld dat de egr dichtstreek alleen bij een tuner oid kan. Ik zou ook niet zomaar iemand an het mot. man. laten prutsen.

Je probleem ken ik wel. Soms Ff nodig om op gang te komen.

Twijfel erover om mijn auto te laten herchippen bij jd aangezien er nog wel wat puntjes zijn bij het tunen van tunex.

Hoe heb je btw de egr e.d. schoongemaakt? Denk dat ik dit ook eens moet proberen. Brandstoffilter is onlangs nog vervangen.

Matthijs Ff pb-en werkt goed voor vragen en oplossingen. Kom er regelmatig.

Succes ermee iig!

• 0
Geplaatst

Het lijkt er inderdaad op dat alleen een tuner de EGR kan wegschrijven.

Eens kijken waar ik het kan laten doen.

@Fopperr

M.b.t. de EGR schoonmaken:

- Ik heb hem er af gedraaid (wat langere inbussleutels zijn erg handig)

- Aangekoekt roet verwijderd met een stompe schroevendraaier

- De egr boven een bakje met daarin een laagje benzine houden en met een verfkwast in het bakje dopen en hiermee de binnenzijde schoonmaken (het duurt wel even voordat alles oplost)

- Omdat de erg er toch af is even met een doekje met wat benzine het gasklephuis schoonmaken (de benzine er niet in laten stromen)

@martijn v o

Het filter was erg zwart, gelukkig niet van de olie

• 0
Geplaatst

Ok, klinkt vrij simpel, anders heb ik de hulp van Matthijs nodig. Zal dit denk ik toch bij hem doen en die kan me er anders etv. wel mee helpen.

Hoe heb je eigenlijk gecontroleerd dat het brandstoffilter niet vies was van de olie? Ik heb hem een tijd geleden ook gecontroleerd en hij was erg grauw/grijs. Als ik dit kan controleren weet ik zeker dat mijn tandempomp niet kapot is.

Ga dit binnenkort wel doen, ben benieuwd wat het verschil is....

Thanks voor je manual :wink:

• 0
Geplaatst

ik heb dus juist het zelfde probleem! onder de 2000 a 2200 is trekt die totaal niet en eens ik er over kom schiet die weg (175 pk)

waar zit die EGR klep ergens, ik wil die wel is schoon maken. is dit moeilijk te demonteren?

het probleem is wel dat ik van de garage uit niet mocht chippen anders vervalt mijn 3 jaar garantie maar ik was het zoooooo beu dat die auto onder de 2200 niet trok dat ik dit wel heb laten doen maar het probleem blijft ookal heb ik nu 175pk :(

kwil het probleem graag op gelost zien maar ja, vind het gevaarlijk om naar de garage ervoor te stappen, als die ziet dat hij ge chipt is valt mijn garantie weg.

is er geen andere oplossing??

grtz jerre

• 0
Geplaatst

Het lijkt mij dat een chipper juist niet laat zien dat je auto gechipt is. Is juist voor de garantie idd niet handig.

Volgens mij heeft de 2.0tdi sowieso onder de 2000rpm weinig koppel, bij 1800rpm begint hij pas te komen en volgens een aantal forumleden is dat alleen maar goed. Te veel koppel onderin toeren is slecht voor de motor.

Voor de rest is het bij mij eigenlijk prima...

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden