Ga naar inhoud
  • 0

Koppeling


hh1174

Vraag

Beste forumleden,

 

Ik heb opmerking over mijn Passat en zou graag jullie advies willen hebben. Ik heb last van een trilling in de auto, wat lijkt op onbelans op de wielen. Ik heb in het verleden last van de turbo gehad, en er is toen een testrit door een monteur gedaan die aangaf dat mijn massavliegwiel er aan zat te komen... De turbo is ondanks vervangen.

 

Nu lees ik berichten op het forum dat er ook over de homokineet / aandrijfstangen wordt gesprokenen ik niet goed weet wat ik moet aangeven bij de dealer waar er naar gekeken moet worden. De Passat is een 2004 TDI (96kw) met AVF motor en is getund tot 160/165 PK. Rijd verder zonder problemen, alleen het comfort is dat er bij normale rijomstandigheden een trilling in de auto is. De pook en koppelingspendaal trillen een beetje.

 

Is het bij de kilometerstand 219k mogelijk om inderdaad aan de koppeling en mvw te denken, dan aan de homokineet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
waarom is de turbo vervangen?

 

De Passat had een fluit, en bij onderhoud heeft de dealer mij de inlaat van de turbo laten zien. Hierin zaten beschadigingen aan de schoepen, en het advies was om deze te vervangen om ernsige schade zo te voorkomen. Ik kreeg eerst een prijs van 1400 euro door, en heb verder gebeld / gezocht en na 3 weken kon mijn dealer een ruilturbo voor 850 euro inclusief 2 jaar VW garantie waar ik gebruik van heb gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hmm. vreemd. Ik heb nog nooit een beschadigde inlaat van de turbo gezien (dat lieg ik: wel eens maar dan was de hele neus door een frontaaltje kaduuk) . Als de inblaas is beschadigd dan is er wat ingekomen en dat gaat meestal niet onopgemerkt.

 

Massa vliegwiel moet je gewoon aan de dealer vragen. Rij er bij drie langs, en als ze alledrie zeggen dat ze het vliegwiel horen is ie defect.

Als het dat niet is zou ik eerst naar de banden en velgen kijken. Laten balanceren met de wielen op de auto is dan het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
hmm. vreemd. Ik heb nog nooit een beschadigde inlaat van de turbo gezien (dat lieg ik: wel eens maar dan was de hele neus door een frontaaltje kaduuk) . Als de inblaas is beschadigd dan is er wat ingekomen en dat gaat meestal niet onopgemerkt.

 

Massa vliegwiel moet je gewoon aan de dealer vragen. Rij er bij drie langs, en als ze alledrie zeggen dat ze het vliegwiel horen is ie defect.

Als het dat niet is zou ik eerst naar de banden en velgen kijken. Laten balanceren met de wielen op de auto is dan het beste.

 

De schoepjes waren beschadigd door waarschijnlijk zand... De fluit die erin zat was voor mij de reden om deze uit voorzorg te vervangen om ernstiger te voorkomen.

 

Ga zo naar bandencentrum Noorderkade, die de banden aan de auto zal balanceren. Hopelijk is dit de oorzaak, en laat dan het mvw en koppeling even wat het is...

 

Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Was je luchtfilter dan kapot of gewoon niet aanwezig dan?

 

Volgens mij wel... Was na de aankoop en een hoeveelheid km pas zichtbaar. Helaas heeft het balanceren aan de auto niet het geen gebracht waar ik op had gehoopt. Ben ondertussen al aan het informeren waar ik het voordelig met oa de distributie kan laten maken... Jos is op vakantie, en heeft goede referentie opgebouwd en wacht even op zijn offerte. Mocht ik verder info over hoe en wat wordt dit vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vervolg koppeling;

 

Ben van de week bij Jos geweest en na wat testen kwam de koppeling er helaas uit... Jos heeft de tuning ook bekeken, en die was ook niet zoals het zou moeten, en heeft hij in de standaard 130 pk terug gezet om de koppeling even te ontzien. De service, koffie en de tijd die hij geeft is zondermeer de afstand voor mij een fijne ervaring!

 

Met wat heen en weer gepraat kwam ik met de opmerking over het zweviger gedrag bij hogere snelheden. Ik kreeg hierbij het advies dat het originele sportonderstel tov een vaste KW set een passende verandering zal bieden zonder het comfort aan te tasten wat voor mij wel een vereiste is.

 

We hebben nu afgesproken dat de koppeling, een KW verlagingset en een nieuwe tuning en onderhoudsbeurt uitgevoerd zal worden. Een aanslag op de knip, maar volgende week zal ik na deze reparaties hopeijk de vliegen weer lachend op het voorraam tegemoet rijden...

 

Na de reparatie geef ik weer mijn bevindingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste Forum leden,

 

Ik zou terugkomen op de reparatie;

 

Omdat ik op vakantie wou gaan, wou ik de Passat hiervoor toch laten maken. Jos had het erg druk, maar we kwamen er samen toch uit en heb de auto toen op zaterdag neergezet. De afspraak was om de koppeling, KW set, en beurt te laten uitvoeren incl. APK.

 

De auto heb ik de donderdag voor onze vakantie weer kunnen ophalen. Jos gaf aan dat alles goed was gegaan, en nodigde mij uit om een testritje te maken. JEMIENEE, wat een verschil was dit, alles weer strak, en geweldig koppel. De KW set is zeker een verbetering, en kan ieder die nog origineel heeft dit adviseren. De tunning en nieuwe koppeling is ook vele male een verbetering (echter een kleine trilling, wat waarschijnlijk de homokineet is) en de kosten die dit allemaal hebben meegebracht ik er tot op heden nog geen spijt van heb.

 

Heb er nu al weer 6000 km mee gereden na de reparatie, en sta nu op 228k. Het volgende is de distributie maar eerst nog 12k probleemloos rijden, en dan weer naar Jos, en wil de trilling dan toch verder laten onderzoeken cq laten maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste Forumleden,

 

een update van de Passat;

 

We hebben er nu al weer bijna 240k opstaan zonder problemen. Helaas is de trilling wel toegenomen,(bij ontkoppelen weg!) en heb besloten om de 2 binnen homikineten a.s vrijdag door de dealer te laten vervangen. De pris tov Jos en afstand is ook wel belangrijk. Hopelijk is dit het probleem en kunnen we lekker trillingsvrij op vakantie. Zal binnekort weer van me laten horen.

 

Jerom

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helaas heeft het vervangen van de homokineten geen oplossing gebracht op het trillen. Het is wel iets minder, maar begin langzamerhand de hoop te verliezen... Het is als de auto koud is soms extreem als ik de snelweg op ga, en soms rijdt de passat zoals het zou moeten?? Dus de ene keer wel en de andere keer niets aan de hand. Blijf rijden, en wie weet komt de oplossing vanzelf of van jullie...

 

Jerom

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dit zijn wel de moeilijke dingen.. ik heb hier een Passat van een forumlid die ook een trilling heeft bij het afremmen op de motor.. we hebben vorige week ofzo een andere aandrijfas rechts gemonteerd om dat uit te sluiten.. het gekke is dat elke keer als de auto omhoog/uit de veren geweest is dat het trillen minder is/lijkt. De auto trilt bij snelheden boven de 100 als je het gas loslaat en op de motor afremt dan voel je het al..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja zeker een lastig probleem. Bovenstaande passat is van mij en het niet fijn om een probleem te hebben waar de oorzaak maar niet van te vinden is. Naast het trillen heb ik ook last van geklapper. Ondermeer bij het remmen op hogere snelheden en bij bepaalde hobbels en drempels. (dat geklapper kan soms zo hard zijn dat je denkt dat er minimaal een cm speling ergens moet zitten...)

 

Misschien kun je ook nog aan je wiellager denken. Die is bij mij links aan de beurt geweest en veroorzaakte bovenop de trilling die ik al had nog trilling tijdens het rijden. Maar een wiellager zou je toch ook wel moeten horen denk ik.

 

Ik ben benieuwd wat er bij jou uiteindelijk uit komt (en ook natuurlijk wat er bij mij uiteindelijk uit zal komen :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden